Ik zoek informatie over:

    Energie algemeen

  • Hoeveel kan ik besparen op mijn energiekosten?

    Hoeveel u precies kunt besparen door energie af te nemen bij de Vastelastenbond is afhankelijk van uw verbruik en natuurlijk uw huidige energiecontract. Vaste contracten leveren vaak een grotere besparing dan variabele contracten, doordat energieprijzen vaker stijgen dan dalen. 

    Bij een gemiddeld verbruik kunt u ten opzichte van uw regionale leverancier tussen de  €150 en de €250 per jaar besparen bij De Vastelastenbond. U kunt hier een berekening maken.

  • Word ik automatisch afgemeld bij mijn huidige leveranciers?

    Dat hangt af van de situatie:

    Blijft u in uw huidige woning?
    Dan zeggen wij uw huidige energieleverancier voor u op
    . Om te voorkomen dat uw vorige leverancier u een boete in rekening brengt, stapt u over na afloop van uw contract.

    Gaat u verhuizen?
    In dat geval meldt u zichzelf af bij uw huidige leverancier door een eindeleveringsbericht te sturen met daarin uw nieuwe adres. Dit kan vaak ook telefonisch.

  • Door wie wordt de energie geleverd?

    Vereniging de Vastelastenbond werkt op twee verschillende manieren om voor haar leden de beste deal te kunnen realiseren. Met collectieve korting of middels Energie Vanzelf Geregeld (elk jaar het voordeligste contract) Voor de collectieve korting werken we dit momenteel samen met energieleveranciers Budget Energie en 100% groene energie van Greenchoice. Daarnaast werken voor onze zakelijke leden o.a. samen met Greenchoice, Quint en DGB energie.

    De Vastelastenbond onderhandelt over tarieven & voorwaarden en maakt serviceafspraken voor de aangesloten leden. Ook is de Vastelastenbond het aanspreekpunt voor de leden. De feitelijke diensten en producten worden na een strenge selectie door andere partijen geleverd. In geval van energie kunnen dit verschillende aanbieders zijn en dit wordt per jaar opnieuw bekeken. 

  • Wordt er een opzegvergoeding in rekening gebracht indien ik mijn contract tussentijds beëindig?

    In sommige gevallen wordt er een opzegvergoeding in rekening gebracht indien u uw energiecontract beëindigd. Dit mag alleen als er een vaste contractstermijn overeengekomen is en indien de opzegvergoeding is genoemd in de voorwaarden van uw contract. 

    Hoogte van de opzegboete

    De hoogte van de boete is afhankelijk van de restantduur van uw energiecontract en wordt vastgesteld aan de hand van de daarvoor opgestelde richtlijnen. De boete die u krijgt, wordt bij een overstap vaak vergoed door onze samenwerkingspartner(s). Wilt u weten welke leveranciers de opzegboete voor u vergoed? Neem hierover contact op met de Vastelastenbond.

  • Waarom zou ik mee doen aan het Vastelastenbond energiecollectief?

    Via de Vastelastenbond wordt u tijdig gewaarschuwd als uw energiecontract afloopt, heeft u doorlopend scherpe tarieven en worden vragen of onverhoopte problemen voor u opgelost.

    We staan daarnaast bekend om ons oplossingsgericht & actief meedenken, onze flexibiliteit en uiteraard de scherpe tarieven. Dat bespaart u niet alleen kosten, maar ook tijd.

     

    We bestaan sinds 2004 en sindsdien hebben we het voor elkaar dat we doorgaans de laagste tarieven van Nederland betalen. Dit komt doordat de Vastelastenbond namens een zeer grote groep leden onderhandeld, een lage fee hanteert, we allemaal met automatische incasso betalen en de leverancier door ons kan besparen op marketing en administratiekosten.

     

    Wilt u weten wat andere leden van onze dienstverlening vinden. Lees hier de beoordelingen.

  • Zit ik straks tijdelijk zonder stroom en/of gas als ik overstap?

    Nee, want het overstappen van leverancier is slechts een administratieve handeling. De levering van gas en/of stroom loopt gewoon door. Er verandert bij u thuis of op uw bedrijf niets.

     

    Vroeger, in het begin van de vrije energiemarkt, ging er nog vaak wat mis. Maar tegenwoordig hebben de leveranciers alle processen goed op orde, waardoor we naar hartelust kunnen overstappen.  Wanneer u onverhoopt toch een storing ervaart, kunt u zoals altijd het nationaal storingsnummer voor gas en stroom bellen. 

  • Wanneer gaat mijn nieuwe contract nu precies in?

    De ingangsdatum voor een nieuw energiecontract is afhankelijk van uw huidige energiecontract:

     

    1. Als u een variabel contract heeft, wordt de levering binnen enkele weken na aanmelding gestart.

     

    2. Als u een contract met vaste looptijd heeft, wordt de start van het nieuwe contract gekoppeld aan de einddatum van uw huidige contract. Op deze manier heeft u via de Vastelastenbond altijd een kostenloze overstap voor uw energiecontract.

     

    Uw nieuwe leverancier vraagt bij uw netbeheerder toestemming aan om te gaan leveren. Zodra de nieuwe leverancier toestemming heeft van uw netbeheerder, is uw overstap gerealiseerd. Vanaf dat moment begint voor u de levering. U ontvangt op dat moment automatisch een verzoek om uw beginmeterstanden door te geven. Uw nieuwe leverancier geeft de beginmeterstanden door aan uw oude leverancier, zodat er een eindnota opgemaakt kan worden.

  • Door wie wordt energie via de Vastelastenbond geleverd?

    De Vastelastenbond werkt op dit moment samen met twee partners: Energiedirect.nl en Greenchoice. De energie wordt door deze bedrijven geleverd. Met energiedirect.nl bieden we lage tarieven en zekerheid voor een langere periode. Greenchoice is dé partij voor groene energie van Nederlandse bodem.

    Dan heeft Vereniging de Vastelastenbond nog een andere dienst: Switch Service . Hier wordt u bij de energieleverancier ondergebracht die op dat moment het voordeligste voor u is. Dit gaat automatisch - na 14 dagen - van start. Bent u het niet eens met de keuze van de energieleverancier, dan heeft u 14 dagen de tijd om dit aan te geven of de dienst te annuleren. Doet u dit niet, dan gaat het nieuwe contract in. 

  • Hoe stap ik eenvoudig over?

    Eenvoudig overstappen via Vereniging de Vastelastenbond!

    Overstappen naar Vereniging Vastelastenbond is simpel. Er zijn drie scenario’s om eenvoudig over te stappen. Klik op de situatie die voor u van toepassing is en volg het stappenplan:
     

    Wat is uw situatie?

    1. Ik blijf in mijn huidige woning en wil overstappen van energieleverancier
    2. Ik verhuis naar een bestaande woning
    3. Ik wil een nieuwbouw woning aanmelden

  • Hoe werkt een energieveiling?
    • Energieveilingen. De afgelopen jaren niet meer weg te denken uit de energiemarkt. Veel partijen bieden 'collectieve inkoop' door een veiling aan. De bekendste zijn: Sloop de Crisis, Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis

    • Hoe werkt een energieveiling?

    • De leverancier biedt voor het eerste jaar een zeer scherpe prijs, maar deze wordt in de jaren erna flink verhoogd.
    • De veilingpartij maakt afspraken met de leverancier, zodat u na één jaar niet meer benaderd of gewaarschuwd wordt voor het aflopende contract. En zodoende hogere vervolgtarieven betaalt...
    • En zo zijn er nog wat voorwaarden, lees hier alle aandachtspunten voor energieveilingen

     

    Zoals u kunt lezen, is Vereniging de Vastelastenbond niet direct een voorstander van een energieveiling. Het kan natuurlijk zijn dat er een voordelig aanbod wordt gedaan. Wij adviseren onze leden altijd om een correcte vergelijking te maken op basis van de tarieven: 

    • Prijs per kWh
    • Prijs per m3
    • Prijs vastrecht stroom
    • Prijs vastrecht gas

     

    Heeft u vragen over energieveilingen of wilt u dat we samen met u naar het aanbod kijken? Neem dan gerust contact op met ons. Wij zijn ook te bereiken op 040-7200200.

  • Wat gebeurt er wanneer mijn contractduur/contracttermijn is verlopen?

    Wanneer uw contracttermijn is verlopen, vervalt u bij uw leverancier is de standaard variabele tarieven. Dit zijn de duurdere tarieven in de markt. Dit is voor u als consument geen voordelige keuze. Lees het bericht. 

     

    Vereniging de Vastelastenbond is dé onafhankelijke partij in Nederland die u keurig op de hoogte brengt dat het tijd is om u opnieuw te oriënteren op een nieuw energiecontract, zodat u niet in deze variabele tarieven vervalt. Dat kan betekenen dat u bij uw huidige energieleverancier weer een contract sluit met een vaste periode of dat we u aanraden over te stappen naar een andere leverancier met lagere tarieven. 

  • Hoe weet ik wie mijn netbeheerder is?

    Nederland is opgedeeld in verschillende regio’s met energienetwerken. Per regio is één netbeheerder verantwoordelijk het transport van elektriciteit of gas en het onderhoud van het netwerk. Hij registreert alle aansluitingen en is verantwoordelijk voor het beheer.
    Afhankelijk van uw postcode weet u wie uw netbeheerder is. Dit is vastgesteld en u heeft hier zelf geen keuze in.
    Benieuwd wie uw netbeheerder is? Klik hier. 

    U kunt u gegevens ook makkelijk opzoeken in het landelijke EAN code boek. http://www.eancodeboek.nl/ 

     

  • Moet ik voor dubbel of enkel tarief kiezen?

    Het gebruik van dubbeltarief kan voordeliger zijn dan het gebruik van enkeltarief. Dit ligt aan uw jaarlijkse verbruik. Verbruikt u minimaal 60% in het goedkopere lage tarief dan is het dubbeltarief voordeliger.

    We maken graag een berekening voor uw persoonlijke woonsituatie. Als u wilt overstappen van enkeltarief naar dubbeltarief, of omgekeerd, laat dit dan aan ons weten. De Vastelastenbond zal dit voor u kunnen regelen.

  • Wat is het verschil tussen de netbeheerder en de energieleverancier?

    De netbeheerder is de beheerder van het netwerk waardoor de energieleverancier de energie levert. De netbeheerder zorgt ervoor dat het transport van elektriciteit en gas over het netwerk in uw woning terecht komt. Daarnaast beheert de netbeheerder en meters die in de woning aanwezig zijn.

     

    De netbeheerder heeft de taak om met de energieleveranciers af te stemmen wie mag leveren en vanaf wanneer. Ook brengt de netwerkbeheerder kosten in rekening voor het gebruik van het netwerk. Dit betaalt u vervolgens via uw energieleverancier.

     

    De energieleverancier koopt de energie in en levert deze energie vervolgens aan u. U gaat een energiecontract aan met de energieleverancier naar keuze. Meer weten over de energiemarkt en de belangrijkste spelers? Ga naar de pagina: energiemarkt

  • Wat is de invloed van olieprijs op de energierekening?

    Aan de pomp heeft u het waarschijnlijk al eens gemerkt. De olieprijzen zijn gedaald, waardoor een tank benzine of diesel een stuk voordeliger is. Maar wat voor effect heeft dit nou op uw energierekening? 

     

    Wat heeft de ruwe olieprijs  met de gasprijs te maken?

    De hele wereld handel van energie is aangekoppeld.  In Nederland zijn er veel langetermijncontracten voor aardgas gekoppeld aan olieprijzen. De prijs voor gas is voor een deel gekoppeld aan de olieprijs en de voorraden. Dit betekent dat als de olieprijs stijgt, de gasprijs ook stijgt. Dit betekent ook dat als de olieprijs daalt, de gasprijs daalt. Daarnaast zijn ook economische omstandigheden die de vraag naar en het aanbod van elektriciteit beïnvloeden van belang bij de prijs van gas.  

     

    Als de olieprijs daalt, zie ik dat dan direct terug op mijn energierekening?

    De olieprijs en gasprijs zijn aan elkaar gekoppeld. Een daling van de olieprijs zorgt dus ook voor een lagere gasrekening. En omdat stroom met name in gasgestookte centrales wordt opgewekt, dalen ook uw stroomtarieven. Bij een overeenkomst met variabele tarieven merkt u dat echter pas over een half jaar. Dan rekenen de energieleveranciers prijsdaling pas door. 

  • Energie rekening / jaarnota

  • Wat is een eindnota?

    Bent u overgestapt naar een ander energiebedrijf? Dan moet uw oude energiebedrijf u binnen zes weken na de overstap een eindafrekening sturen. De eindnota is een afrekening waarop wordt berekend of dat hetgeen dat u maandelijks aan voorschot heeft betaalt overeenkomt met het daadwerkelijke verbruik.

     

    Het verschil tussen de betaalde termijnbedragen en de daadwerkelijke verbruikskosten, worden op de eindnota weergegeven. Als u meer heeft betaald dan dat u heeft verbruikt, krijgt u geld terug. Heeft u meer verbruikt dan betaald, dan moet u het verschil bijbetalen.

  • Mijn gasverbruik wijkt af op mijn jaarnota?

    Wijkt uw gasverbruik af? Per aardgasveld verschilt de hoeveelheid energie. Energieleveranciers corrigeren dit verschil door het geleverde gas terug te rekenen naar één standaardwaarde: de calorische waarde. Daarom is het verbruik dat u ziet op de jaarnota niet priecies hetzelfde als het verschil tussen de begin- en eindstand. U betaalt voor gas niet het aantal kubieke meters dat u verbruikt, maar voor de energie die u eruit haalt. 

     

    Iedere leverancier geeft de jaarnota op een verschillende manier weer. Komt u er niet uit? Neem dan even contact op met Vereniging de Vastelastenbond. Dan kijken we er samen even naar. 

  • Kan ik geld terugkrijgen op mijn jaarafrekening?

    Elke maand betaalt u een voorschotbedrag dat gebaseerd is op een vooraf ingeschat jaarverbruik. Na 12 maanden bekijkt de energieleverancier of dit voorschotbedrag voldoende is geweest op basis van het daadwerkelijke gebruik. U krijgt geld terug op uw jaarafrekening energie wanneer aan het eind van het jaar blijkt dat u minder energie heeft verbruikt dan er in het begin van het jaar is ingeschat.

     

    Omdat leveranciers werken met een geschat jaarverbruik, kan dit aan het eind van het jaar dus positief of negatief uitvallen. Of u geld terugkrijgt hangt dus af van de hoogte van uw voorschot en de werkelijk door u verbruikte energie.

     

    Wilt u weten of uw voorschotbedrag nog voldoet? Dan kan u het verbruik van de afgelopen 3 maanden aan Vereniging de Vastelastenbond doorgeven. Er wordt gekeken of uw voorschotbedrag aangepast kan worden of niet. Zo komt u aan het einde van het jaar (12 maanden) niet voor verrassingen te staan. 

  • Hoe is mijn tarief opgebouwd?

    De energierekening bestaat uit een aantal onderdelen:

     

    Het stroomtarief is als volgt opgebouwd:

    • Leveringstarief per kWh
    • Energiebelasting
    • Vastrecht voor de dienstverlening van energieleverancier
    • BTW (21%)
    • Opslag duurzame energie (ODE)
    •  

    Het gastarief is als volgt opgebouwd:

    • Leveringstarief per m3
    • Energiebelasting
    • Vastrecht gas voor de dienstverlening energieleverancier
    • Regiotoeslag
    • BTW (21%)
    • Opslag duurzame energie (ODE)

    Het leveringstarief is het tarief per kWh stroom en per m3 gas. Dit betaalt u aan uw energieleverancier. Daarnaast betaalt u een vast maandelijks bedrag aan uw energieleverancier; het vastrecht. Dit kan per leverancier enorm verschillen.

    Ook betaalt u belasting over stroom en gas. Dit bestaat uit de energiebelasting, BTW en de opslag duurzame energie. Deze kosten zijn bij alle energieleveranciers gelijk. Dit zijn kosten waar we geen invloed op hebben.

    Gedurende de looptijd van een contract met vaste tarieven, blijft uw leveringstarief hetzelfde. De belasting wordt door de overheid bepaald en kan dus wijzigen. De laatste wijziging is van januari 2013. De overheid geeft de Nederlandse huishoudens ook een belastingteruggave die op de jaarnota in mindering wordt gebracht. Dit heet de heffingskorting.

     

    De netbeheerderskosten bestaan uit:

    • Meterhuur
    • Vastrecht netbeheerder

    Het vastrecht van de netbeheerder en de meterhuur worden bepaald door de netbeheerder. De netbeheerder beheert het netwerk voor stroom en gas.

  • Wat is een jaarnota/ jaarafrekening?

    Uw energieleverancier is verplicht om u jaarlijks een jaarnota, ookwel jaarafrekening, te sturen. Op de jaarnota wordt uw verbruikte energie (stroom en gas) over een periode van 12 maanden vermeldt. Op een jaarnota moet staan: 

     

    • Het totaaloverzicht van de kostenposten. Hier zie je het bedrag dat je moet bijbetalen of terugkrijgt én je nieuwe voorschotbedrag
    • Een overzicht van je gemeten verbruik
    • Een specificatie van de kosten voor het verbruik
    • Je nieuwe voorschotbedrag. Deze is nu berekend op basis van je werkelijke verbruik
    • Een duidelijke btw-specificatie

     

    Op uw jaarnota ziet u ook welk bedrag u terugkrijgt of hoeveel u eventueel moet bijbetalen. Elke maand betaalt u een voorschotbedrag dat gebaseerd is op een vooraf ingeschat jaarverbruikNa 12 maanden bekijkt de energieleverancier of dit voorschotbedrag voldoende is geweest op basis van het daadwerkelijke verbruik. U krijgt geld terug op uw jaarafrekening energie wanneer aan het eind van het jaar blijkt dat u minder energie heeft verbruikt dan er in het begin van het jaar is ingeschat. 

     

  • Wat zijn mijn netwerkkosten?

    De netwerkkosten die u betaalt zijn afhankelijk van de regio waar u woont. Gaat u verhuizen naar een andere regio, dan krijgt u ook een andere netwerkbeheerder. Elk netwerkbeheer brengt - via uw energieleverancier - kosten bij uw in rekening. Dit zijn kosten die u betaalt voor het gebruiken van het energienetwerp.

     

    De netwerkkosten zijn ongeacht uw energieleverancier gelijk. Elk jaar worden de netwerkkosten aangepast door uw netwerkbeheerder. De ACM houdt toezicht dat deze kosten naar 'normale' standaarden tot stand komen.

    Wilt u weten wat uw netwerkkosten zijn en hoe deze zijn opgebouwd? Netwerkkosten 2016

     

    Heeft u vragen over uw netwerkbeheerder? Kijk hier wie uw netwerkbeheerder is of neem contact op met Vereniging de Vastelastenbond. 

  • Wanneer krijg ik een opzegboete?

    Bent u overstapt voordat de looptijd van het energiecontract bij uw vorige energieleverancier is verlopen? Dan kan de energieleverancier u een boete opleggen, omdat u voortijdig weggaat als klant terwijl er al wel stroom en gas voor u is ingekocht . Deze boete is er omdat u met de leverancier had afgesproken dat u een bepaalde tijd bij deze energieleverancier de energie zou afnemen. Sommige leveranciers vergoeden deze boete wanneer u bij hen klant wordt. Het is goed om met bovenstaande zaken rekening te houden bij een overstap.

     

    De boete is aan wetgeving gebonden. De ACM heet de maximale hoogte van de boete vastgesteld. In onderstaand overzicht kunt u zien wat de maximale boete is als u overstapt voordat de huidige contractperiode afgelopen is.

    Resterende looptijd

    Maximale opzegvergoeding per product (stroom - gas)

    1,5 jaar

     € 50,-  stroom   -  € 50,- gas

    1,5 tot 2 jaar

     € 75,-  stroom  -  € 75,-  gas

    2 tot 2,5 jaar

     € 100,-  stroom -  € 100,-  gas

    meer dan 2,5 jaar

     € 125,-  stroom -  € 125,- gas

     

    Eindnota

    Bent u overgestapt naar een ander energiebedrijf? Dan moet uw oude energiebedrijf u binnen zes weken na de overstap een eindafrekening sturen. De eindnota is een afrekening waarop wordt berekend of dat hetgeen dat u maandelijks aan voorschot heeft betaalt overeenkomt met het daadwerkelijke verbruik. Hiet staat ook de opzegboete op vermeld. 

     

  • Ik begrijp mijn jaarafrekening niet?

    Uw energieleverancier is verplicht om u jaarlijks een jaarnota, ookwel jaarafrekening, te sturen. Op de jaarnota wordt uw verbruikte energie (stroom en gas) over een periode van 12 maanden vermeldt.

     

    Leveranciers hebben allen een andere manier van het opmaken van de jaarnota. Sommige leveranciers splitsen alle posten, andere maken een berekening exclusief BTW of energiebelasting. Op een jaarrekening moet u ten alle tijden u verbruik en tarief kunnen terug vinden: 

     

    - leveringstarief per kWh
    - leveringstarief per m3
    - vastrecht gas per maand
    - vastrecht stroom per maand 

    Uw stroomverbruik is aangegeven met xxxx kWh, uw gasverbruik met xxxx m3. 

    Begrijpt u uw jaarrekening niet? Neem contact op met Vereniging de Vastelastenbond op 040-7200200. Wij helpen u graag met het verduidelijken van de energierekening.

     

  • Wat is het verschil tussen een eindnota en een jaarnota?

    De jaarnota ontvangt u elk jaar van uw energieleverancier. Wanneer u 12 maanden klant bent bij een energieleverancier ontvangt u voor het eerst een jaarnota. Vervolgens elke 12 maanden opnieuw. Meer over de jaarnota.

    De eindnota ontvangt u wanneer u verhuist of overstap naar een anderen energieleverancier. De eindnota ontvangt u binnen 6-8 weken nadat de levering is beëindigd. Dit kunt u zien al een. Alle openstaande posten worden verrekend 

     

    Bij een overstap moet u uw meterstanden aan uw nieuwe energieleverancier geven. Deze geeft het vervolgens door aan de netbeheerder en deze geeft het door aan uw ‘oude’ leverancier. Zo betaalt u nooit dubbel. Wanneer u gaat verhuizen geeft u de meterstanden aan uw huidige energieleverancier door. Wanneer de netbeheerder de meterstanden heeft goedgekeurd, wordt de eindnota opgemaakt. 

  • Mijn meterstanden op de jaarnota kloppen niet?

    Wanneer de meterstanden op uw jaarnota niet kloppen is het verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen met uw energieleverancier. 

    Heeft u uw energie via de Vastelastenbond geregeld? Neem dan contact op met de klantenservice op 040-7200200. Wij zullen kijken hoe we het voor u het beste kunnen oplossen. 

  • Mijn energierekening/ jaarnota klopt niet! Wat kan ik doen?

    Als u het gevoel heeft dat uw energierekening niet klopt dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld dat u een voorgaand jaar geld terug kreeg of dat u wellicht het voorschotbedrag heeft verhoogd en toch nog bij moet betalen. Het kan zijn dat een strenge winter roet in het eten gooit. Het gasverbruik stijgt in de wintermaanden en is ca. 70% van uw totale verbruik. Soms worden er verkeerde meterstanden genoteerd, of misschien is uw gezin of woonsituatie veranderd. De meest voorkomende oorzaken: 

    1. Meterstanden kloppen niet. De energieleverancier maakt op basis van de meterstanden een nieuwe nota op. Controleer altijd de meterstanden die genoteerd zijn. Kloppen deze niet, dan wordt er met een foutief verbruik gerekend en kan het zijn dat u te veel of te weinig heeft betaald.
    2. Voorschotbedrag klopt niet. Voorafgaande aan een een leverjaar wordt er voor u een maandelijks te betalen voorschotbedrag berekend. Dit is altijd een inschatting van de energieleverancier op basis van uw verwachtte jaarverbruik. Controleer altijd het verbruik waarmee het voorschot bedrag is berekend. 
    3. Verbruik klopt niet. Dit is een logisch gevolg wanneer de meterstanden niet kloppen. Ook kan het zijn dat bij een verhuizing (u bent een nieuwe bewoner) uw gezinssituatie afwijkt van de vorige bewoners. Er wordt dan gerekend met een ander verbruik, waardoor uw maandelijks voorschotbedrag niet klopt.
    4. Energietarieven kloppen niet. Controleer de kale leveringstarieven (excl. BTW, ODE en energiebelasting). Elk jaar stijgt namelijk de energiebelasting en ODE. Hierdoor kan uw jaarnota afwijken. Het kan ook zijn dat u variabele tarieven heeft. Dan is de vaste periode van het contract afgelopen en betaalt u het tweede jaar fors meer. 

    Meer lezen over de energierekening die niet klopt en hoe u een correctie kunt aanvragen. Lees verder Heeft u hulp nodig of vragen. Stuur uw energierekening in en wij controleren deze graag voor u. Samen weten we tenslotte meer.

  • Maandelijkse voorschotbedrag en tarieven

  • Waarom is mijn voorschotbedrag zo hoog?

    Aan het begin van een verbruiksjaar wordt een maandelijks voorschotbedrag voor u  berekend, op basis van het verwachte verbruik voor het komende jaar. Energieleveranciers ontvangen van de netbeheerder het historische verbruik op uw (nieuwe) adres. Dit gebeurt op basis van het gemiddelde van dit historisch verbruik. Vaak van de afgelopen 5 jaar . Soms is het zo dat u nog geen 5 jaar woonachtig bent op het adres en dat er een andere woonsituatie op het adres was. Daarom is het goed om na 3 maanden nogmaals de meterstanden op te schrijven. Zo kunnen we een herberekening maken om te kijken of het voorschotbedrag aangepast kan worden.

     

    Het kan ook zijn dat uw verbruik is gestegen. Dat kan met meerdere factoren te maken hebben. Bijvoorbeeld een strenge winter of geen goede isolatie van uw woning. Wellicht heeft u apparaten in huis die veel stroom (kWh) verbruiken. Dan kan het verstandig zijn om deze door te meten. Hiervoor kan u een apparaat kopen die u tussen het stopcontact en de stekker van het desbetreffende apparaat kan zetten, zodat u weet of die oude koelkast ook echt zoveel verbruikt. 

  • Mijn huis staat (tijdelijk) leeg, betaal ik dan niet te veel aan voorschotbedrag?

    Als uw verbruik op het oude adres sterk afneemt, kun u uw voorschotbedrag verlagen naar het zogenoemde ‘leegstandsbedrag’. De laagte van het bedrag verschilt per leverancier. Neem hiervoor online contact met ons op, of bel ons via 040-7200200

  • Wat is een voorschotbedrag?

    In de winter verbruikt u meer gas en elektra dan in de zomer. Om te zorgen dat u niet een paar maanden per jaar een erg groot bedrag betaalt voor uw energiekosten, wordt het verwachte verbruik over twaalf termijnen verdeeld: uw maandelijks voorschotbedrag.

     

    Iedere maand betaalt u een voorschotbedrag aan uw energieleverancier. Op deze manier betaalt u elke maand alvast een deel van de jaarlijkse kosten voor energie (elektra en gas). Aan het einde van het jaar (periode van 12 maanden) berekenent uw leverancier aan de hand van uw meterstanden of u maandelijks genoeg heeft betaald, en of dit totaalbedrag de kosten van uw daadwerkelijke verbruik dekt.

  • Hoe wordt mijn voorschotbedrag bepaald?

    Uw voorschotbedrag wordt bepaald op basis van het gemiddelde verbruik. Energieleveranciers ontvangen van de netbeheerder het historische verbruik op uw (nieuwe) adres.

     

    In het geval van nieuwbouw, ontvangt de energieleverancier van de netbeheerder het ‘te verwachten’ verbruik. Op basis van het verwachte of historische verbruik en de geldende tarieven wordt het maandelijkse voorschotbedrag berekend.

     

    Het kan voorkomen dat het verwachte of historische verbruik hoger of lager is dan het werkelijke verbruik. Wanneer de woonsituatie veranderd, heeft dat directe gevolgen voor uw energieverbruik. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat wanneer u een nieuwe woning betrekt het historisch verbruik niet overeenkomt met uw verbruik.

    Bijvoorbeeld: Wanneer er voor u op hetzelfde adres een gezin van 5 personen heeft gewoond, terwijl u met 2 personen bent, wijkt het verbruik op jaarbasis waarschijnlijk af. In dit geval zal uw verbruik minder zijn, en kan het voorschotbedrag naar beneden worden bijgesteld.

  • Kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen?

    U mag het voorschotbedrag wijzigen. Als lid van Vereniging de Vastelastenbond kan u uw voorschotbedrag naar eigen inzicht bepalen. Er zijn geen extra kosten aan verbonden. Wilt u uw maandelijkse voorschotbedrag veranderen? Neem dan even contact op via 040-7200200.

    Het voorschotbedrag wordt na elke jaarnota door de energieleverancier weer bijgesteld, zodat u het opvolgende jaar niet te veel/te weinig betaalt wanneer uw jaarlijkse verbruik is gedaald of juist gestegen.

  • Hoe weet ik of mijn voorschotbedrag klopt?

    Wilt u weten of uw voorschot bedrag klopt? Geef dan 4 maanden na de start van uw energiecontract uw meterstanden aan ons door. De Vastelastenbond berekent dan voor u of u nog goed zit met uw voorschotbedrag.

  • Hoe zijn mijn tarieven opgebouwd?

    De energierekening bestaat uit een aantal onderdelen:

    Het stroomtarief is als volgt opgebouwd:

    • Leveringstarief per kWh
    • Energiebelasting
    • BTW (21%)
    • Opslag duurzame energie (ODE)

    Het gastarief is als volgt opgebouwd:

    • Leveringstarief per m3
    • Energiebelasting
    • Regiotoeslag
    • BTW (21%)
    • Opslag duurzame energie (ODE)

    Het leveringstarief is het tarief per kWh stroom en per m3 gas. Dit betaalt u aan uw energieleverancier. Daarnaast betaalt u een vast maandelijks bedrag (abonnementskosten) aan uw energieleverancier; het vastrecht. Dit kan per leverancier enorm verschillen.

    Ook betaalt u belasting over stroom en gas. Dit bestaat uit de energiebelasting, BTW en de opslag duurzame energie. Deze kosten zijn bij alle energieleveranciers gelijk. Dit zijn kosten waar we geen invloed op hebben.

    Gedurende de looptijd van een contract met vaste tarieven, blijft uw leveringstarief hetzelfde. De belasting wordt door de overheid bepaald en kan dus wijzigen. De laatste wijziging is van januari 2013.

    De netbeheerderskosten bestaan uit:

    • Meterhuur
    • Vastrecht netbeheerder

    Het vastrecht van de netbeheerder en de meterhuur worden bepaald door de netbeheerder. De netbeheerder beheert het netwerk voor stroom en gas.

  • Waarom moet ik geen vergelijking maken op basis van maandelijks voorschotbedrag?

    Wanneer u een vergelijking voor uw energiekosten maakt, moet u ALTIJD kijken naar de tarieven van de leverancier en NIET naar het voorschotbedrag. Zorg er daarnaast voor dat u álle kosten meenement om een correcte vergelijking te maken. De kosten die per leverancier verschillen zijn:

    - leveringstarief per kWh
    - leveringstarief per m3
    - vastrecht gas per maand
    - vastrecht stroom per maand

     

    De overige kosten op de energierekening zijn ongeacht de energieleverancier gelijk. Wanneer u een vergelijking maakt op basis van het maandelijkse voorschotbedrag kan het zijn dat u van beide partijen niet álle kosten heeft meegenomen, waardoor u een vertekend beeld krijgt. Zo worden bijvoorbeeld soms netwerkkosten buiten beschouwing gelaten.  Ook wordt de BTW niet altijd vermeld. Dat is niet correct. Wilt u hulp bij het maken van een correcte vergelijking? Neem dan contact op met Vereniging de Vastelastenbond: 040-7200200

  • Wat zijn variabele en vaste tarieven?

    Variabele tarieven

    In de energiemarkt ook wel bekend als variabele onbepaalde tijd tarieven, verlengingstarieven of slaperstarieven. Dit zijn de tarieven die u krijgt als u geen actie onderneemt nadat uw vaste prijs contracttermijn is verlopen, of wanneer u nog nooit bent overgestapt van energieleverancier. U heeft dan een energiecontract dat maandelijkse opzegbaar is. Deze tarieven worden twee keer per jaar op basis van de marktontwikkelingen aangepast. Dat is in de regel op 1 januari en 1 juli. Variabele tarieven zijn altijd hoger dan vaste tarieven. 

    Vaste tarieven

    Vaste energietarieven zijn tarieven die vast staan gedurende de contractperiode van uw energiecontract. Vaste tarieven liggen lager dan variabele tarieven. U maakt een afspraak met de energieleverancier dat, ongeacht de situatie, de tarieven gelijk blijven.
    U weet daarom precies waar u aan toe bent.

    Tips en adviezen

    1. Kies voor een vast contract met vaste prijzen voor een bepaalde periode. Deze tarieven zijn in (bijna) alle gevallen voordeliger. Daarnaast weet u qua tarief en looptijd precies waar u aan toe bent.
    2. Houdt de einddatum van uw contract scherp in de gaten, onderneem actie en stap tijdig over. Indien u lid bent van de Vastelastenbond doet de vereniging dit voor u.
    3. Maak altijd een vergelijking op basis van stroomtarieven, gastarieven en het maandelijks vastrecht. Maak dus geen vergelijk op basis van een maandelijks voorschotbedrag
    4. Vraag aan de klantenservice van uw huidige energieleverancier wat uw stroomtarieven, gastarieven en de maandelijkse vastrechtkosten zijn, en laat dit schriftelijk bevestigen. De energietarieven op uw laatste jaarnota gelden namelijk niet meer en de tarieven op de website van de leveranciers gelden vaak alleen voor nieuwe klanten.
    5. Wilt u niet overstappen naar een andere energieleverancier? Kies dan voor een vast contract metvaste energietarieven bij uw huidige energieleverancier.

  • Belangrijke begrippen

  • Wat ODE?

    Sinds 1 januari 2013 is er een extra belasting op energieverbruik bijgekomen. De Wet Opslag Duurzame Energie is sinds deze datum van kracht geworden. Het doel van deze nieuwe belasting is om een subsidieregeling te financieren, de zogenaamde Stimulering Duurzame Energieproductie. Deze subsidieregeling stimuleert de productie van duurzame energie.

  • Wat is enkel en dubbel tarief en wat is het verschil?

    Enkeltarief

    Bij het enkeltarief betaalt u één tarief, dat over alle dagen en uren van het hele jaar hetzelfde is. De kosten voor stroom worden berekend met één meter met één lopend telwerk. Ook als u een meter met twee telwerken heeft, kunt u indien gewenst afgerekend worden op basis van enkeltarief. Dit kan kosteloos omgezet worden.

    Dubbeltarief –hoog-/laagtarief en piek-/daltarief

    Bij het dubbeltarief betaalt u tijdens daluren minder voor uw stroomverbruik.

    Deze daluren zijn voornamelijk 's avonds en in het weekend, maar verschillen per provincie. Voor het dubbeltarief is een meter met twee telwerken nodig. Wanneer het daltarief ingaat schakelt de meter om. Op die manier wordt het verbruik tijdens piek- en daluren apart geregistreerd.

    In Noord-Brabant, Limburg en enkele gemeenten in Zuid-Holland gelden andere daluren dan in de rest van Nederland. We spreken hier van het piek-/daltarief.

    Piek Dal: Noord-Brabant, Limburg & klein deel Zuid-Holland

    Ma. t/m vr. van 7.00 tot 21.00 uur

    Ma. t/m vr. van 21.00 tot 7.00 uur, in weekenden en op feestdagen

    Hoog Laag: Overige provincies

    Ma. t/m vr. van 7.00 tot 23.00 uur

    Ma. t/m vr. van 23.00 tot 7.00 uur, in weekenden en op feestdagen

    Nationaal erkende feestdagen waarop het daltarief geldt zijn Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag. Uw netbeheerder weet of de daluren in uw gemeente eventueel afwijken. Daarvoor kun je contact opnemen met je netwerkbeheerder.

  • Wat is een EAN code?

    EAN betekent Europees Artikel Nummer (European Article Number). Elke gas- of elektriciteitsaansluiting in Nederland heeft zijn eigen EAN-code. Dit is een uniek getal van 18 cijfers. Uw netbeheerder geeft u een EAN-code.
    Deze code staat ook in de administratie van uw netbeheerder. Zo kan uw netbeheerder precies zien wie een aansluiting heeft en wie uw energieleverancier is.

    Uw EAN-code staat op de jaarafrekening van uw energiebedrijf. Deze kan u opvragen bij uw netbeheerder of u kunt uw EAN-code ook op internet opzoeken.

  • Wat is aansluitcapaciteit?

    De aansluit capaciteit is een begrip dat in verband staat met uw elektriciteitsmeter. In statige taal is de Aansluit Capaciteit “het transportvermogen van de aansluiting zoals door een potentiele aangeslotene is aangevraagd en waarvoor het aansluittarief wordt betaald.” In gewone taal houdt de aansluitcapaciteit van uw elektriciteitsmeter in hoeveel elektriciteit er op die bepaalde meter maximaal tegelijkertijd geleverd kan worden.

  • Wat is kWh en M3?

    kWh, ofwel kilowattuur staat voor de hoeveelheid elektrische energie. kWh wordt door energieleveranciers gebruikt om aan te geven hoeveel elektriciteit u (op jaarbasis) verbruikt. 

    M3 wordt gebruikt voor het drinkwater- en gasverbruik van huishoudens. De water- en gasmeters worden in kubieke meters aangegeven.

     

    Ook voor het leveringstarief van de energieleveranciers worden uitgedrukt in kWh en M3. Op de energierekening ziet u bijvoorbeeld € 0,23 cent per kWh staan. Dat betekent dat u voor een verbruik van 1000 kWh € 230,00 moet betalen.

  • Wat is energie?

    Wat is energie nu precies en welke verschillende vormen van energie kunnen er aangeboden worden? De Vastelastenbond legt uit:

    “Onder energie verstaan wij elektriciteit én aardgas. Deze twee producten samen vormen de kostenposten op uw energierekening waar u als consument op kunt besparen.” Lees hier meer over energie.

  • Slimme meter

  • Wanneer leest de netbeheerder de meterstanden van mijn 'slimme meter' uit?
    • Eén keer per jaar voor uw jaarafrekening;

    • Zes keer per jaar (om de twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht;

    • Als u overstapt naar een ander energiebedrijf of verhuist;

    • Wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

    U hoeft dus zelf geen meterstanden meer door te geven aan uw energiebedrijf wanneer uw slimme meter aan staat. Ook hoeft er geen meteropnemer meer bij u langs te komen. En overstappen naar een ander energiebedrijf wordt hiermee nog makkelijker. U ontvangt standaard om de twee maanden een overzicht met daarop uw energieverbruik en een indicatie van de kosten van die periode. Uw netbeheerder mag de meter niet vaker lezen. Tenzij u daar zelf voor kiest en toestemming voor geeft.

  • Wat is een slimme meter?

    De nieuwe generatie onder de meters voor elektriciteit en gas, zijn de slimme meters. De slimme meter is een digitale meter die, net als de huidige meter, het verbruik van elektra en gas in uw woning meet.

    Het verschil tussen oude en nieuwe meters, is dat een slimme meter de meterstanden automatisch doorgeeft, waardoor deze minder foutgevoelig is dan een oudere meter.

  • Wanneer krijg ik een slimme meter? En hoe werk dat?

    Het plaatsen van slimme meters is een verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

    De invoering van de Slimme Meter duurt een aantal jaren. Als eerst worden de slimme meters in nieuwbouwwoningen, bij grootschalige renovatie en bij reguliere vervanging geplaatst. U krijgt vanzelf bericht wanneer de netbeheerder in uw wijk de huidige meters gaat vervangen. U hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen.

  • Ik wil versneld een slimme meter, kan ik dat aanvragen?

    Sinds januari 2012 kunt u versneld een Slimme Meter aanvragen bij uw netbeheerder.

    Wanneer u alleen een elektriciteitsmeter hebt, betaalt u € 67,76, inclusief BTW. Bij een standaardplaatsing betaalt u eenmalig € 72,60, inclusief BTW.

    Na de aanvraag wordt de meter uiterlijk binnen 3 maanden geplaatst.

  • Wat is het verschil tussen een slimme thermostaat en slimme meter?

    Een slimme meter hangt in uw meterkast en houdt bij hoeveel u verbruikt. De netbeheerder is hier verantwoordelijk voor en vervangt in 2015 en 2016 bij ieder huishouden de huidige analoge meter voor een slimme meter. 

    Slimme thermostaat is het apparaat waar u de warmte in uw huis mee regelt. Vaak hangt uw thermostaat in uw woonkamer. Het apparaat geeft aan wat de temperatuur in uw woning is. De slimme thermostaat is van afstand te bedienen. Meer informatie over de slimme thermostaat leest u hier. 

  • Zonnepanelen en saldering

  • Energie met zonnepanelen

    Via De Vastelastenbond vindt u alle relevante informatie over terugleveren via zonnepanelen in het algemeen. Daarnaast leggen we de werkwijze van Greenchoice met betrekking tot salderen en terugleveren van zonne-energie uit.

    Over het algemeen werkt het zo dat wanneer u minder opwekt dan u verbruikt dit met elkaar verrekend wordt en dat u het restant verbruik nog moet afrekenen bij uw energieleverancier. 

    Wanneer u meer opwekt dan verbruikt gelden er andere regels. U levert dan terug aan het net. Iedere leverancier hanteert hier andere standaarden voor. In de meeste gevallen ontvangt een vergoeding voor het te veel opgewekte energie. Dat is het kale levereringstarief per kWh. Greenchoice heeft een voordelige regeling, die voor u als zonnepanelen eigenaar gunstiger is. Dat is onder andere de reden dat Vereniging de Vastelastenbond samenwerkt met Greenchoice. 

    Benieuwd hoeveel zonnepanelen er op uw dak passen? Maak dan gebruik van de zonnepanelen calculator.

    Bent u op zoek naar een passend energiecontract in combinatie met uw zonnepanelen. Onze klantenadviseurs helpen u graag. Wij zijn te bereiken op 040-7200200.

  • Kan ik, wanneer ik meer stroom opwek dan verbruik, het overschot laten verrekenen met mijn gasverbruik?

    Nee, dat kan niet. Energieleveranciers kijken alleen naar het stroom verbruik. Hier wordt de verrekening op gebaseerd.

  • Moet ik voor enkel of dubbeltarief kiezen bij zonnepanelen?

    Of u voor enkel of dubbeltarief moet kiezen bij zonnepanelen, is geheel afhankelijk van de verhouding tussen verbruik en opwekken in piek en daluren.

    Neem voor een advies contact op met Vereniging de Vastelastenbond op telefoonnummer 040-7200200.

  • Meterstanden

  • Ik wil overstappen. Moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    U hoeft uw meterstanden niet gelijk door te geven. Hier wordt een paar dagen voor de overstapdatum per e-mail om gevraagd, door uw nieuwe energieleverancier. U heeft vanaf dat moment twee weken de tijd om de meterstanden door te geven.

  • Waarom geef ik meterstanden door?

    Meterstanden zijn de basis voor een correcte nota. Ze laten zien hoeveel stroom en gas u heeft verbruikt over een bepaalde periode.

    Wanneer u uw meterstanden doorgeeft krijgt u inzicht in hoe veel u in 12 maanden precies heeft betaald én hoe veel energie u daadwerkelijk heeft verbruikt.

  • Hoe geef ik meterstanden door?

    Elke woning heeft een meter elektriciteits- en/of gasmeter.

    Elektra wordt aangeduid met kWh. Wanneer beide meters draaien, dient u beiden standen door te geven. Het getal achter de komma hoeft u niet te noteren.

    Uw gasmeter is een apart kastje. Uw verbruik wordt aangegeven met m3. Uw meterstand staat weergegeven in 5 zwarte vakjes. Deze dient u door te geven aan ons of uw energieleverancier. De laatste 3 cijfers achter de komma (staan vaak in het rood) hoeft u niet door te geven.

  • Mijn netbeheerder en de leverancier vragen allebei naar mijn meterstanden, waarom is dat zo?

    De netbeheerder is de beheerder van het netwerk waardoor de energieleverancier de energie levert. Daarnaast beheert de netbeheerder en meters die in de woning aanwezig zijn. De netbeheerder komt daarom minimaal eens in de 3 jaar langs om de meterstanden op te nemen.

    De energieleverancier vraagt uw meterstanden op om correcte nota’s te maken of om een overstap af te ronden. Het is belangrijk om aan beide de meterstanden door te geven wanneer er om gevraagd wordt.

  • Ik heb de verkeerde meterstanden doorgegeven. Wat moet ik doen?

    Wanneer u de verkeerder meterstanden heeft doorgegeven, kunt u contact met de Vastelastenbond opnemen via 040-7200200.

  • Aan wie geef ik mijn meterstanden door?

    U moet uw meterstanden doorgeven wanneer: 

    • Een nieuwe energieleverancier heeft (overstap)
    • Gaat verhuizen

     

    1. Overstap Bij een overstap moet u uw meterstanden aan uw nieuwe energieleverancier geven. Deze geeft het vervolgens door aan de netbeheerder en deze geeft het door aan uw ‘oude’ leverancier. Zo betaalt u nooit dubbel.

     

    2. Verhuizen Wanneer u gaat verhuizen geeft u de meterstanden aan uw huidige energieleverancier door. Wanneer de netbeheerder de meterstanden heeft goedgekeurd, wordt de eindnota opgemaakt. 

     

    Heeft u een contract via de Vastelastenbond geregeld, dan kan u ten alle tijden de meterstanden aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat het bij de desbetreffende energieleverancier komt. Bent u verhuist naar een nieuw adres, dan bent u als eigenaar/huurder verplicht om een (nieuw) energiecontract op uw nieuwe adres te hebben. Vereniging de Vastelastenbond bekijkt graag voor u de mogelijkheden. Soms is het goed om een contract mee te nemen, soms is het beter om een nieuw contract te sluiten. 

  • Ik heb een nieuw woning/ ga verhuizen: wat moet ik doen?

  • Mijn woning wordt gebouwd en ik heb stroom nodig. Kan ik bouwstroom aanvragen?

    Ja, bij Vereniging de Vastelastenbond kan u tijdelijk bouwstroom aanvragen. Wanneer u een woning aan het bouwen bent is het handig om voor diverse werkzaamheden stroom op locatie te hebben. Wanneer u de woning betrekt kunt u het om laten zetten naar een reguliere elektriciteitsaansluiting.

    Neem telefonisch contact met ons op via 040-7200200 voor het aanvragen van bouwstroom.

  • Ik ben verhuisd, maar mijn oude woning is nog niet verkocht. Wat moet ik doen?

    Elke huiseigenaar in Nederland is verplicht om een energiecontract te hebben. Wanneer u (tijdelijk) in het bezit bent van twee huizen, geldt dat ook. U kunt er voor kiezen om hetzelfde energiecontract tijdelijk op twee adressen te laten leveren. Een en ander is hierin afhankelijk van uw persoonlijke woonsituatie. Voor een passend advies kunt u contact opnemen met onze adviseurs: 040-7200200.

  • Kan ik tijdelijk op twee adressen geleverd krijgen?

    Ja, dat is mogelijk.

    U dient in dat geval uw verhuizing per e-mail aan de Vastelastenbond door te geven. U geeft daarbij aan dat u tijdelijk op twéé adressen wilt worden beleverd. U geeft hierbij een latere einddatum voor het oude adres door, dan de begindatum voor het nieuwe adres.

     

    Wij verwerken dit voor u richting uw energieleverancier, en krijgt u tijdelijk op 2 adressen energie geleverd. Wanneer u uw huis verkoopt, of het niet meer nodig is om op twee adressen geleverd te krijgen, dient u dat zelf door te geven aan de Vastelastenbond. U kan natuurlijk altijd contact opnemen met de vereniging om dit voor u te regelen.

  • Is het mogelijk om het contract mee te verhuizen?

    Wanneer u gaat verhuizen, kunt u uw energiecontract mee verhuizen. Het is van belang om dit tijdig door te geven, omdat de administratie ca. twee weken in beslag neemt.

    Bent u lid van de Vastelastenbond? Dan kunt u uw verhuizing het beste aan ons doorgeven, zodat de juiste contactgegevens gehandhaafd blijven. De energieleverancier geeft de verhuizing door aan de netwerkbeheerder.

    Wijkt uw persoonlijke situatie af, dan raden wij u sowieso aan om in geval van verhuizing even contact met ons op te nemen. Wij adviseren u graag wat de beste keuze is.

  • Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning. Kan ik mijn energie alvast regelen?

    Ja, u kunt zich nu al aanmelden bij de Vastelastenbond. Tijdens het aanmeldproces kunt u de datum van de sleuteloverdracht invullen. Wij zorgen  ervoor dat de overeenkomst met de nieuwe leverancier ingaat op de datum van de sleuteloverdracht.
    Vereniging de Vastelastenbond heeft tevens een checklist gemaakt voor de overige vaste lasten die u dient te regelen voor uw nieuwe woning. Klik hier om deze checklist te bekijken

  • In mijn nieuwe woning ligt een brief van de netbeheerder waarin staat dat ik me snel moet aanmelden bij een leverancier, omdat ik anders word afgesloten. Wat moet ik nu doen?

    Als u zich aanmeld bij de Vastelastenbond, stellen wij de netbeheerder hiervan binnen enkele dagen in kennis. Zodra de netbeheerder op de hoogte is gebracht van uw nieuwe energieleverancier mogen zij u niet meer komen afsluiten.

  • Aansluitingen en capaciteit

  • Wat is de aansluitwaarde of capaciteit?

    Bij gas en stroom wordt de zwaarte van de aansluiting aangeduid met aansluitcapaciteit, ook wel aansluitwaarde genoemd. De aansluitwaarde geeft aan hoeveel Ampère elektriciteit of m³ /uur gas er door de aansluiting kan.

    Bij elektriciteit gaat het om de maximaal toegelaten stroomsterkte, die wordt begrensd door zekeringen met een bepaalde doorlaatwaarde, uitgedrukt in Ampère (A). Bij gas is de aansluitcapaciteit het maximaal aantal kubieke meter gas dat per uur wordt doorgelaten. Deze aansluitcapaciteit wordt uitgedrukt in m³/uur. 

  • Hoe weet ik welke elektra aansluiting ik heb in mijn woning?

    De netbeheerder weet welke aansluiting u in uw woning heeft. Wanneer u veel elektriciteit nodig heeft om de apparaten in uw woning te kunnen gebruiken, heeft u een grotere aansluiting nodig, zodat de benodigde elektriciteit u woning binnen kan.
    Hieronder een indicatie van de aansluiting die u nodig heeft op basis van een verbruik.

    Jaarverbruik in kWh Aansluitwaarde in Ampère
    0 tot 15.000 3x25
    15.000 tot 25.000 3x35
    25.000 tot 40.000 3x50
    40.000 tot 80.000 3x63
    80.000 en meer 3x80 of groter
  • Hoe weet ik welke gas aansluiting ik heb in mijn woning?

    Voor een gasaansluiting geldt hetzelfde als bij elektra: uw netbeheerder weet welke aansluiting u in uw woning heeft. 

    Welke capaciteit u nodig heeft, is terug te leiden naar uw verbruik. De gasmeter bepaalt de doorlaatwaarde én meet het verbruik. Een gemiddeld huishouden bezit meestal een G4 of G6 gasmeter. G4 staat voor een gasmeter die maximaal 6 m³ per uur doorlaat en de G6 laat maximaal 10 m³ per uur door. Voor de meeste huishoudens is dit meer dan toereikend.

    Alleen wanneer u bijvoorbeeld een hele grote verwarmingsketel heeft, zal een zwaardere aansluiting met een ‘zwaardere’ meter nodig zijn. Dit zal echter vooral voorkomen in bedrijfs- en kantoorpanden. Die G-type aanduiding staat op de meter, dus in de meterkast kunt u direct zien wat de gas aansluitcapaciteit is in uw woning.

    Ook voor gas is op basis van het verbruik een indicatie te geven van de benodigde aansluitwaarde en daarbij behorende meter.

    Gas

    Jaarverbruik in m³ Type gasmeter
    0 - 10.000 t/m G6
    10.000 - 15.000 G10
    15.000 - 30.000 G16
    30.000 en meer G25 of groter

     De energiebelasting die u betaalt is ook afhankelijk van uw aansluiting. Vanaf 1 januari 2013 is de energiebelasting voor gas samengevoegd tot één schijf.

  • Op mijn energierekening staat G6 aansluiting maar ik heb G4?

    De G-type aanduiding staat op de meter en is leidend. Op een energierekening vallen G4 en G6 in dezelfde tarievencategorie. U hoeft zich in dit geval dus geen zorgen te maken dat er hogere aansluitkosten in rekening wordt gebracht.

  • Zijn de aansluitingen gekoppeld aan de hoogte van belasting die ik betaal?

    De energiebelasting wordt in rekening gebracht door uw energieleverancier en afgedragen aan de overheid. De energiebelasting voor elektriciteit is onderverdeeld in drie schijven en is inderdaad gekoppeld aan uw verbruik. Weten wat de energiebelasting voor 2016 is? 

     

  • Ik heb een zwaardere aansluiting dan ik nodig heb, wat kan ik doen?

    Is de aansluiting ooit buiten uw medeweten om aangelegd door de netbeheerder, en is deze te zwaar? Dan zal de netbeheerder deze conform de wet moeten aanpassen. In dat geval zou dit kostenloos moeten plaatsvinden. 

     

    Als de zwaardere aansluiting op uw verzoek is geplaatst, zal het verkleinen - mits het verbruik en de maximale vraag in overeenstemming zijn - tegen een vergoeding kunnen plaatsvinden. Dit kan u kortsluiten met uw netbeheerder.

  • Wat is stadsverwarming?

    Huishoudens die gebruik maken van stadsverwarming of blokverwarming, verwarmen hun huis en water zonder gebruikmaking van gas. Ook zakelijke energie afnemers kunnen gebruik maken van stadsverwarming. Als u stadsverwarming heeft, kunt u alléén overstappen van elektriciteitsleverancier.

    Restwarmte

    Het water voor stadsverwarming wordt verwarmd met restwarmte vanuit o.a. industrie en boerenbedrijven. Bij blokverwarming is een huizenblok aangesloten op één centrale collectieve ketel.

    Meer informatie stadsverwarming: 

    Aanmelden woning voor stadsverwarming of blokverwarming 
    Wat betekent de Warmtewet voor afnemers van blok- of stadsverwarming?
    Welke kosten betalen afnemers van blok- of stadsverwarming?
    Wat kunt u doen als u een geschil met uw warmteleverancier heeft?
    Wat betekent de Warmtewet voor VVE’s?

  • Zakelijke energie

  • Wanneer moet ik kiezen voor een zakelijk contract?

    U kunt het beste kiezen voor een zakelijk contract wanneer u een bedrijfspand of aparte ruimte heeft. U kunt het contract op naam zetten van uw bedrijf en de kosten voor het energieverbruik opgeven als bedrijfskosten, waardoor u de BTW kunt terugvragen. U heeft dan vaak ook een grotere aansluitcapaciteit, omdat u meer stroom verbruikt. Bent u ZZP-er of werkt u vanuit huis, dan gelden er andere regels. Lees verder

  • Waar moet ik als ZZP-er op letten bij het kiezen van een energiecontract?

    Voor welke contractvorm u moet kiezen is afhankelijk van uw werksituatie.

    Apart bedrijfspand

    Huurt u een aparte kantoorruimte, dan kan het gustig zijn om een zakeljk energiecontract af te sluiten. U kunt het contract op uw bedrijfsnaam zetten en de BTW terugvorderen, omdat u de energierekening kunt opgeven als bedrijfskosten. Daarnaast heeft een bedrijfspand vaak ook een hogere aansluitcapaciteit, waardoor u verplicht bent een zakelijk energiecontract aan te gaan.

    Werkt u vanuit huis?

    Dan ligt de situatie iets genuanceerder. U kunt wel een zakelijk contract afsluiten, maar u kunt alleen de BTW terugvragen voor het gedeelte dat u ook daadwerkelijk zakelijk gebruikt. Het is noodzakelijk om een goede verdeling te maken tussen uw privé energieverbruik en uw zakelijke verbruik. Het risico is dat wanneer u al uw energieverbruik als zakelijk opgeeft de belastingdienst dit als belastingontduiking kan zien.

    Meer lezen over zakelijke energie? klik hier

  • Wat zijn de valkuilen van een zakelijk energiecontract? (ZZP-er)

    Voor een ZZP-er zijn de kaarten anders geschud wanneer het gaat over zakelijk energie. De meest voorkomende valkuilen voor ZZP-ers zijn:

     

    1. ‘U ‘mag’ gebruik maken van zakelijke energietarieven, dat is goedkoper!
      ’Zakelijke energietarieven zijn over het algemeen nooit goedkoper dan particuliere tarieven. 
       
    2. ‘U kunt alle energiekosten mooi zakelijk opgeven en de BTW terugvragen'
      Zo werkt het niet. U kunt álleen het gedeelte van de kosten opgeven dat u daadwerkelijk zakelijk verbruikt.  Werkt u vanuit huis? Bepaal dan wat u zakelijk en wat u privé verbruikt.
       
    3. ‘Onze tarieven zijn wel 20% goedkoper, bij ons betaalt u slechts 6 cent per KWh.
      Als u zakelijke tarieven vergelijkt met uw particuliere tarieven dan zit daar altijd 21% verschil tussen, namelijk de BTW. De zakelijke tarieven worden zonder BTW gecommuniceerd, terwijl de particuliere tarieven incl. BTW worden gecommuniceerd. Zakelijk lijkt goedkoper, maar is dat ook zo wanneer u de BTW er bij optelt?"
       
    4. Er veranderd niets, behalve dat u goedkopere tarieven krijgt
      Er veranderd wel degelijk iets! U gaat over op minder gunstige voorwaarden. Controleer daarnaast of de tarieven daadwerkelijk goedkoper zijn.

     

    Daarnaast zijn er grote verschillen in de voorwaarden van de zakelijk energiecontract. Particulieren worden beter beschermd door de wet. De belangrijkste verschillen zijn:

     

    • Zakelijk contract heeft geen 14 dagen wettelijke bedenktijd
    • Contracten mogen stilzwijgend met een jaar verlengd worden
    • De opzegvergoeding (boete) bij een zakelijk contract bedraagt 15% van de restwaarde van het contract

     

    Zorg ervoor dat wanneer u als ZZP-er benaderd wordt voor zakelijke energie, u weet hoe het voor u in elkaar steekt! 

  • Welke opzegvergoeding/boete geldt er voor zakelijke contracten?

    Wanneer er sprake is van een tussentijdse contractbreuk, worden er - net als bij de particulieren energiemarkt - kosten in rekening gebracht door uw leverancier. In de zakelijke energiemarkt geldt de regel: 

    15%  x  energietarieven per periode  x  resterende looptijd van het contract

  • Algemeen

  • Wat kan ik doen als ik vastzit in een duur jaarcontract?

    We adviseren om contact met ons op te nemen om dit te bespreken. Je wordt ook gemaild door ons en krijgt meer informatie over wat je het beste kunt doen. Als er een overstap aankomt, bellen we van tevoren op om het aanbod te bespreken.