“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Providers informeren consumenten nog steeds niet vooraf over de reële internetsnelheid die zij op hun huisadres kunnen verwachten, dit blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Online, Tele2 en XS4all zeggen hier vooraf niets over. KPN, Solcon, Stipte en Telfort zeggen tijdens het bestelproces wel iets over de internetsnelheid, maar alleen KPN en Telfort leggen dit ook vast in het contract. De kabelaanbieders Ziggo en UPC communiceren wel allemaal over de snelheid, vooraf én in het contract.
In mei 2013 constateerde de Consumentenbond ook al dat de meeste providers onduidelijk zijn over de snelheid van vast internet. Bij dsl is dit extra relevant omdat de internetsnelheid afneemt naarmate de afstand tot de wijkcentrale groter wordt. Dsl-providers communiceren vaak een 'tot' snelheid in plaats van een reële snelheid. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Helaas is er te weinig verbeterd in een jaar en daarom starten wij de actie 'eerlijk over snelheden. De consumentenbond wil dat providers vooraf duidelijk communiceren wat de reële snelheid is die consumenten kunnen verwachten en dat providers die reële snelheid ook in het contract zetten.' Geen enkele provider zet in het contract dat consumenten rechten kunnen ontlenen aan de beloofde snelheid en ook dat moet veranderen.
De Consumentenbond bekeek voor de Digitaalgids van november/december 2014 hoe de 11 grootste internetproviders op hun website en in hun voorwaarden communiceren over internetsnelheid en of consumenten zich daar op kunnen beroepen. Een overzicht hiervan staat op de website van de consumentenbond. Daar wordt ook stap voor stap beschreven wat consumenten kunnen doen als hun internetsnelheid structureel lager is dan is toegezegd en hoe consumenten een klacht kunnen indienen bij hun provider.
1. Meet de reële snelheid op www.speedtest.net
2. Kijk naar de beloofde snelheid van uw provider
3. Vraag bij uw provider het ‘doormeten van de lijn aan’
4. Dien een klacht in bij uw provider via klachtenkompas.nl
5. Laat het contract ontbinden
6. Ga naar de geschillencommissie
Wijkt de snelheid die u geleverd krijgt heel erg af van wat u beloofd is? Onderstaand het coulancebeleid van de providers.
Via de internetvergelijker van de Vastelastenbond kan u vooraf wel zien wat de verwachte snelheid op uw adres is, zodat u vooraf wel op de hoogte bent van de mogelijkheden. U kan dan een weloverwogen keuze maken voor een nieuwe provider. Daarnaast ontvangt u ook nog eens € 20,- extra korting.
Bron artikel: Consumentenbond
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
TDM
Ook hier in Klarenbeek zei KPN 40 MB maar de werkelijke snelheid ligt tussen de 12MB en 18 MB.
Plaats een reactie