Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Bespaar € 250,- op je Energierekening

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Meer informatie

Stappenplan: Zo komt u van uw zakelijke energiecontract af

Dinsdag 26 maart 2019 15:24Margot Boesveld
In 10 stappen uw zakelijke energiecontract laten ontbinden…

In 10 stappen uw zakelijke energiecontract laten ontbinden…

In 10 stappen uw zakelijke energiecontract laten ontbinden…

Dat er veel fouten worden gemaakt door de misleidende wervingspraktijken van wervingsbureaus van energieleveranciers is de afgelopen tijd wel bewezen. Veel (particuliere) huishoudens zijn opgescheept met een ongunstig zakelijk energiecontract. Eneco, Essent en Nuon moeten door het stof. Naar aanleiding van de diverse berichtgevingen in de media hebben de energieleveranciers voor gedupeerden een meldpunt ingericht. Maar hoe komt u van dit zakelijke energiecontract af?

De Vastelastenbond geeft u enkele tips om uw zakelijke energiecontract ontbonden te krijgen.
Let wel: Elke situatie is anders en het vergt tijd én aandacht van uw kant om het zakelijke contract ontbonden te krijgen.

Stappenplan: zakelijk energiecontract ontbinden

  1. Ga zo snel mogelijk te werk. Zorg dat u dit zo snel mogelijk na de ontvangst van het contract doet. Probeer in ieder geval het contract binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst te annuleren. Voor consumenten geldt er namelijk een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Zorg dus dat binnen die twee weken een brief schrijft aan de nieuwe energiemaatschappij. Laat de ontvangst hiervan schriftelijk bevestigen. Is het langer geleden? Doorloop dan de volgende stappen.
     
  2. Bel Essent, Nuon, Eneco of de aanbieder van het energieproduct.
    Geef aan dat u een contract heeft ondertekend zonder dat u op de hoogte was van alle voorwaarden, zoals wettelijke bedenktijd, financiële consequenties boetevergoeding of het feit dat het om een ‘zakelijk/zzp’ contract ging. Vraag (indien telefonische verkoop) om de volledige bandopname van het telefoongesprek. Vraag vervolgens om schriftelijk het contract toe te sturen.
     
  3. Start bij de energieleverancier een klachtenprocedure
    Dien op officiële wijze en volgens de procedure van de leverancier uw klacht in.
     
  4. Meld de zaak aan bij Autoriteit Consument en Markt (ACM) zodat zij op de hoogte zijn. De ACM is de toezichthouder op de energiemarkt. Indien ze veel klachten ontvangen zullen ze verkooppraktijken van de leverancier wat beter onder de loep nemen.
     
  5. Schrijf een brief. Vraag in deze brief verlengde bedenktijd (dit valt onder reflexwerking op de colportagewet) of ontbinding van het contract aan. Schijf helder en feitelijk uw verhaal op. Vermeld in deze brief dat:
    • U via misleiding een overeenkomst bent aangegaan en onjuiste informatie hebt gekregen.
    • Geef duidelijk aan dat u geen inhoudelijke kennis heeft over zakelijke energiecontracten
    • U een ontvangstbevestiging wilt ontvangen en binnen 5 werkdagen een antwoord verwacht

Er zijn bij Consuwijzer standaard voorbeeldbrieven te vinden die u kunt aanvullen met uw gegevens en verhaal.

  1. Is er sprake van dwaling? Vaak wordt er tijdens een deur-aan-deur gesprek de indruk gewekt dat u met een medewerker van de energieleverancier praat, terwijl u in feite met een medeweker van een wervingsbureau praat.
     
  2. Breng uw rechtsbijstandverzekering op de hoogte. U moet kort en duidelijk kunnen aantonen dat u er alles aan het gedaan om het contract binnen de wettelijke bedenktermijn heeft proberen te annuleren.
     
  3. Breng u energieleverancier wederom op de hoogte welke stappen u heeft ondernomen. Het kan zijn dat de leverancier zelf met een voorstel komt. Geef aan dat u dit schriftelijk (per e-mail) wil ontvangen.
     
  4. Meld de zaak bij de Geschillencommissie. De volgende stap is dat de zaak wordt aangemeld bij de geschillencommissie. De geschillencommissie vraagt klachtengeld (€ 150,-) om uw zaak te behandelen. U kan op de website van de Geschillencommissie informatie vinden over zakelijke energie.

  1. Kom tot een overeenkomst, reken het door en neem eventueel uw verlies. Zo kan u uw zakelijke energiecontract annuleren
    De energieleverancier zal u een voorstel doen. Hier in zijn verschillende scenario’s mogelijk. Het kan zijn dat ze erg meegaand zijn of dat ze zich stellig vasthouden aan de bijbehorende voorwaarden van het contract. Hoe dan ook, reken het door. Kijk hierbij naar:

  • Hoogte van de boete
  • Resterende looptijd van het contract
  • Tarieven van het contract
  • Vergelijk dit met een nieuwe aanbieder (tarieven, boetevergoeding en resterende looptijd).

Het kan zijn dat u financieel schade heeft, maar wel maandelijks voordeliger uit bent bij een nieuwe leverancier met een particulier energiecontract.

Extra uitleg zakelijke energie en boetes

De energieleverancier wil bij een ontbinding van een contract kostenneutraal zijn. Het voornaamste doel van de energieleverancier is dus om de gemaakte kosten aan het wervingsbureau en de inkoopkosten van het energiecontract (lees ingekochte gas en stroom voor de looptijd van het contract) terug te krijgen. De energieleverancier mag u een redelijke opzegvergoeding in rekening brengen. Hiervoor hebben energieleveranciers 3 verschillende boetemodellen ingericht. In de praktijk blijkt dat leveranciers het boetemodel gebruik dan voor hen het meest gunstig uit pakt. Dat is niet de bedoeling. De ACM heeft regels opgesteld voor het in rekening brengen van opzegvergoedingen.

  1. Het verschil tussen de waarde van de overeenkomst op basis van de marktprijs op het moment van beëindigen en de resterende waarde van de overeenkomst en een administratieve vergoeding van maximaal € 50,- (dit is een hele rekensom)
  2. Maximaal 15% van de resterende (verwachtte) waarde van de overeenkomst.
  3. Maximaal € 100,- per niet uitgediend jaar

Meer informatie? Neem contact op met de klantenservice van de Vastelastenbond via 040-7200200.

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Christiaan Vriends

Enorm bedankt voor deze info, ga er mee aan de slag!

Donderdag 04 april 2019 07:24

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

Status van de gasindustrie in Nederland zorgt voor handeltekort

Handelstekort en de ‘wereld’ status van Nederland in de gasindustrie

Woensdag 20 maart 2019 09:30

Nederland heeft in 2018 voor het eerst meer aardgas geïmporteerd dan geëxporteerd en boekt daarmee een handelstekort van 2,1 miljard. Dit werd in november vorig jaar al voorspeld, maar is afgelopen ...

Lees meer
Woonenergie neemt klanten van Robin Energie over.

WoonEnergie neemt klanten Robin Energie over

Woensdag 13 maart 2019 16:33

De klanten van het failliete Robin Energie worden overgenomen door WoonEnergie. Het gaat om ongeveer 25.000 klanten. WoonEnergie is een dochtermaatschappij van Eneco en richt zich op huurders. Woon...

Lees meer
ACM hou op met symptoombestrijding klachten in de energiemarkt verkopers

Beste ACM, hou op met symptoombestrijding

Zaterdag 09 maart 2019 07:12

De Vastelastenbond roept de ACM op over te gaan op een proactieve werkwijze omtrent controle van de verkoop van energiecontracten wervingsbureaus. Te veel taken, te weinig toezicht De ...

Lees meer
Helaas, geen compensatie energierekening 2019

Geen compensatie voor hogere energierekening

Dinsdag 05 maart 2019 14:05

Na de gigantische blunder van het kabinet m.b.t. de energierekening hoopten veel Nederlanders op compensatie van de overheid. Helaas gaat deze er niet komen. Premier Rutte heeft aangegeven dat er geen...

Lees meer