Binnenkort word je weer overspoeld met aanbiedingen en budgetpolissen voor de zorgverzekering. Neem daarom jouw zorgkosten eens onder de loep, zodat je voor het komende jaar een we...
Lees meer“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Door over te stappen van zorgverzekeraar
Gemiddelde besparing door gebruik te maken van een voordeligere zorgverzekering
De drie grootste zorgverzekeraars van Nederland hebben de toezichthouder Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de rechter gesleept omdat deze hun wanprestaties wereldkundig maakte. Dit had succes. De voorzieningenrechter van het CBb geeft de zorgverzekeraars gelijk. De uitspraak van de NZa wordt geschorst.
In december publiceerde de toezichthouder NZa een rapport waaruit blijkt dat Zilveren Kruis/Achmea, VGZ en CZ in een steekproef één op de vier vragen van klanten onjuist beantwoordde. Die verkeerde antwoorden konden grote financiële gevolgen hebben voor verzekerden, aldus NZa.
De NZa droeg na telefonisch onderzoek door TNS NIPO de zorgverzekeraars op om consumenten voortaan beter te informeren. NZa bracht in december 2015 naar buiten dat sommige verzekeraars tot wel 25% van de door TNS NIPO gestelde vragen onjuist en misleidend beantwoordden. NZa verplicht daarom de aangewezen zorgverzekeraars hun informatievoorziening uiterlijk op 15 januari 2016 zo te verbeteren dat het foutenpercentage daalt tot onder de 10. De drie grootste zorgverzekeraars van het land, Zilveren Kruis/Achmea, VGZ en CZ, zijn het niet eens met de opgelegde sanctie en stapten naar de rechters van het CBB.
Op 15 januari kwam de uitspraak van het College voor Beroep van het Bedrijfsleven (CBB) dat e Nederlandse Zorgautoriteit is te streng geweest in haar onderzoek naar de telefonische voorlichting van klanten van zorgverzekeraars en de aanwijzingen van de NZa worden geschorst.
De reden voor deze schorsing is dat NZa te streng is geweest. Als medewerkers van de verzekeraars doorverwezen naar andere instanties of zeiden ‘ik weet het niet’, dan werd het antwoord fout gerekend. Juridisch moest hiermee ‘misleiding’ worden aangetoond. Dat is niet gelukt, vindt de rechtbank.
De NZa had dan tenminste de ingevulde formulieren per telefoontje openbaar moeten maken, om dit te onderbouwen. Dat is niet gelukt. Desondanks staat in de eisen waaraan zorgverzekeraars moeten voldoen, wel degelijk dat aan de telefoon ook geen onvolledige informatie mag worden gegeven. Ook vinden de rechters dat dergelijk onderzoek alleen door bevoegde ambtenaren van de toezichthouder mag worden uitgevoerd, en niet door ingehuurde mysteryshoppers.
Bronnen: telegraaf.nl en www.rechtspraak.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Binnenkort word je weer overspoeld met aanbiedingen en budgetpolissen voor de zorgverzekering. Neem daarom jouw zorgkosten eens onder de loep, zodat je voor het komende jaar een we...
Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie