Vereniging de Vastelastenbond heeft de samenwerking met energiedirect.nl per 1 december 2018 beëindigd De Vastelastenbond behartigt de belangen van haar leden met een lange termijn relatie als uit...
Lees meer“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.
Regel het directEnergie Vanzelf Geregeld
Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!
Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).
Deur tot deur verkopers van Nuon verstrekken misleidende informatie om contracten te verkopen. Bedragen die aan de deur worden berekend komen niet overeen met tarieven in contracten, het aantal klachten stijgt.
Het artikel in het Algemeen Dagblad is geschreven door journaliste Carla van der Wal. U kunt het hele artikel hier lezen.
In november 2018 sprak de Vastelastenbond al met deze journaliste om misstanden van de deur aan deur verkoop van Nuon aan de kaak te stellen. Een verkoper van de energiemaatschappij wil in het Algemeen Dagblad zijn verhaal doen over verkooppraktijken bij Nuon. Zijn verhaal wordt bevestigd door getuigenissen van klanten, De Vastelastenbond en de Consumentenbond. Op verborgen camera legde de verkoper vast hoe een collega zegt: ‘de nieuwe prijzen niet te gaan communiceren’.
Als het om Nuon gaat wordt geklaagd over onder meer opdringerige verkoop, tarieven en kortingen die niet blijken te kloppen, valse handtekeningen onder contracten en het gebruik van persoonlijke gegevens aan de deur die niet door de klanten zijn verstrekt, aldus de consumentenbond. Bij de Vastelastenbond kwamen het afgelopen jaar honderden klachten binnen over deur tot deurverkopers, waaronder die van Nuon. ,,Aan de deur gewekte verwachtingen worden niet nagekomen,’’ .
Verkoper ‘Jaap’ heeft een opmerkelijk advies: ‘Als een verkoper aan de deur komt, doe die dan dicht.’ Colporteurs van Nuon worden afgerekend op het aantal verkopen per week. Prestaties worden beloond met bonussen en cadeaubonnen. De verkopers ontvangen training om zo goed mogelijk in te spelen op de soort klanten die ze tegenover zich krijgen. Dit alles leidt volgens de verkoper van Nuon dat verkopers het randje opzoeken of er over heen gaan. Prijzen worden niet duidelijk gecommuniceerd.
Deur aan deurverkoop bestaat al zolang er deuren zijn, maar deze vorm van Nuon is oplichting of in ieder geval erg misleidend. Er is te weinig controle op regelgeving omtrent deur aan deur verkoop. Voor de telemarketing is er veel toezicht en zijn de regels de laatste jaren aangescherpt. Zo is er bijvoorbeeld het schriftelijkheidsvereiste. Dat betekent dat u niet direct akkoord geeft, maar het aanbod per e-mail toegestuurd krijgt. Zo kunt u het aanbod bekijken en vergelijken en dan pas akkoord geven. Wij als consumentenorganisatie pleiten er dan ook voor om deze regelgeving ook voor de deur aan deur verkoop toe te passen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Vereniging de Vastelastenbond heeft de samenwerking met energiedirect.nl per 1 december 2018 beëindigd De Vastelastenbond behartigt de belangen van haar leden met een lange termijn relatie als uit...
Lees meerKlachtenregen Nuon: verhoging termijnbedrag 2019 verkeerd Op Social Media gaat het los en ook bij de Vastelastenbond staat de telefoon roodgloeiend. Energieleveranciers Nuon, vandeBron en E...
Lees meerVariabele tarieven| slapers versus overstappers Geschreven door: Margot Boesveld Verschillende energieleveranciers hebben de tarieven voor januari 2019 bekend gemaakt. Het ligt in lijn der ver...
Lees meer2018 is het jaar van stijgende energietarieven. De prijs stijgt al maanden fors en dat gaan consumenten in 2019 merken. Een gemiddeld gezin ziet de energierekening stijgen met 360 euro. De kosten ...
Lees meer
Reacties
Edward de Wit
Ik kreeg spontaan een mailtje van mijn huidige leverancier energie en gas dat ze het jammer vonden dat ik vertrok. Maar ik heb nooit opgezegd, niets aan de deur gekocht of ingevuld op internet. Het was aangemeld bij Delta Comfort en die hadden het verkeerde geslacht en e-mailadres met een valse aanmelding abonnement binnengekregen. Als je dus een opzegging van je aansluiting energie en/of gas binnenkrijgt van je leverancier niet in je spambox gooien maar bellen met je energieleverancier en een onderzoek eisen. Zij weten ook om welke leverancier het gaat, die moet je ook bellen en waarschuwen dat ze worden misbruikt voor oplichtingspraktijken!
J. Luiten
Wellicht beter om te voorkomen dat er wordt aangebeld? Dan kun je ook niet meer misleid worden. Je kunt bijvoorbeeld op www.stopsticker.nl een sticker bestellen voor bij de deurbel waarop staat aangegeven dat verkopers niet welkom zijn.
Elisa
Bij mij verscheen , weken geleden, ook een mans persoon op de stoep : compleet met jasje met bekend logo en laptop. Hij vertelde gelijk dat mijn buurman van enkele huizen verder, net een contract had afgesloten. Hij stond al met een voet op de deurmat om zijn verhaal kracht bij te zetten. . Ik zei hem dat ik geen belangstelling had om minder te betalen per maand (.....) en wenste hem een goede avond! En sloot vervolgens de voordeur!
Ron
Nuon aan de deur gehad. Eenmaal binnen kwam er een mooi verhaal en de beste man wist van ons grote energieverbruik. Wilde mijn huidige contract met Eneco inzien en werd boos toen ik dat weigerde. Toen ik het zat werd heb ik hem verzocht een schriftelijke offerte uit te brengen. Dat, beste mensen, is de toverformule. Men brengt geen offertes uit. Zij moeten namelijk direct afsluiten.
Man vond mijn verzoek stijlloos en vertrok.
DRe Thuis
Net zo'n opdringende man weggestuurd.
Wilde alleen met me spreken als ik bevestigde of ik de hoofdbewoner ben.
Heb hem verteld dat ik
a. niet van plan ben dat te vertellen
b. geen zaken met Nuon doe
c. geen energie aan de deur wil kopen
Hij bleef maar doorzeuren over punt a, ik heb toen de deur dicht gedaan en hij droop af....
Tuin er niet in... eenmaal een JA daarvan is bekend dat die mensen vervolgens vaker JA gaan zeggen.
Het lijkt onbeleefd maar doe die deur echt dicht als je echt niet van plan bent iets te zegge..... Echt onbeleefd is zoals deze man mij benaderde.
Locatie rondom Venlosingel Arnhem.
U bent gewaarschuwd ... ze zijn er weer....
Jason
Bij ons ook hetzelfde, andere tarieven aan de deur gezegd als daadwerkelijk op het contract. Verbruik kwam wel overeen met het uiteindelijke jaar verbruik.
Zijn nu bijna €700 meer kwijt als bij onze vorige provider. Bezwaarschrift geschreven dat we onder valse voorwenselen binnen zijn gelokt. Zouden terug gebeld worden door een collega die het probleem erkende, en zou het uit zoeken en er met een voor ons beide acceptabel voorstel komen. Tot op heden niks meer vernomen.
Kars
Heb ook zo'n gladde prater aan de deur gehad, Erin getrapt en gelukkig, dezelfde telefonisch geannuleerd! ...!!!
Sprenger
Ik ben er vorig jaar ook ingetrapt. Kreeg na een jaar de 150euro afgetrokken van mijn teveel verbruik. Net als de meneer Evangelidou zegt.
Wil mijn contract opzeggen maar naar wie dan? Ze colporteren allemaal. Energie direct, Essent, Nuon. Etc. Ze hangen regelmatig aan de telefoon.
Kun u me raden? Ik ben te oud om het zelf uit te zoeken. BVD.
Elly
Dit is niet alleen bij gas en electra. De firma Fiber kan dit ook, maar dan met tv, internet en telefoon. Zij stuurden een bericht naar KPN dat zij mijn nieuwe provider waren en mijn contract namens mij dus opzegden. Ze hadden mij telefonisch een contract voorgesteld wat veel goedkoper was als KPN en ik was daar mee accoord gegaan. Nog gevraagd naar de datum en de tijd, dat klopte niet, want dan ben ik nooit thuis. Via Max Ombudsman geregeld dat ik er na een jaar vanaf was, ipv twee jaar en ik zat inmiddels al drie maanden zonder vaste lijn, terwijl daar ook mijn alarm op aangesloten is. Op mijn klacht, dat ze niet reageerden, kreeg ik te horen dat ze dat via internet gedaan hadden, maar ik was niet aangesloten, dus kon ik het ook niet lezen.
Dat is Fiber.
h leonards
OOK IK BEN ER IN GETUIND NUON
WERD GEZEGD 10 EURO PER MAAND MINDER
250 EINDE VAN HET JAAR KREEG.DE EERSTE
MAAND WERD ER MEER AF GEHOUDEN METEEN GEBELD HET MOEST TERUG.
AAN HET EINDE VAN HET JAAR GEEN 250 EURO
TERUG WERD VEREKEND WAT IK TE KORT KWAM HAD NIET METEEN GOED GELEZEN
ZIT ER 3 JAAR AAN VAST SPIJT ALS HAREN OP MIJN HOOFD GROETEN MEVR H LEONARDS
Tessie
Huis aan huis verkoop van energie doet niet alleen Nuon. Een aantal maanden geleden werd ook bij ons aan de deur gebeld maar nu door Energiedirect die ons een aanbod deden van stroom en gas daar wij zelf zonnepanelen hebben wed ons maandbedrag € 56,00 dus maar een kontrakt afgesloten. Na een aantal dagen kregen wij een mail met het maandbedrag, weet niet meer precies hoeveel maar het was tussen de € 90,00
en € 100,00 euro. Wij hebben gelijk gebeld en het kontrakt laten ontbinden. Tegen de telefoniste heb ik gezegd dat ze de verkopers beter moeten voorlichten. Na dit gesprek aan onze dochter verteld te hebben had zij dit al eerder meegemaakt.
André
Vandaag ook iemand van Nuon aan de deur gehad en wat mij wel verbaasd is dat ze qua verbruik alle gegevens hebben hij wist precies wat ik betaal per maand. Hij kon mij een beter contract aanbieden € 7,- goedkoper per maand, wauw dat is € 84,- op jaarbasis terwijl ze 3 verschillende acties hebben bijv. € 250,- cashback. Ik wacht eerst het bod af van mijn huidige leverancier en dan kan ik een goed vergelijk maken. Dus mijn advies let goed op en ga eerst zelf op internet vergelijken. Ik heb dus zeker geen deal gesloten aan de deur.
Joop Roos
Nuon heeft al een hele hele lange reputatie in negatieve zin.Ik heb zelf vele jaren geleden een rechterlijke uitspraak verloren,alleen omdat ik een paar dagen later dan ze wilden steeds elke maand betaalde.Ik moest dat een paar dagen later doen omdat ik dan mijn salaris had gekregen.Dus ondanks elke maand prima betalen kon ik toch al die boetes gaan betalen en na een jaar was dat en groot bedrag.
Het zijn al heel lang een stelletje hufters bij NUON!
Desiree
Nuon licht zijn klanten op. Zelf ook slachtoffer geworden vd oneerlijke colportagepraktijken. Verkeerde, lagere tarieven voorgespiegeld en een mooie welkomstbonus v 250 euro na t eerste jaar. Uiteindelijk blijkt dat t voorschot toch niet afdoende is en ik eigenlijk bij zou moeten betalen. Heb ik niet gedaan, omdat ik toch nog die bonus tegoed had en t tekort hiermee verrekend zou gaan worden. Uiteindelijk heb ik op de jaarafrekening nog 250.54 euro teruggekregen! Raar, maar waar.. heb een brief geschreven aan Nuon over deze hele gang v zaken. Ben benieuwd wat de reactie zal zijn.
Frw Vroegindeweij
Mijn ervaring met een deur-aan-deur verkoper van Nuon is juist goed beter dan van sommige ander verkopers van energiebedrijfen kreeg zelfs de energie geleverd voor de prijs die hij op gaf ik heb meer een hekel aan de televerkopers die een veel gemenere manier er op nahouden want als je ja zegt op een vraag waar je geen nee op kunt zeggen heb je een contract aan je broek waar zo als ze zeggen twee weken bedenktijd heb maar in werkelijkheid is dit tussen 1 a 2 dagen want de dagtekening is dan al twaalf dagen oud
Bert van Lenthe
Ook hier een bezoek gehad van de Nuon, naast diverse telefonische benaderingen van andere energie verstrekkende bedrijven.
Toevallig pas overgestapt, en met de gegevens van verbruik van 2018 nog vers in het geheugen, kwamen we na een eerste melding over "veel goedkoper" uit op een verschil van € 2,-/ maand.
Ik vermoed echter dat dit aan het einde van jaar tot nul zou zijn gereduceerd.
Als je van energie leverancier wil veranderen, kijk dan eerst goed op de diverse websites, zoals bijvoorbeeld deze, om een goed beeld te krijgen van het beste bij jouw situatie past.
Niet via telefoon of aan de deur afsluiten; wordt een "impuls aankoop" en weten allemaal waar dat toe lijdt; spijt.
Succes.
Seema
Gladde prater van Eneco aan de deur gehad. Heb veel kritische vragen gesteld maar ben keihard voorgelogen. Had door drukte de attachment aan de bevestigingsmail niet meteen gelezen waarin een veel hoger maandbedrag stond dan het lagere bedrag dat aan de deur werd beloofd. Extra sneaky natuurlijk, want waarom verborgen in een attachment?! Toen ik er achter kwam heb ik boos naar Eneco gebeld. Ik vond het oplichting en wilde een klacht indienen. De medewerker onderbrak mij maar nam de klacht niet in behandeling. Moest echt aandringen dat hij mijn klacht noteerde. Geen idee of dat daadwerkelijk gebeurd is. Zou teruggebeld worden. Is natuurlijk niet gebeurd. Omdat ik door dom geluk binnen 14 dagen gereageerd heb, is het contract gelukkig wel geannuleerd. Ga echt nooit meer met hun in zee. Normaal breek ik die verkopers altijd af. Had ik blijkbaar dus gelijk in...
Stella
Gistermiddag hoorde ik van buren dat er iemand vrij agressief bezig was contract te verkopen van eneco. Inderdaad was ik niet veel later aan de beurt, maar heb niet opengedaan. Paar uur later kwam hij terug, rond etenstijd en deed de deur open. Inderdaad agressief mannetje. Zei meteen, dat ik geen belangstelling had, maar bleef aandringen. Na veel moeite toch de deur dicht kunnen doen.
M Aberson
Mijn advies: koop nooit aan de deur en ik doe zelfs de deur niet meer open. Ik kijk door het raampje naast de deur en zie meestal onmiddellijk waar het om gaat. Ik doe alleen nog maar de deur open voor mensen die ik ken. Alle onbekenden bezoekers poeier ik af door het glazen ruitje. Werkt heel goed!!! Mijn advies niet intrappen, die colportage praktijken.
Diana
Bij mij is ook een tijd geleden iemand aan de deur geweest. De deurbel ging en ik maakte open en toen zei hij dat hij te laat de stikker bij mijn deurbel heeft heeft gezien. Ik namelijk een stikker zodat niemand mij hierover kan lastig vallen. Hij zei, nu u toch aan de deur bent wil ik met u praten, terwijl ik dat niet wilde. Hij wilde ook dat ik ging overstappen en dat het veel voordeliger is en op het laatse van het gesprek stond hij al binnen op de mat bij de voordeur. Hij was erg opdringerig. Ik zei dat ik er eerst met mijn man over wil hebben.Hij wilde al alles in orde maken . Ik wilde dat niet. Hij vroeg of hij savonds mocht terug komen maar hij is nooit meer terug gekomen.
Ton Moolenaar
Klopt, vriendelijk maar drammerig. Uiteindelijk met moeite de man duidelijk gemaakt dat ik NIET ging overstappen. Hij probeerde me ook te strikken met “blijven bij NUON loont”, had ik al eerder gelezen dat dat bulshit was.
Tessie
Het is niet alleen het Nuon, bij ons kwam iemand van Energie direct die had een heel mooi
maand bedrag voor ons, bleek de andere dag via de mail die wij kregen ineens een veel hoger maandbedrag. Wij hebben toen gebeld en het kontrakt laten ontbinden.
Anthoula Evangelidou
Dat klopt helemaal dat we helemaal misleid worden en het gebeurd ook aan de telefoon.Ik ben vorige maand misleid door tussenbureau nutselekt.Ik kreeg bevestigd dat ik goedkoper uit zou zijn bij Qrrent wat overigens niet waar is en bij de overstap hoefde ik niks te doen alles zou geregeld worden door hun.De overstapboete zouden ze vergoeden gelijk en ik zou een bonus van 150 euro krijgen.Niks van waar dus.Ze vergoeden pas na 12 maanden dus ik draai weer op voor de kosten en de bonus wordt ook na 12 maanden gegeven.Maar dan is de volgende nepperij aan bod want dan gaan ze zeggen dat ik teveel gebruikt heb en dan wordt het verrekend zogenaamd dus ik krijg niks uitbetaald of vergoed.Het is schandalig hoe ze mensen misleiden.Ik ben bezig om het kontrakt te laten ontbinden wegens misleidingen.hoop dat t me gaat lukken.Ik heb er geen woorden voor.
m.kater
ze moeten dit verbieden bij de wet
Een zeer opdringende verkoop
Zijn bij mij ook aan de deur geweest
Een probleem bij mensen die zich niet zo goed verweren
Ook per telefoon verbieden!!
Jan Borreman
Ondanks dat ik een oudere (70) ben, laat ik mij echt niet omver lullen door een of andere oplichter aan de deur. Bovendien doe ik tegenwoordig de deur niet meer open als er wordt aangebeld, aangezien er vrijwel altijd een snuiter voor de deur staat, die vraagt of ik een pakje voor huisnummer zoveel in de straat wil aannemen omdat degene die daar woont iets heeft besteld en nu niet thuis is. Ik heb er geen zin meer in gratis met pakketjes achter anderen aan te rennen.
Lene
My reaction is not in regards to Nuon but Eneco did the same to me last week.
He said all the new rates were built into his calculatiob but the new rates still need to come into effect...so there is no way he could calculate that in when he called on me.
I stayed where I am now but I know that what I'm paying now will also go up. It will still be cheaper than Eneco....
e.meddens
bij verkopers als Nuon aan de deur, zeg ik ze steevast dat ik het alleen via de vastelastenbond doe en dat ze daarmee wellicht afspraken kunnen maken.
Reactie Vastelastenbond:
Kijk! Van dit soort reacties worden we blij!
Met vriendelijke groet,
Margot Boesveld
Vastelastenbond
Jan
Alles in dit artikel klopt.
Ik had een leveringsovereenkomst voor zelfstandigen waarbij een goedkoper tarief werd aangeboden dan later werd gefactureerd.
Verkopers zijn erg opdringerig, op het agressieve af.
Nu al jaren geen Nuon meer.
Bedankt voor uw reactie. Goed dat u hier zo alert op bent!
Met vriendelijke groet,
Margot Boesveld
rob
8 Januari 2019 om ongeveer 18.20uur werd er aangebeld? NUON iemand,dat ik klant was geweest.
Ik dacht voor kontrole gasmeter.
Man komt binnen met logo,jasje en soort laptop.
En van het een kwam het ander,met mooie aanbieding.
In eerste instantie zei ik,niet weer te veranderen.
Ben toch op laatste moment omgegaan door leuk
verkoop praatje door mhr.Atasayar.
Een of twee dagen later zag ik tot mijn spijt waarschuwing op het nieuws.
Binnen 24uur was kontrakt binnen via mail?
Probeerde het 2 keer het ongedaan te maken,maar
reageren niet(meer)???
Vandaar deze reactie om er vanaf te komen.
Ja ben dom geweest erin te trappen.
Beste Rob,
Wat ontzettend zonde om dit te lezen. weet u wat voor een soort contract het is? Wellicht dat wij toch nog een oplossing voor u hebben. Zou u contact op willen nemen met de klantenservice? Ik stuur u ook nog even een persoonlijke e-mail. Ik hoop dat wij u namelijk verder kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Margot Boesveld
Vastelastenbond
Plomp
aan het eind krijg je dan de korting dus niet.
I. Van Bergem
Bij mij kwam er 2 weken geleden een verkoper van Eneco aan de deur. Ik was jarenlang klant van Eneco maar vorig jaar op advies van Vastenlastenbond overgestapt op energiedirect.nl.
Ik was dus niet verbaasd omdat ik weet dat "oude" klanten altijd benaderd worden om terug te komen. Hij kwam met een fantastisch aanbod waar ik wel argwanig van werd. Maar ik mocht na het contractaanbod binnen twee weken annuleren. Het contract, dat ik per mail binnenkreeg, was meer dan 2x hoger dan beloofd. Na een telefoontje met Vastenlastenbond heb ik het aanbod direct geannuleerd.
Reactie Vastelastenbond:
Wat een ontzettend leuke reactie. U heeft zeer kordaat gehandeld en dat vinden wij altijd prettig om te horen.
Met vriendelijke groet,
Margot Boesveld
Vastelastenbond
Tiny
maandag 21 nuon aan de deur met de mooiste praatjes trap daar niet in.
Bianca
Dit is ook het geval bij NLE, ENECO, ESSENT. Zelfde aanpak. Niet alleen NUON, dus. Moet niet één bedrijf zo weg zetten, maar deze dan zeer zeker ook. Want, als de mens iets weet teverkopen, dan gaan ze ver.
Theo
Gewoon blijven waar je bent in mijn geval Delta betalen moet je overal toch
Plaats een reactie