Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Door over te stappen van energieleverancier
Gemiddelde besparing door goedkoopste leverancier en welkomstbonussen

Start besparen

Bespaar op
Energierekening

Bespaar honderden euro's op je Energierekening

Energie vergelijken én overstappen

Stap Gratis over via onze energievergelijker. Compleet, betrouwbaar en met de beste deals!

Bespaar honderden euro's én ontvang een gratis Sparky Energiemeter (twv € 29,95)

Meer informatie

Wanneer je een nieuwe woning hebt en gaat verhuizen zijn er een aantal basis-stappen die je op het gebied van vaste lasten moet oppakken. 

  1. Energiecontract.Je hebt  als nieuwe bewoner ca. 14 dagen de tijd om een nieuw energiecontract te sluiten. Hierna lees je precies wat je moet doen. 
  2. Internet, tv en bellen. Het duurt vaak ca. 2 - 4 weken voordat een provider op jouw nieuwe adres kan leveren. Wij raden onze leden aan om zo snel mogelijk op het nieuwe adres een internetpakket te kiezen. Via onze postcodecheck, kun je dat direct online regelen!
  3. Opstal- en inboedelverzekering. Wanneer je een nieuwe woning betrekt heb je een (nieuwe) opstal- en inboedelverzekering nodig. Ook dit kun je gemakkelijk via de Vastelastenbond regelen!
  4. Water aanmelden. Het is nodig om je als nieuwe bewoner aan te melden bij het waterschapsbedrijf dat in je (nieuwe) regio actief is. Klik hier om te kijken welk waterbedrijf in de regio actief is. Vaak kun je de aanmelding per e-mail of telefoon doorgeven. Bij sommige bedrijven kan het ook online. 

Dit zijn de vier belangrijkste stappen die je moet ondernemen bij je verhuizing.
Hieronder volgen de stappen die je moet ondernemen voor jouw energiecontract.

1. Energie: controleer uw huidige contract

Of je een nieuwe energieleverancier mag kiezen voor je nieuwe adres is afhankelijk van je huidige contract. Als je je niet houdt aan het huidige contract riskeer je een boete. Controleer het volgende om zeker te zijn van een soepele overstap:

  • Je huidige leverancier(s)
  • Heb je een vast contract?
  • Zo ja, wil je aan het einde van het contract overstappen om een boete te voorkomen?

Wanneer je een vast contract hebt ben je verplicht dit mee te nemen naar het nieuwe adres. Wanneer je dit niet wilt, of wanneer de leverancier je hiervoor kosten in rekening brengt, neem dan telefonisch contact met ons op 040-7200200 om je te laten adviseren.

2. Meld je aan voor energie

Meld je aan op onze website en selecteer de optie energie. Kies voor de situatie: 'Nieuwe woning aanmelden' Vul de datum van de sleuteloverdracht van de nieuwe woning in.
Je krijgt een bevestiging per e-mail zodra je de aanmelding goed hebt afgerond. In de bijlage van deze e-mail vind je tevens de overeenkomst voor energie.

3. Zeg je oude leverancier op

Je dient het huidige contract zelf op te zeggen wanneer je verhuist. Je kunt dit tot twee weken voordat je de oude woning verlaat telefonisch doen.  Heb je stadsverwarming? Lees dan deze tips

4. Je aanmelding wordt verwerkt

Wij melden je via Energie. Vanzelf geregeld aan  bij een andere leverancier met de laagste tarieven. De energieleverancier verwerkt alle gegevens, stuurt je binnen 3 dagen een welkomste-mail, en geeft de aanmelding door aan de netbeheerder.

5. Start levering en termijnbedrag

Je ontvangt van de leverancier per e-mail het maandelijkse termijnbedrag en de bevestiging van de aanmelding.

Wanneer het eerste voorschotbedrag wordt geïncasseerd ontvang je hiervan een e-mail. Dit bericht is eenmalig. Je kunt in deze e-mail ervoor kiezen of u deze notificatie aan of uit wilt zetten.

6. Verhuizing

Geef de beginmeterstanden van de nieuwe woning binnen 2 weken na sleuteloverdracht door aan de nieuwe energieleverancier. Zij geven de standen door aan je oude energieleverancier. Je ontvangt dan binnen 6 weken de eindafrekening van de energieleverancier.

7. Check het termijnbedrag

Je maandelijkse termijnbedrag wordt berekend op basis van het verbruik in het verleden op het adres. Dit kan afwijken van jouw verbruik. Wil je zeker zijn van een juist maandbedrag? Dan kun je na 3 maanden nogmaals de meterstanden doorgeven. Wij berekenen dan direct of het voorschotbedrag juist is.