“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
19 januari 2011 AMSTERDAM (Energeia) - In reclameland laat de Nederlandse Energie Maatschappij (NLEnergie) het al tijden achtereen breed hangen. De Rotterdamse prijsvechter had ook in 2010 geen concurrentie in de race om de titel 'grootste marketingmachine'. Een totaalbedrag van EUR 32,4 mln werd door het bedrijf besteed aan het kopen van aandacht. Dat is twee keer zoveel als de nummer twee Essent, dat in 2010 EUR 16,4 mln uitgaf aan advertenties. In totaal gaven Nederlandse energiebedrijven vorig jaar EUR 90,5 mln uit aan aandachtkoperij. Dit blijkt uit Energeia's Reclamemonitor, op basis van data van Nielsen Media Research.
Top 5 aandachtkopers 2010. Rechts de bestedingen in het laatste kwartaal van 2010. (Bron: Nielsen Media Research) |
NLEnergie stak ook in 2009 met kop en schouders uit boven de concurrentie op het gebied van reclamebestedingen. Toen werd er nog een paar miljoen meer uitgegeven: zo'n EUR 36,9 mln. Essent moest zijn mediabudget van 2009 op 2010 zo'n beetje verdubbelen om nu op een tweede plek terecht te komen. In plaats van de EUR 8,7 mln uit 2009 werd vorig jaar EUR 16,5 mln gespendeerd. Met de campagne 'Essent levert' laat het bedrijf voor het eerst sinds de overname door RWE weer op grootschalige manier van zich horen op radio, televisie en in de vorm van gedrukte advertenties.
Daardoor moest Nuon de tweede plek afstaan en komt in het lijstje over 2010 terecht op nummer 3 met een uitgave van EUR 13,3 mln. Dat domino-effect werkt ook door op de positie van Eneco. Het Rotterdamse concern schuift op van plek 3 naar 4 door in 2010 bijna EUR 12 mln aan reclame op te maken. Oxxio, dat net weer begonnen is met een nieuwe campagne in de vaste 'Lego-stijl', behoudt de vijfde plaats door net als in 2009 meer dan EUR 7 mln te besteden.
Snelle klimmer in de lijst is Dong Energie. Het bedrijf voerde in 2010 een campagne waarin de diensten en producten werden aangeprezen als 'lydhør'. Dat is een Deens woord, wat zoiets betekent als klantvriendelijk. Stond het bedrijf in 2009 nog diep onder in de lijst op plek 25 met een minimaal budget van EUR 26.000, over 2010 bekeken komt het met EUR 1,2 mln uit op plaats 7. Electrabel en Essentdochter Energiedirect brachten hun reclamebestedingen in 2010 ten opzichte van 2009 flink terug. Electrabel van EUR 6,5 mln naar EUR 132.000. Energiedirect schroefde de toch al niet overrompelende besteding van EUR 447.000 in 2009 terug naar EUR 69.000.
De bestedingen die Nielsen Media Research turft, zijn gebaseerd op de registratie van de mediumtypen televisie, radio, dagbladen, nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vaktijdschriften, sponsored magazines, bioscoop, internet, buitenreclame en folders. Het gaat om bruto-mediabestedingen. Dat betekent dat elke advertentie gewaardeerd wordt tegen het tarief dat op de tariefkaart van het betreffende medium staat vermeld. Kortingen en/of speciale prijsafspraken zijn in de bestedingen niet meegenomen. Aanbieders van advertentieruimte werken niet zelden met kwantumkortingen.
Bron: Persbureau Energeia
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie