“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Wanbetalers van mobiele telefoonabonnementen worden noodgedwongen al maanden met rust gelaten door incassobureau’s. Telefoonaanbieders verkopen namelijk veel abonnementen met lokkertjes. Sluit een abonnement af, en krijg als consument daar een ‘gratis’ telefoon bij! Die telefoon is natuurlijk helemaal niet zo gratis, en wordt gewoon uit de abonnementsgelden betaald door de gebruiker zelf. De abonnementen mét bijgeleverde iPhone of Samsung zijn niet voor niets ook stukken duurder dan de zogeheten ‘sim only’-contracten.
Tot zover is er niets aan de hand. Maar omdat telefoonmaatschappijen niet inzichtelijk hebben gemaakt welk deel van het abonnementsgeld bedoeld is om de telefoon af te kopen, en welk deel betaalt voor bellen en internetgebruik, heeft de Hoge Raad (de hoogst rechtsprekende instantie in Nederland) bepaald dat deze contracten vernietigbaar zijn. Dat wil zeggen dat dat iedereen die dat wilt, een vrij sterke grond heeft om het contract nietig te verklaren. In Nederland zijn er ongeveer 20 miljoen telefoonabonnementen, en een groot gedeelte kwam met een ‘gratis’ bijgeleverde telefoon. Al die miljoenen contracten staan door de beslissing van de Hoge Raad nu op losse schroeven.
De onduidelijkheid is inmiddels zo groot dat deurwaarders inmiddels gestopt zijn met het collecteren van telefonie-abonnementsgelden betalingsachterstanden. Kortom, Nederlanders die een betalingsachterstand hebben bij een telefoonaanbieder, komen hier momenteel dus gewoon mee weg. De schade is dientengevolge dan ook groot. Het probleem gaat niet vanzelf weer weg, want in verschillende zaken die sindsdien bij de kantonrechter zijn geweest, heeft de rechter besloten dat de woorden van de Hoge Raad als een paal boven water blijven staan.
De Hoge Raad heeft een vraag voorgelegd gekregen hoe telecom bedrijven die abonnementen moeten classificeren en het antwoord luidde: dat het behoort tot: Koop op afbetaling. Oftewel: consumentenkrediet. De Hoge Raad zei: iedereen weet dat je een abonnement koopt met een telefoon en dat u voor beide betaalt, maar tot op heden was niet inzichtelijk welk gedeelte van dat abonnement nu voor uw telefoon was bestemd. Daarover heeft de Hoge Raad nu gezegd: omdat het niet inzichtelijk is, is zo’n overeenkomst vernietigbaar."
Die uitspraak heeft tot paniek bij de telecombedrijven geleid. Incassobureau’s laten wanbetalers met rust en gerechtsdeurwaarders leggen geen beslag meer op bezittingen, zegt voorzitter Wilbert van der Donk van deurwaardersvereniging KBVG: “Sinds de uitspraak van de Hoge Raad vanaf midden vorig jaar gaat er geen enkele zaak meer naar de rechter. Telecomaanbieders zijn door de uitspraak van de Hoge Raad niet zeker of hun vordering wel slaagt. Als het niet bij de kantonrechter komt, komt het ook niet tot een vonnis en komen de zaken ook niet voor de ten uitvoerlegging bij de kantonrechter terecht."
Wanbetalers ontspringen hierdoor de dans en uiteindelijk draaien de betalende klanten hiervoor op, zegt Van der Donk. “Het gaat om veel geld, zo’n tienduizenden zaken die we voorheen aan de kantonrechter voorlegden.” Bronnen bij de telecom- en incassosector houden er rekening mee dat ze tientallen miljoenen euro’s moeten afschrijven en dus inkomsten mislopen.
Bron: Nu.nl, BNR Nieuwsradio
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie