Glasvezelnetwerk voor T-Mobile een speerpunt in vijf-jarenplan. T-Mobile wil de komende 5 jaar inzetten om een miljoen huishoudens in "overwegend stedelijke gebieden", op glasvezel-i...
Lees meer“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Door over te stappen van internetprovider
Gemiddelde besparing door goedkopere provider
Elk jaar doet de ACM onderzoek naar de telecommarkt. Ze brengen in kaart hoe consumenten de informatie, prijs en voorwaarden van internet- en telefoonproviders ervaren. Waar er bij de mobiele telefonie een zichtbare verbetering heeft plaatsgevonden, laten de internetproviders wat steken vallen. Consumenten zijn minder positief over hun internetaanbieder. Over de gehele linie beoordelen consumenten hun huidige aanbieder minder positief. In 2021 was 76% tevreden met de betrouwbaarheid, in 2020 was dat nog 83%.
Tevredenheid | 2021 | 2020 |
Betrouwbaarheid | 76% | 83% |
Verwerking van de overstap | 76% | 88% |
Klantvriendelijkheid | 73% | 82% |
Prijs-kwaliteitverhouding | 61% | 65% |
Gebruik van persoonsgegevens | 56% | 64% |
Vindbaarheid van online opzegmogelijkheden | 48% | 53% |
Een aantal opvallende zaken die uit het rapport naar voren komen:
Waarom overstappen van internet aanbieder | 2021 | 2020 | 2019 |
Besparen op de maandelijkse kosten | 36% | 40% | 43% |
Ontevreden huidige aanbieder | 21% | 16% | 14% |
Hogere internetsnelheid | 19% | 13% | 12% |
Ik zag een beter product | 15% | 19% | 16% |
Contractperiode liep af | 11% | 15% | 8% |
Er is ook goed nieuws te melden. 60 procent vindt de informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen begrijpelijk. Er is afgelopen jaren veel commentaar geweest. Telecom aanbieders moesten duidelijker de kosten voor de telefoon en het maandelijkse abonnement uitsplitsen. Dit is een positieve verandering. Het wordt daardoor voor consumenten steeds makkelijker om prijzen van verschillende mobiele aanbieders te vergelijken.
Korting op abonnement als reden om telefonie en internet bij dezelfde aanbieder af te nemen is dit jaar gestegen. De belangrijkste reden voor het afnemen van internet en mobiele telefonie bij dezelfde aanbieder is namelijk de korting op het abonnement bij het afnemen van meerdere diensten (60%). Andere belangrijke redenen dit jaar zijn: gratis extra data (32%), gemak van één factuur (26%), gratis extra tv-zenders en series (24%) en het gemak van één aanspreekpunt (24%). Minder consumenten noemen dit jaar het voordeel van extra tv-zenders en series. (Bron, 2021-06-12 ACM telecommarkt 2021
Wil je meer informatie? Dan verwijzen we je graag naar het onderzoek van de ACM. Je kan het hele rapport daar lezen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Glasvezelnetwerk voor T-Mobile een speerpunt in vijf-jarenplan. T-Mobile wil de komende 5 jaar inzetten om een miljoen huishoudens in "overwegend stedelijke gebieden", op glasvezel-i...
Lees meerVanaf 1 februari veranderen de prijzen, voorwaarden en bundels van Vodafone. Vodafone verhoogt de databundels in zijn Start M- en Start L-abonnementen. Het Start M-abonnement wordt van 1 GB naa...
Lees meerIn het eerste kwartaal van 2020 steeg het verbruik van mobiele data via 4G voor het eerst boven de 200 miljard MB. Het verbruik van mobiele data via 3G en 4G was in totaal 214 miljard MB, tegenover 1...
Lees meerKPN verhoogt prijzen KPN verhoogt per 1 juli prijzen van veel internetabonnementen met 2,6 procent. De oudere KPN abonnementen gaan ook allemaal omhoog in prijs. De hoogste stijg...
Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie