De Nederlandse overheid wil dat huizen in de toekomst niet meer met gas warm gestookt worden. Hiervoor zijn al diverse alternatieven op de markt. In veel gevallen blijkt echter dat deze (nog) niet goe...
Lees meer“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Gemiddelde besparing bij het isoleren van je woning
Gemiddelde opbrengst bij Zonnepanelen
Er gebeurde deze week veel op het gebied van het klimaatakkoord. Al met al is het klimaatakkoord een behoorlijk pijnhoofddossier voor het huidige kabinet. Zeker met de komst verkiezingen voor Provinciale Staten en waterschappen op woensdag 20 maart 2019. De nieuwe belofte voor een lagere energiebelasting voor de Nederlandse huishoudens ligt er. Maar in hoeverre deze belofte wordt ingelost is nog onbekend. De Vastelastenbond zet op een rij wat er afgelopen week allemaal over het klimaatakkoord besproken is en welke consequenties dit voor u als burger heeft.
Wat de burgers al langer vermoedden werd afgelopen week door de rekenmeesters van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en Centraal Planbureau (CPB) bevestigd. Hierbij keek de PBL naar de haalbaarheid van 128 van de 600 maatregelen en de PBL naar de financiële gevolgen de maatregelen. Na twee maanden rekenen presenteerden deze partijen de resultaten aan het kabinet.
Ook de regering voelde n.a.v. de berekening nattigheid. Huishoudens worden teveel belast. Maar minister Rutte kwam met een verrassing. De lasten worden gelijkmatiger tussen burgers en bedrijven verdeeld. Waar eerst de verhouding 50/50 lag, wordt deze in de toekomst aangepast. Burgers gaan in de toekomst 1/3 en bedrijven 2/3 betalen. De opbrengst van de CO2-heffing zal worden gebruikt voor de verduurzaming (vergroening) van de industrie.
Of dit een verkiezingsstunt is of daadwerkelijk wordt doorgevoerd is nog even afwachten. Het is in ieder geval zeker dat de lage en middeninkomens er procentueel het meeste van merken. Gemiddeld gaan huishoudens er 0,4% op achteruit tot 2030.
Hieronder een tabel van het effect op de diverse Nederlandse huishoudens.
Effect op Nederlandse huishoudens klimaatakkoord | Alle klimaat- en energiemaatregelen samen incl. klimaatakkoord | Alleen klimaatakkoord |
Alle huishoudens | -1,3 | -0,4 |
Laagste inkomens | -1,8 | -0,3 |
Lage inkomens | -1,6 | -0,5 |
Middeninkomens | -1,4 | -0,5 |
Hoge inkomens | -1,1 | -0,4 |
Hoogste inkomens | -0,8 | -0,3 |
Werkenden | -1,1 | -0,4 |
Uitkeringsgerechtigden | -1,7 | -0,4 |
Gepensioneerden | -1,6 | -0,5 |
Tweeverdieners | -1,1 | -0,4 |
Alleenstaanden | -1,5 | -0,3 |
Alleenverdieners | -1,4 | -0,5 |
Met kinderen | -1 | -0,3 |
Zonder kinderen | -1,3 | -0,4 |
Vage voorstellen en slag om de arm
De financiële consequenties zijn erg afhankelijk van het individuele keuzegedrag en de mogelijkheden tot gedragsveranderingen. Het gaat dus om ramingen met veel slagen om de arm. Verder is een deel van de voorstellen nog te vaag om door te rekenen, zoals het bonus-malussysteem voor bedrijven. Dat systeem is in het klimaatakkoord terechtgekomen, nadat een eerder voorstel om een CO2-heffing in te voeren tijdens de onderhandelingen was gesneuveld. Volgens het CPB is er nog te veel onduidelijk over de vormgeving, uitvoerbaarheid en over de omstandigheden wanneer de heffing van kracht wordt, om er nu een berekening van te kunnen maken.
Ook geeft het kabinet meer aandacht aan ondersteuning van de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s. Hogere inkomens kunnen op dit moment makkelijker een elektrische auto financieren, maar voor lagere inkomens heeft overstappen naar elektrisch rijden een veel groter inkomensvoordeel. Lage inkomens gaan er dan maar liefst 0,7 procent op vooruit, terwijl dit voor een huishoudens met twee keer modaal inkomen maar 0,3 procent is. Zo wil het kabinet het verlies aan belastinginkomsten door de subsidieregeling opvangen en 'over subsidiëring' van nieuwe elektrische auto’s voorkomen.
Meer over de subsidie over elektrische auto’s kan u lezen op de website van RVO: Subisdies elektrisch rijden
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
De Nederlandse overheid wil dat huizen in de toekomst niet meer met gas warm gestookt worden. Hiervoor zijn al diverse alternatieven op de markt. In veel gevallen blijkt echter dat deze (nog) niet goe...
Lees meerNederlanders (65%) maken zich zorgen over de opwarming van de aarde, maar doen hier nog niet genoeg mee. Dat is de conclusie van een onderzoek van een onderzoeksbureau in opdracht van Binnenla...
Lees meerWinddelen, een hype of juist slim? Er zijn steeds meer (lokale) projecten (zon en wind) waar consumenten een stukje van kunnen kopen. Er zijn momenteel 389 duurzame lokale projecten. De gezamenlijk...
Lees meerDe warmtepomp wordt door de overheid gezien als de meest logische en duurzame vervanger van de CV-ketel. In de praktijk werkt dit anders. Gebruikers van een warmtepomp klagen over koude woonkamers, ...
Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie