Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Verkapte lening 'gratis' mobiel

Dinsdag 23 augustus 2016 12:01Margot Boesveld

 

De Vastelastenbond schreef er al vaker over. Het ‘gratis’ mobieltje bij een abonnement en de aparte constructies die daar bij horen. Middels maandelijkse kosten - die verwerkt zitten in het abonnement - betaalt de consument de telefoon terug, waardoor het in feite een koop op afbetaling is.

 

Omdat er geen duidelijk onderscheidt is gemaakt in de abonnementskosten en de kosten voor de telefoon heeft de Hoge Raad beslist dat alle all-in abonnementen waarbij niet specifiek is aangegeven wat de prijs is die de consument voor de telefoon betaald heeft, nietig verklaard kunnen worden. Dit resulteert in: compensatie voor de klant en in sommige gevallen zelfs de nieuwwaarde van het toestel terugkrijgen.

 

Hoe zit het ook al weer?

Omdat het toestel een koop op afbetaling is zijn alle telecomproviders in feite kredietverstrekkers. Dit betekent dat zij onder het toezicht vallen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). AFM heeft alle providers een overgangstermijn gegeven om hun systemen aan te passen en de klant van de juiste informatie te voorzien. Alle providers hebben inmiddels een vergunning aangevraagd en deze zijn in behandeling genomen. Omdat het om een lening gaat, moeten de telecomaanbieders vanaf nu bij het afsluiten van een abonnement een inkomenstoets doen. Deze moet er ook voor zorgen dat consumenten niet in de schulden komen doordat ze een te duur abonnement afsluiten. 

Woekerrentes en te lang betaald voor telefoon

KPN beslist begin 2016 de kosten te specificeren en valt door de mand. Er worden woekerrentes in rekening gebracht; de rentes liggen in sommige gevallen ver boven het wettelijke maximum. Het wettelijke maximum is vastgesteld op 14 procent. Aanbieders zijn verplicht om aan te geven dat zij rente berekenen, en daarnaast wat de hoogte van die rente is. Daarnaast zijn er ook providers die ook als het toestel inmiddels was afbetaald, maandelijks kosten bleven inhouden voor rente en aflossing. 

Geld terugvragen

Wanneer de werkelijke prijs van het toestel lager is dan het door u betaalde bedrag, dan kunt u uw geld terugvragen. U kunt uw geld terug vragen, of het abonnement nietig wil laten verklaren. Dat kunt u zelf doen of u kan zich melden bij ConsumentenClaim. De organisatie ConsumentenClaim biedt op basis van no cure no pay aan om geld voor het oude toestel en/of de woekerrente terug te vragen. Wanneer het geld wordt uitgekeerd houden ze 15% van het geclaimde bedrag in als vergoeding voor de dienstverlening.

Situatie vertalen naar de energiemarkt

Ook in de energiebranche worden vaak ‘gratis’ producten weggeven. Denk aan de iPad van OXXIO of de Toon van Eneco. Dirk-Jan Wolfert: “Wij hopen nog steeds dat de AFM ook deze partijen tot verantwoording roept. Energieleveranciers hebben met ‘gratis’ cadeaus de afgelopen jaren exact hetzelfde gedaan als de providers.”

Gerelateerde artikelen

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over