Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Bespaar € 250,- op je Energierekening

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Meer informatie

Is tariefwijziging Eneco oude klanten Welkom Energie rechtsgeldig?

Woensdag 03 november 2021 09:14Frank van de Ven
Is het rechtsgeldig wat er gebeurd is met de overname van Welkom Energie en Eneco?

Is het rechtsgeldig wat er gebeurd is met de overname van Welkom Energie en Eneco?

Halverwege oktober vroegen Welkom Energie en Eneco nog om toestemming voor een overname bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Twaalf dagen later kondigde Welkom Energie hun faillissement aan en nam Eneco het 90.000 personen tellende klantenbestand over. Door deze overname betalen klanten echter veel meer voor hun energierekening, omdat er een nieuw contract is opgesteld. Er is enkel het klantenbestand overgenomen en niet de polisvoorwaarden.

Publieke toezichthouder ACM besloot om de leveringsvergunning van Welkom Energie in te trekken, omdat de energiemaatschappij niet stabiel genoeg was. Voor de klanten van Welkom Energie verandert er het een en ander door dit faillissement. Eneco neemt het klantenbestand – en niet de lopende contracten – over. Zo krijgt deze groep met forse tariefstijgingen te maken.
 
Bedrijven mogen alleen energie leveren aan consumenten als ze in het bezit zijn van een vergunning van de ACM verduidelijkt woordvoerder Tjitte Mastenbroek: “Voordat wij deze vergunning afgeven controleren we of een bedrijf financieel, technisch en organisatorisch goed en stabiel genoeg is om de levering van gas en elektriciteit aan consumenten te garanderen. Omdat Welkom Energie in financiële problemen is gekomen, kan het de levering aan consumenten niet meer garanderen. Daarom trekt de ACM de vergunning in.”
 

Vensterperiode

Met het intrekken van de vergunning zijn de contracten en voorwaarden die Welkom Energie met haar klanten had beëindigd.  “Omdat Welkom Energie met Eneco overeengekomen is dat Eneco alle klanten overneemt, krijgen alle klanten een nieuw energiecontract van Eneco, op basis van nieuwe voorwaarden”, stelt Mastenbroek.

Omdat Welkom Energie geen energie meer kon leveren, trok de ACM de leveringsvergunning in. Sinds dat moment gelden regels die ervoor zorgen dat de levering van elektriciteit en gas gewoon doorgaat. Klanten krijgen automatisch een nieuwe energieleverancier. Dit gebeurt na maximaal 20 werkdagen, maar het kan ook korter zijn. Dit heet ook wel de vensterperiode.
 

Juridisch loket

Klanten die een waarborgsom betaald hebben of recht hebben op een welkomstpremie van Welkom Energie kunnen meer informatie inwinnen bij de huidige leverancier of de curator. Mocht je er niet uitkomen met je leverancier dan kun je de hulp van het Juridisch Loket inwinnen.

De Vastelastenbond hoopt dat dit soort zaken voorkomen kunnen worden en pleit voor een frequente uitvoering van een stresstest.
Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

A

Interessante uitspraak rechtbank dat klanten failliet energiebedrijf alleen met behoud oude contract naar nieuwe leverancier kunnen overgaan. Dit betekent dat Eneco klanten van Welkom onder bestaand contract had moeten overnemen. Ik ben benieuwd of nu alsnog gerechtigheid in de vorm reparatie terugwerkende kracht gaat gelden, want overname door Eneco op een schandalig modelcontract waar je niet weg kon vond ik knap merkwaardig. Gelukkig heeft Pieter Omtzigt direct gereageerd.

Dinsdag 25 oktober 2022 15:39

HG

Mijn vraag is
1) waarom wij als Welkom Energie klanten niet de keuze hadden zelf een leverancier te kiezen. De prijzen van andere modelcontracten waren lager dan wat Eneco ons is gaan rekenen. Samen met het slechte advies op de website van Eneco om deze 6 dure koude maanden op deze historische hoge prijs uit te zitten is toch duidelijk dat de consument bedonderd is en niet is beschermd. Innova zat 70! Cent lager per m3 gas.
2) Verder is er toch een netbeheerder? Heeft die geen rol zoals bij de aanschaf van een huis zodat je zonder de maand opzegtermijn je eigen leverancier kan kiezen.
3) Deze tarieven ben ik nooit mee akkoord gegaan en lagen vast hoger dan het modelcontract van Eneco op het moment dat ze onderhandelen met WelkomEnergie. Heb ik geen recht op het modelcontract onder de voorwaarden van dat moment? Er is namelijk geen overeenkomst ondertekend.

Alvast bedankt

Vrijdag 03 december 2021 00:15

Niels

De prijzen bij Eneco waren absurd.

1,80 m3 gas
0,50 kWh Electra

Klanten van Eneco betalen per 1-1-22
0,259 per kWh
1.249 per m3

Ridicuul dat dit in Nederland mag en kan.

Als oud welkom energie klant mocht je de eerste maand niet weg. Directie was erg blij denk ik.

Woensdag 01 december 2021 12:12

Gerbrand

Je artikel is helder maar roept wel vragen op, namelijk:
1. Eneco heeft betaald om de klanten van welkom over te nemen, hoort daar dan niet automatisch ook de verplichtingen naar die klanten bij, c.q. het lopende contract?
2. Als dit al niet het geval is, betaald eneco het failliete welkom energie om mij energie te mogen leveren, is dat niet een deal die eneco met mij als klant moet sluiten, aangezien welkom energie geen vergunning meer had voor het leveren van energie en welkom energie ook niks te zeggen heeft over bij wie ik iets afneem?
3. Als er al sprake is dat zowel 1 als 2 rechtsgeldig zijn, had eneco mij dan niet een nieuw contract moeten aanbieden, ik heb namelijk niks ondertekend. ( ook geen toestemming om automatisch te incasseren).

Woensdag 01 december 2021 09:43

R.

Is de overname van het klantenbestand (zijnde persoongegevens) tegen betaling niet in strijd met de avg?

Zaterdag 20 november 2021 13:30

Reactie Vastelastenbond:

Dinsdag 23 november 2021 19:44
Beste R, Dit wordt in de gaten gehouden door de ACM. Die heeft echter primaire taak ervoor te zorgen dat klanten nog steeds gas en stroom krijgen en niet zonder elektra en gas komen te zitten. Deze overname riep behoorlijk wat vraagtekens op, maar in principe is het zo dat bij een dergelijke overname een vensterperiode geldt. Eneco heeft een pre-pack-constructie toegepast in deze situatie

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

De Vastelastenbond pleit voor het uitvoeren van stresstests om te voorkomen dat kleine energiebedrijven omvallen.

Vastelastenbond pleit voor stresstest voor energiebedrijven

Vrijdag 29 oktober 2021 08:00

‌ Door cyclisch stresstests uit te voeren, had voorkomen kunnen worden dat energiebedrijven als Welkom Energie omvallen. Oprichter Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond denkt dat er een hoop e...

Lees meer
De 90.000 klanten van Welkom Energie krijgen per 1 november hun energie via Eneco.

ACM trekt leveringsvergunning Welkom Energie in

Woensdag 27 oktober 2021 12:26

L‌aatste wijziging artikel: 28 oktober 15:40    De leveringsvergunning van Welkom Energie is beëindigd door Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarmee heeft het energ...

Lees meer
Het is niet rechtsgeldig om energiecontracten eenzijdig op te zeggen en consumenten forse tariefstijgingen voor te schotelen.

ACM kan dwangsom opleggen aan energiebedrijven die verzaken

Dinsdag 26 oktober 2021 10:44

‌Het eenzijdig opzeggen van contracten door energieleveranciers is niet alleen onrechtmatig, maar voortaan ook een erg dure aangelegenheid. Energiebedrijven die lopende contracten willen stopzett...

Lees meer
Vandebron verdubbelt de variabele tarieven per november. In eerste instantie zou deze tariefwijziging pas in januari 2022 ingaan.

Variabele tarieven Vandebron in stroomversnelling geraakt

Maandag 25 oktober 2021 07:53

‌ Klanten van Vandebron met een variabel tarief krijgen al vanaf november te maken met een verdubbeling van de gasprijzen. In eerste instantie zou de stijging pas in 2022 ingaan, maar dat houdt ...

Lees meer