“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Viervijfde van alle reclame-euro's die de Nederlandse energiesector het afgelopen kwartaal liet rolllen, kwamen uit de kas van drie energiebedrijven. Nuon gaf bruto EUR 3,31 mln uit, bijna tweevijfde van de bruto-mediabestedingen van alle energiebedrijven bij elkaar. Eon Benelux spendeerde in de eerste drie maanden van dit jaar bruto EUR 1,75 mln; eenvijfde van het totaal. Essent-dochter Energiedirect deed hetzelfde met een budget van EUR 1,68 mln.Een en ander blijkt uit de reclamemonitor van Nielsen Media Research te Amsterdam, die ter beschikking van Energeia staat. De bestedingen zijn gebaseerd op de registratie van de mediumtypen televisie, radio, dagbladen, nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vaktijdschriften, sponsored magazines, bioscoop, internet, buitenreclame en folders.Het gaat om bruto-mediabestedingen. Dat betekent dat elke advertentie gewaardeerd wordt tegen het tarief dat op de tariefkaart van het betreffende medium staat vermeld. Kortingen en/of speciale prijsafspraken zijn in de bestedingen niet meegenomen. Aanbieders van advertentieruimte werken niet zelden met behoorlijke kwantumkortingen.De komst van Eon Benelux en Energiedirect als 'big spenders' is opvallend. Voorheen stonden vooral Nuon, Essent en Eneco bekend om hun marketingbudgetten. Eneco hield zich in het eerste kwartaal muisstil. Met een bruto-besteding van EUR 206.000 was het zelfs kleiner dan de anti-nucleaire actiegroep Wise, die EUR 451.000 spendeerde.Oxxio en Essent hielden het met respectievelijk EUR 300.000 en EUR 647.000 ook de hand op de knip. Dat is opvallend, omdat deze bedrijven in het eerste kwartaal van 2006 nog respectievelijk bruto EUR 833.000 en EUR 1,94 mln uitgaven. Andere partijen als Dong, Main Energie, RWE, Delta, Westland en Nemij spendeerden in de afgelopen drie maanden niet of nauwelijks.Energiebedrijven hebben in hun uitgavenpatroon, zoals inmiddels bekend, een grote voorliefde voor televisie. Daar ging iets meer dan de helft van het kwartaal-reclamebudget aan op. Eon Benelux is daar flink overheen gegaan: er ging bruto EUR 1,52 mln naar 'Hilversum'; ofwel zeszevende van het budget. Energiedirect deed hier met EUR 1,54 mln niet voor onder.Een andere opvallende constatering is dat de energiesector niet meer lijkt te geloven in de wervende kracht van buitenreclame. Waar in het eerste kwartaal van 2006 nog bijna een miljoen euro naar de abri's vloeide, was dat in dezelfde periode een jaar later nog maar eenvijfde daarvan.Copyright©, Energeia, 2007
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie