“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Een kwart begrijpt de jaarafrekening niet. Bij 44 procent verloopt het overstappen problematisch, en de klantenservice laat vaak te wensen over. De uitslag van de productpeiling energiebedrijven stemt niet vrolijk. Een positieve uitzondering vormt het hoog gewaardeerde Rendo Energie (8,1). Oxxio wordt, met een 4,5, het laagst gewaardeerd.Ruim 8100 mensen deden mee aan de productpeiling over energieleveranciers en vertelden wat ze vinden van hun energieleverancier. Het is dus duidelijk een onderwerp dat leeft. Opvallend was dat heel veel reacties ook gingen over de (te) hoge prijzen van de energieleveranciers. Ook kregen we opmerkingen binnen als ‘de overheid had zelf de energievoorziening in handen moeten houden zoals vroeger’ maar ook ‘'ik ben gewoon tevreden, ik begrijp niet dan andere ontevreden zijn.’De Kassa-site bezoeker gaf zijn/haar energieleverancier een cijfer. Onderstaand het resultaat.Top 3 best gewaardeerde energieleveranciers (gemiddeld):
1. Rendo Energie – 8,12. Greenchoice – 7,73. Cogas 7.3Top 3 minst gewaardeerde energieleveranciers (gemiddeld):
1. Oxxio – 4,52. Energie Direct – 5,63. NRE Energie – 5,7De grootste energieleveranciers scoren allen in de middenmoot: Eneco krijgt gemiddeld een 6,3, Nuon een 6,2. En Essent kreeg van haar klanten een 6,1.
Administratie op orde?Ongeveer 27 procent van de respondenten gaf aan dat zijn/haar energieleverancier de administratie niet op orde heeft. In het geval van Rendo gaf maar 5 procent van de klanten dit aan. Volgens 91 procent heeft Rendo de administratie wel op orde. Een stuk slechter doet Oxxio het, maar 22 procent van de Oxxio klanten vindt dat Oxxio haar administratie op orde heeft. 58 procent vindt van niet.Informatie in de jaarafrekening voor een kwart te moeilijk De informatie in een jaarafrekening blijkt niet altijd even duidelijk. Over het algemeen vindt maar 41 procent deze informatie duidelijk. 34 procent heeft moeite het te begrijpen en 25 procent vindt zelfs dat de informatie zijn/haar pet te boven gaat. Daar valt dus nog wel wat te verbeteren.Jaarafrekening op tijd?Gemiddeld kwam volgens de respondenten 17 procent van de laatste jaarafrekeningen niet op tijd. Bij Rendo is dit maar 2 procent en ook Nuon scoort relatief laag met 9 procent. 33 procent van de klanten van Energie Direct geeft aan dat bij hun leverancier de jaarafrekening niet op tijd kwam. Bij Oxxio geeft meer dan de helft (55 procent) van de Oxxio klanten aan dat de laatste jaarafrekening niet op tijd kwam.En als de jaarafrekening niet op tijd komt, hoeveel te laat komt hij dan? Bij Nuon komt de jaarafrekening dan in 34 procent van de gevallen meer dan 8 weken te laat, bij Energie Direct is dat 65 procent en bij Oxxio komt de eindafrekening –als deze te laat is- in 81 procent van de gevallen meer dan 8 weken te laat.Klopt de jaarafrekening?Op de vraag of laatste jaarafrekening klopt, geeft 90 procent van de Rendo klanten het antwoord ‘ja’. Bij Energie Direct is dit maar 32 procent, 15 procent gaf als antwoord ‘nee’ en 52 procent gaf aan dit niet te kunnen beoordelen. Volgens 24 procent van de klanten van Intergas klopt de jaarafrekening niet., 43 procent van de klanten vindt van wel en 33 procent kon dit niet beoordelen.OverstappenDankzij de liberalisering van de energiemarkt zou switchen van energieleverancier een stuk gemakkelijker moeten zijn geworden. 15 procent van de deelnemers aan deze peiling zegt ook daadwerkelijk het afgelopen jaar te zijn overgestapt. Maar dat blijkt toch voor de nodige problemen te zorgen. In maar 56 procent van de gevallen verliep de overstap namelijk soepel. 44 procent gaf aan dat het niet soepel is verlopen. En mocht het niet goed zijn verlopen, dan kwam dit meestal (in 54 procent van de gevallen) door de oude leverancier.KlantenserviceOok op het gebied van de klantenservice scoort Oxxio verreweg het slechtst. Maar liefst 44 procent van de Oxxio-klanten vindt de klantenservice van hun provider slecht.
‘Oxxio is een hopeloos bedrijf, dat de normen van fatsoen op een negatieve wijze hanteert. Zij minachten de klant en ik ben zo gelukkig dat het contract binnenkort afloopt en ik terug kan gaan naar mijn "oude" leverancier’, aldus een van de deelnemers.
Cogas en Rendo scoren wederom een stuk beter. Het merendeel van de klanten daar vindt de klantenservice goed of voldoende.LiberaliseringMinister Brinkhorst (Economische Zaken) voorspelde dat de dienstverlening zou verbeteren bij een geliberaliseerde energiemarkt. Maar 3 procent vindt dat de dienstverlening daardoor ook daadwerkelijk is verbeterd. Volgens 46 procent van deelnemers aan deze productpeiling is de dienstverlening hetzelfde gebleven en 37 procent vindt zelfs dat de dienstverlenging slechter is geworden.Bron: Vara Kassa
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie