Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Bespaar € 250,- op je Energierekening

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Meer informatie

Onterecht zakelijk energiecontract: wat kunt u doen?

Dinsdag 04 september 2018 09:15Margot Boesveld
Zakelijk energiecontract problemen

Zakelijk energiecontract problemen

Aanbieders van zakelijke energie benaderen vaak ZZP’ers en andere kleine zelfstandigen die bij de KVK staan ingeschreven op hun huisadres voor een energiecontract. De Vastelastenbond waarschuwt al jaren voor deze ‘slechte’ contracten. Ondanks de mooie verhalen van de energieleverancier is een dergelijk contract zelden voordeliger dan een particulier contract. Daarnaast is een bedrijf veel minder goed beschermd door de wet dan een particulier.

Helaas ontvangt de Vastelastenbond de laatste tijd weer tientallen klachten van kleine ondernemers die in deze verkooptruc getrapt zijn. De meeste willen van het contract af maar worden dan geconfronteerd met torenhoge boetes. Zolang het contract op een eerlijke manier is afgesloten en ondertekend, is hier bijna nooit iets aan te doen. Echter zijn er ook veel gevallen waarin u de geldigheid van het contract kunt betwisten. In dit blog leggen wij dit uit aan de hand van een aantal mogelijkheden en situaties.

Energieleverancier of inkoopcollectief

De verkoop vindt meestal plaats per telefoon of door iemand bij u langs te sturen. Energieleveranciers sturen zelf medewerkers langs om een zakelijk energiecontract te verkopen of huren hiervoor een inkoopcollectief in.

Veel inkoopcollectieven in de zakelijke markt beloven een advies en sluiten ondertussen een contract af. Let in zo’n gesprek altijd goed op waarvoor u akkoord geeft. Zeker als er een bandopname wordt gestart of u iets ondertekend. Een afgegeven machtiging kunt u overigens te allen tijde weer intrekken.

Geldig contract

Wordt u geconfronteerd met een zakelijk energiecontract en betwist u dat u het heeft afgesloten, vraag dan ten eerste bewijs aan de energieleverancier. Zij moeten kunnen aantonen dat u het contract heeft afgesloten. Geen toestemming? Dan ook geen contract en mag de energieleverancier u niet overnemen. De energieleverancier moet echt kunnen bewijzen dat u klant bij hem geworden bent.

Middels een inkoopcollectief werkt dit anders. Het is mogelijk om deze een machtiging te geven om voor u een energiecontract af te sluiten. In dit geval moet er bewezen worden dat u die machtiging heeft afgegeven. Heeft u dit niet dan mag het inkoopcollectief uw zaken ook niet behartigen en is het contract ongeldig.

Geen contract

Kan men geen bewijs leveren voor akkoord voor een contract of een door u afgegeven machtiging dan mag de energieleverancier u niet overnemen. U hoeft dan ook niet te betalen. Heeft de leverancier u al reeds overgenomen dan moet deze zorgen dat u teruggezet wordt naar de oude leverancier. De oude leverancier verrekent het verbruik over deze periode en uw contract blijft gewoon doorlopen zoals in het verleden afgesproken.

Daarnaast is er nog een andere reden waarom een contract als ongeldig verklaard kan worden. Dat is als u verkeerde of te weinig informatie ontvangen heeft en u met de juiste of voldoende informatie een andere keuze heeft gemaakt. In dit geval kunt u een beroep doen op dwaling. Dit geldt ook bij een machtiging aan een inkoopcollectief. De machtiging moet duidelijk zijn voor het afsluiten van een energiecontract en nergens anders voor.

Wel moet de energieleverancier of inkoopcollectief op de hoogte zijn van dat u informatie mist of niet duidelijk is. Vertel dus altijd duidelijk uw wensen.

Komt u er niet uit met het inkoopcollectief of de energieleverancier vraag dan het contract of de bandopname op.

Geschil oplossen

Lukt het u niet om de energieleverancier of het inkoopcollectief te overtuigen van het ongeldige contract dan dient u eerst schriftelijk bezwaar in te dienen bij de energieleverancier.

Mocht dit niet werken dan kunt u het beste contact opnemen met een advocaat of jurist voor advies. Dit kan ook de rechtsbijstandverzekering zijn.

Daarnaast is het mogelijk om naar de Geschillencommissie Energie Zakelijk te stappen. Dit kan zonder advocaat of juridisch adviseur. De Geschillencommissie doet dan een uitspraak en die is bindend.

Wilt u niet naar de Geschillencommissie dan kunt u de stap maken naar de rechter. Overleg hierover eerst met een advocaat of jurist.

Voorkomen is beter dan genezen

De Vastelastenbond adviseert kleine ondernemers om niet in te gaan op zakelijke energiecontracten. Wilt u toch een zakelijk energiecontract vergelijken met een particulier contract. Vraag dan aan de zakelijke verkoper de tarieven op en vermeld hierbij expliciet dat u door deze opvraag niet automatisch ingaat op het aanbod. De Vastelastenbond kan altijd energiecontracten met elkaar vergelijken, ook zakelijke met particuliere contracten. Neem contact met ons op voor advies: 040-7200200 of info@vastelastenbond.nl.

De Vastelastenbond waarschuwde ondernemers eerder al voor zakelijke energiecontracten en de addertjes onder het gras

Bron: acm en onderzoek Vastelastenbond

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Anne

Blijkbaar ben ik door het oog van de naald gekropen door te weigeren mijn bankrekeningnummer op te geven voor een offerte. Daardoor kon het formulier niet ingevuld worden zodat een offerte niet gemaakt kon worden volgens het telefoonmanneke. Ik had toen geen tijd dus zei: ik geen offerte, jullie geen bankrekeningnummer en daar bleef het bij.
Van de week had ik tijd om rechtstreeks naar de totalsite te gaan. Dan blijkt dus dat de stroom veel duurder is. In mijn geval 1000 euro duurder in drie jaar plus dat ik de btw niet terug krijg.
Ik heb twee lessen geleerd, ik mag me nooit en te nimmer laten opjagen door die bellende stoorzenders en voor een offerte zal ik nooit en te nimmer mijn bankrekeningnummer geven.
Sterkte allemaal.

Maandag 10 september 2018 21:43

bruce r

Zelfde recente ervaring; offerte beloofd, contract gekregen met door TG&P verzonnen ing.datum. (want door mij niet genoemd) Twee x direct weigering gemaild: 2 x bericht van ontvangst met casenumer gehad maar na 5 weken nog geen inhoudelijke reactie.
Gelukkig ing.datum 2019 dus heb tijd te herstellen. Ga nu de rechtsbijstand inschakelen. TG&P verdient denk ik niet aan energie maar aan afkoopboetes. Gaat immers veel sneller? Of het oplichters zijn weet ik niet maar in elk geval zeer dubieus zaken doen. Zie de site "ervaringen" maar. Ik vrees dat een gespreksopname gewist wordt daar waar het over de belofte van offerte gaat. Helaas zat ik in de auto zonder eigen opname mogelijkheid wat nog steeds door apple niet mogelijk wordt gemaakt. Ergernis en tijdrovend.

Zondag 09 september 2018 21:31

A. E. van Selms

Jammer dat ik dit pas gelezen heb nadat een zakelijk contract werd afgesloten. Hoewel ik particulier ben, kon toch een zakelijk contract worden afgesloten omdat onze dochter weer bij ons inwoont. Zij had op dat moment (vorig jaar) nog een bedrijfje. Door de colporteur werd mij toen verteld dat ik heel voordelig (voor 5 jaar!) een contract kon afsluiten. Inmiddels is het inkoopcollectief (Top Selectief) ter ziele, de colporteur neemt de telefoon niet op en heeft onze dochter al geruime tijd het bedrijf niet meer. Maar nog steeds heb ik een zakelijk contract! Het grote voordeel volgens colporteur zou zijn, dat ik geen BTW zou betalen. Gedurende het afgelopen jaar is elke keer op de rekening BTW opgevoerd; ook op de jaarafrekening stond dit vermeld. Door de leverancier (Total gas en power) wordt mij niet verteld hoe ik die BTW kan terugkrijgen. Bovendien sturen ze foute rekeningen en beantwoorden ze mails niet of heel laat. Maar een oplossing bieden ze niet. Ik hoop hiermee anderen geïnformeerd en gewaarschuwd te hebben. En als iemand een oplossing weet hoe van dit contract af te komen zonder de torenhoge boete (€1000), dan hoor ik dat graag

Donderdag 06 september 2018 10:22

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

greenchoice overname qurrent

Greenchoice neemt Qurrent over

Woensdag 15 augustus 2018 13:52

Energieleverancier Greenchoice heeft concurrent Qurrent overgenomen. De ACM moet nog wel akkoord gaan met de overname. De bedrijven streven ernaar om uiterlijk 1 oktober samen te gaan, afhankelijk ...

Lees meer
Klimaatakkoord 2018 nader bekeken

In de spotlights: Energietransitie en klimaatakkoord

Woensdag 15 augustus 2018 19:33

Halverwege juli is het klimaatakkoord gepresenteerd. In dit akkoord staan afspraken die de overheid, consumentenverenigingen, het bedrijfsleven en milieuorganisaties gemaakt hebben over het klimaat e...

Lees meer
Gratis ipad is dure grap

Schrikbarend dure ‘cadeaus’ energieleveranciers

Woensdag 15 augustus 2018 18:53

Wie wil er nu geen gratis tablet, Dyson of PlayStation bij een energiecontract? Het klinkt dan ook heel verleidelijk om in te gaan op een actie van een energieleverancier. Helaas blijkt een dergelijke...

Lees meer
boete oxxio voor misleiding centraal register

1 miljoen euro boete voor Oxxio

Vrijdag 29 juni 2018 08:55

Energieleverancier Oxxio moet definitief een boete betalen van 1 miljoen euro. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) had deze boete eerder opgelegd aan het energiebedrijf. Oxxio stapte daarom naar...

Lees meer