“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Eind 2020 zijn er in Nederland bijna 16 miljoen slimme meters. De komende jaren worden door de netwerkbeheerders de slimme meters langzaam in alle huishoudens geïntroduceerd. Er is anno 2017 veel te doen rondom slimme meters. Zo bracht een onderzoek van de Universiteit van Twente in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam onlangs naar voren daar deze ‘slimme’ meters tot wel 6 x zo hogere energieverbruiken kunnen aangeven. U, als consument, zit dan in een lastige situatie, want hoe gaat u bewijzen dat de meterstanden niet correct zijn?
Vereniging de Vastelastenbond schreef al eerder over de slimme meter. Op deze pagina treft u informatie, een lijst van mogelijke afwijkende meters en antwoorden op vragen die u wellicht heeft omtrent uw slimme meter.
De voordelen is dat u uw meterstanden niet meer hoeft door te geven en dat een slimme meter geeft een beter inzicht in uw verbruik. U kunt andere apparaten koppelen waardoor u uw energieverbruik beter kan beheren. Het eerste nadeel is de privacy gevoeligheid van het apparaatje. Uw gegevens kunnen gebruikt worden om de inkoop van een energieleverancier beter in te regelen, maar of de leverancier dit ook aan u als klant vertaalt is niet te beoordelen. Ook in het geval van zonnepanelen kan een slimme meter o.a. een nadeel zijn wanneer u meer opwekt dan u verbruikt: terug leveren. Dat heeft er mee te maken dat de salderingsregeling wellicht wordt aangescherpt of in de toekomst zelfs helemaal verdwijnt.
Een ouderwetse draaischijfmeter draait gewoon terug wanneer u meer stroom opwekt dan dat u verbruikt. Met een analoge meter kan door de netbeheerder niet precies geregistreerd worden of en wanneer er elektriciteit terug geleverd wordt en later weer verbruikt is. U moet immers zelf uw meterstanden doorgeven en zo kan u - ook als de salderingsregeling is afgeschaft - blijven salderen.
Hoogleraar Frank Leferink van geeft aan dat er zon 750.000 huishoudens een slimme meter hebben die potentieel een andere meterstand afgeven. Uit dit onderzoek bleek dat vijf van de negen meters in de (reproduceerbare) experimenten een veel hogere waarde aangaven dan het daadwerkelijke stroomverbruik: tot wel 582 procent hoger in bepaalde opstellingen. Bij twee meters was de waarde juist zo’n 30 procent lager. De grootste afwijkingen traden op als er dimmers in combinatie met spaar- en led lampen waren aangesloten.
Netbeheer Nederland reageert op het onderzoek van de UT dat de extreme situaties die in het labonderzoek zijn gebruikt niet of nauwelijks voorkomen in de praktijk en een vertekend beeld geven.
Waar moet u aankloppen als u vermoed dat er iets niet klopt? Welke stappen kunt u ondernemen. Allereerst is het zaak om de feiten op een rij te krijgen. In de meeste gevallen blijkt het hoge verbruik toch een andere oorzaak te hebben dan een ‘kapotte meter’.
Stap |
Wat |
Wie |
Waarom/opmerking |
1. |
Zijn er (on)verklaarbare redenen voor een verhoging of verlaging van uw energieverbruik? |
Zelfstandig |
Ga na of er afgelopen jaar uw (woon)situatie is gewijzigd. Samenstelling gezin of nieuwe apparaten. |
2 |
Klopt uw energieverbruik?
|
Energieleverancier |
Vraag uw energieleverancier om te controleren of uw meterstanden correct zijn genoteerd en of uw verbruik erg afwijkt van de jaren daarvoor. |
3 a. |
Kloppen uw meterstanden niet? |
Energieleverancier |
Vraag een correctie van uw nota aan. |
3 b. |
Is uw verbruik hoger? Denk aan uw apparaten. Uw waterbed, plasma-TV, zonnebank, airconditioning zijn energievreters. |
Zelfstandig |
Meet uw apparaten door. U kunt uw stroomverbruik meten met een energiekostenmeter. |
4 |
Controleer uw meterstanden een week lang. Neem dan ’s ochtends en ’s avonds eens een kijkje in uw meterkast en reken het verschil uit. Herhaal dit een maand later. |
Zelfstandig |
Op de slimme meter zit een blauwe knop. T1 en T2 geven de registratie van uw stroom aan. Noteer de standen met pen en papier. |
5. |
Nog steeds hoog verbruik? Vraag uw energieleverancier om met u mee te denken. |
Energieleverancier |
Soms blijkt er toch een lek te zijn. |
6 a. |
Vraag om een gespecialiseerde doormeting. Soms komen daar nog onverwachte technische oorzaken naar voren. |
Netwerkbeheerder |
Uw netbeheerder maakt een ijking* van de elektriciteitsmeter in uw woning. |
6 b. |
Mochten u en uw leverancier er niet uitkomen betreft uw meterstanden: Dien een klacht in bij de Geschillencommissie. |
Geschillencommissie |
Dien een klacht in bij de Geschillencommissie. De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Energie bedragen: € 52,50. |
6 c. |
Nieuwe meter plaatsen mogelijk? |
Netwerkbeheerder |
Controleer goed of hier kosten voor in rekening worden gebracht. |
In dit artikel treft u een overzicht van de slimme meters die in extreme omstandigheden afwijkingen kunnen vertonen. Heeft u zo’n meter en vermoed u dat uw meterstanden onverklaarbaar hoog zijn? Neem dan contact op met uw energieleverancier.
Merk |
Type |
Metercode |
Echelon |
83331-1IMAD |
KAP4 |
Iskra |
MT371-D1A52 |
ZBEP |
Iskra |
MT171-D2A52 |
RBEN |
Iskra |
MT382-D2A52 |
ZBBD en ZBEV |
Iskra |
MT171-D2A52 |
ZBER |
Enermet |
E420-n(t)(s) |
P8KM |
Landis + Gyr |
ZCF110CBtFs2 |
E0004 |
Landis + Gyr |
ZMF110CBtFs2 |
E0005 |
Landis + Gyr |
ZCF120ABd(F)s2 |
KAAE |
Landis+ Gyr |
ZMF120ABdFs2 |
ZAEX |
*Fouten onder voorbehoud. U kunt geen rechten ontlenen aan bovenstaande gegevens.
Ja, u kan de slimme meter ook na 2020 weigeren. Het kabinet wilde de meter in eerste instantie verplicht invoeren, maar in de Eerste Kamer werd dit niet goedgekeurd. Om de privacy te beschermen, moet de slimme meter aan wettelijke eisen voldoen. De netbeheerders zijn verplicht om maatregelen te nemen om hun netten aan dataverkeer te beveiligen. https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/downloads/med/med_20120518-besluit-gedragscode-persoonsgegevens-slimme-meter.pdf
Als u de slimme meter weigert, blijft uw traditionele meter in de meterkast hangen, mits deze niet vervangen hoeft te worden. Wanneer uw meter wel vervangen moet worden, dan krijgt u bij weigering een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule.
Consumenten die hun energiemeter niet vertrouwen kunnen de meter laten testen (ijken) door een ‘Erkende keurder’. U bent zelf verantwoordelijk voor de kosten als de meter wél goed blijkt te werken. De gestandaardiseerde test houdt echter geen rekening met ‘vervuilende’ gebruikers en is daarmee volgens de onderzoekers niet geschikt om foutieve meterstanden aan te tonen.
Beschikt u over zonnepanelen en vraagt u zich af of u uw oude meter het beste kunt laten vervangen door een slimme meter? Of u uw oude meter het beste kunt laten vervangen door een slimme meter, hangt af van of u de voordelen van een slimme meter belangrijk genoeg vindt en over wat voor soort meter u nu beschikt. Als u nu beschikt over een digitale meter met terugleverregistratie, adviseren wij om deze kosteloos te laten vervangen door een slimme meter. Beschikt u nu echter over een oude analoge meter met draaischijf en bent u nog niet overtuigd van de voordelen van een slimme meter? Wacht dan de veranderingen met de salderingsregeling in de toekomst af.
Dit artikel is samengesteld door Vereniging de Vastelastenbond. U kunt geen rechten ontlenen aan bovenstaande informatie.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie