“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Trouwe klanten betalen méér dan nieuwe klanten. Notabene bij dezelfde energieleverancier.
Energieleveranciers meten met twee maten. Dat is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek naar de energietarieven die leveranciers hanteren bij nieuwe én bestaande klanten. Vereniging de Vastelastenbond vroeg zich af: Wat betaalt een nieuwe klant in vergelijking met een klant die al jarenlang klant is bij dezelfde energieleverancier? Een bestaande klant betaalt automatisch een ander tarief als zijn contracttermijn afloopt.
Zijn nieuwe ‘contract’ is weliswaar maandelijks opzegbaar, maar kent ook een veel hoger tarief: het hoogste tarief in de markt. Met deze extra opbrengst bekostigen energieleveranciers de bonus of korting die nieuwe klanten krijgen als ze een contract afsluiten. Trouwe klanten betalen dus voor de marketingactiviteiten om nieuwe klanten te werven.
De Vastelastenbond heeft op vier momenten de energiemarkt bekeken. Op 3 oktober, 10 oktober, 24 oktober en op 6 november 2014. Op basis van een jaarlijkse energieverbruik van 3360 kWh (elektra) en 1670 m3 (gas) is er een vergelijking gemaakt met de jaarlijkse kosten voor nieuwe klanten en de jaarlijkse kosten die een bestaande klant betaalt.
Het verschil in jaarkosten tussen nieuwe en bestaande klanten is het hoogst bij NL Energie. Daar betalen bestaande klanten gemiddeld € 354,16 meer dan nieuwe klanten. Daarna volgt E.ON met een prijsverschil van € 332,48. Energiedirect.nl heeft gedurende de onderzoeksperiode verschillende kortingen aangeboden waardoor het prijsverschil fluctueert. Bij 6 van de 7 leveranciers is het verschil groter dan € 230,00 op jaarbasis.
Elke week worden er nieuwe prijzen aan energiecontracten gekoppeld. Energieleveranciers maken zelf de keuze hoeveel korting ze geven aan nieuwe klanten. Onderstaande grafiek geeft het wekelijkse prijsverloop van online actiecontracten per energieleverancier weer in de onderzoeksperiode van 1 oktober tot 6 november 2014. NL Energie handhaaft gedurende de onderzoeksperiode een gelijk verschil. Een nieuwe klant is € 354,16 voordeliger uit dan een bestaande klant met variabele, onbepaalde tijd tarieven.
Nuon bood sinds 24 oktober 2014 geen actiecontracten meer aan via een prijsvergelijker op internet en is de laatste twee weken van onderzoek uitgesloten. Energiedirect.nl heeft gedurende de onderzoeksperiode verschillende kortingen aangeboden waardoor het prijsverschil fluctueert. Essent heeft zijn aanbieding voor nieuwe klanten de laatste twee weken nog scherper in de markt gezet, waardoor het verschil in de jaarlijkse kosten voor bestaande en nieuwe klanten oploopt tot € 252,36.
In het onderzoek heeft Vereniging de Vastelastenbond gebruik gemaakt van de tarieven voor bestaande klanten: Variabele onbepaalde tijd tarieven. Dit zijn de tarieven die u krijgt als u geen actie onderneemt nadat uw vaste prijs contracttermijn is verlopen, of wanneer u nog nooit bent overgestapt van energieleverancier. Deze tarieven worden 2 keer per jaar op basis van de marktontwikkelingen aangepast.
De berekeningen zijn gebaseerd op de totale jaarkosten.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie