“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Telecomproviders hebben jarenlang de wet overtreden bij het verkopen van telefoonabonnementen waarbij de klant het toestel 'erbij kreeg'. Klanten kunnen kosten terugkrijgen, oordeelt de Hoge Raad.
Dat toestel was natuurlijk niet gratis, maar werd gedurende de loop van het abonnement afbetaald. Maar hoe groot het bedrag was dat klanten voor hun toestel moesten aflossen, werd niet uitgesplitst, en dát is volgens de Hoge Raad niet toegestaan. Het gaat hierbij in feite om een lening en daarvan moet altijd vermeld worden hoe hoog die is.
In haar vonnis oordeelt de Raad dan ook dat klanten zo'n kredietovereenkomst mogen vernietigen, en dat de provider het bedrag moet terugbetalen als ze hun toestel inleveren.
De stichting ConsumtentenClaim, die de zaak op de voet volgt, zegt dat de zaak verregaande gevolgen kan hebben. "Telefoonproviders hebben jarenlang de werkelijke kosten van de telefoon verborgen gehouden en gaan daar nu de rekening voor betalen", zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.
De stichting onderzoekt de uitspraak op dit moment om te kijken welke abonnementen onder het vonnis vallen. Volgens Smit kunnen klanten die in de financiële problemen zijn gekomen door het telefoonabonnement een beroep doen op de uitspraak. Daarnaast kunnen klanten die na afloop van hun abonnement nog steeds de volle prijs betalen, ook het te veel betaalde bedrag terugvorderen.
ConsumentenClaim noemt de providers KPN, Vodafone en T-Mobile als aanbieders van de bewuste abonnementen. De drie bedrijven geven geen commentaar, behalve dat ze de uitspraak bestuderen. Een woordvoerster van KPN zegt tegen Trouw dat de bewering van ConsumentenClaim niet klopt: "De prijs van het toestel staat op de kassabon."
Eind vorig jaar kwam de stichting Consument & Telecomsector met een soortelijke claim.
Bron: RTL Z
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie