“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
8 maart 2012 EINDHOVEN (Energeia) - Belangenbehartigers als de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en de ANWB moeten betere nazorg leveren aan deelnemers van hun collectieve energie-inkoopacties. Dat stelt consumenten-inkoopcollectief Vastelastenbond. Volgens de Vastelastenbond zien veel deelnemers niet in dat ze na afloop van een, via een inkoopactie bedongen, voordelige contractperiode opeens veel duurder uit zijn.
Vastelastenbond (VLB) is in 2004 opgericht consumentencollectief dat inmiddels zo'n "45.000 à 50.000 leden" heeft, laat VLB-voorzitter Dirk-Jan Wolfert weten. De bond ziet met lede ogen toe hoe de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en nu ook de ANWB collectieve energie-inkoopacties houdt, waarbij leveranciers via veilingen strijden om een zo groot mogelijke groep overstappers voor zich te winnen met een gunstig aanbod.
Volgens de VLB zijn die veilingen, waarmee de belangenorganisaties het financieel voordeel voor hun leden benadrukken, niet zaligmakend en zitten er nadelen voor hun leden aan die "onderbelicht blijven".
Het voornaamste kritiekpunt behelst de nazorg die de belangenbehartigers leveren aan hun overgestapte leden. "Het eerste jaar krijgen de leden via de energieveiling een goede prijs, maar het tweede jaar worden ze aan hun lot overgelaten", aldus Wolfert. Dit omdat dergelijke belangenbehartigers volgens hem de leden niet actief op de hoogte houdt dat hun zo afgesloten contract weer ophoudt. "Als je leden op de eerste plek zet, moet je ze ook actief op de hoogte houden." Volgens hem hebben belangenclubs die claimen op te komen voor de belangen van hun leden daarin een hele andere verantwoordelijkheid dan bijvoorbeeld commerciële partijen die zich bezighouden met collectieve energieinkoop.
Ook vindt de VLB het raar dat belangenorganisaties "zonder blikken of blozen in zee gaan met leveranciers die het laagste scoren op service". Volgens dit collectief zijn leden van VEH, Consumentenbond en ANWB bij klachten aangewezen op de energieleverancier, terwijl hier een belangrijke taak is weggelegd voor belangenbehartigers."
Wolfert zegt verder "uit verschillende bronnen, mensen die werken bij de leveranciers die bij zulke veilingen hebben gewonnen" te hebben vernomen dat er daarnaast afspraken worden gemaakt tussen de organisaties en de leveranciers, namelijk afspraken dat de organisaties hun leden niet actief per mail zouden mogen benaderen als ze weer een vervolgactie houden. Op die manier is de kans groter dat ze na de gunstige contractperiode blijven hangen bij de leverancier, die zo de kans heeft "om het gunstige aanbod terug te verdienen", aldus Wolfert. "Zo'n reminder per mail heeft heel veel effect. Veel meer dan wanneer mensen over een nieuwe inkoopactie lezen in een verenigingsmagazine of een reclame erover op televisie zien. Dan zitten ze niet achter hun computer en vergeten ze het weer", stelt de VLB-voorzitter.
Wolfert zegt dat zijn kritiek niet is ingegeven uit kinnesinne omdat de belangenverenigingen zich ophouden op het terrein van de VLB. "Nee hoor, eigenlijk zijn die veilingen gunstig voor ons. Er gaat na zo'n veiling in één keer een grote groep over naar een nieuwe leverancier en daarbij gaat regelmatig wat mis. De leverancier kan het niet aan, dan regent het klachten en als mensen op zoek gaan naar een oplossing, komen ze via internet wel bij ons terecht." Ook maakt de concurrentie het volgens Wolfert niet moeilijker voor de VLB om een interessant aanbod te bedingen bij leveranciers. "Onze aantallen deelnemers zijn nog steeds interessant voor leveranciers."
Hij stelt dat zijn eigen club wél de nazorg levert die hij elders mist. VLB-leden betalen geen contributie, wel krijgt de VLB EUR 20 van de leverancier voor elk lid dat gebruik maakt van een energie-aanbod. Woordvoerder Manon van Essen van Vereniging Eigen Huis (VEH) is het niet eens met de kritiek. Volgens haar laat VEH de leden niet zelf modderen met de leverancier bij klachten. "Daarvoor kunnen ze bij ons terecht, tot aan juridische bijstand aan toe." VEH benadert deelnemers inderdaad niet "één op één" over de afloop van hun contract, maar Van Essen wijst erop dat leden ook de energie-nieuwsbrief in hun mailbox krijgen waarin gewag wordt gemaakt van nieuwe acties.
Ze bevestigt dat VEH afspraken maakt met de winnende leveranciers over het niet één op één benaderen van deelnemers bij een vervolgactie. Dat heeft volgens haar te maken met het principe 'voor wat, hoort wat'. "Wil je een goede prijs kunnen afspreken met leveranciers, dan moet je afspraken maken." Volgens haar doet VEH er al alles aan om "oerslapers" in hun leden bestand toch "zoveel mogelijk wakker te houden" door ze "nadrukkelijk via alle andere kanalen te benaderen."
Ilse Kleijne i.kleijne@energeia.nl Copyright©, Energeia, 2012
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Jos Bras
L.S.
Wij zijn net overgestapt maar voor volgend jaar zeer geïnteresseerd in een aanbod van de VLB. Dit voor zowel de VVE (22 woningen) als privé.
m.vr.gr.
Jos Bras
Plaats een reactie