Door cyclisch stresstests uit te voeren, had voorkomen kunnen worden dat energiebedrijven als Welkom Energie omvallen. Oprichter Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond denkt dat er een hoop e...
Lees meer“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.
Regel het directEnergie Vanzelf Geregeld
Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!
Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Door cyclisch stresstests uit te voeren, had voorkomen kunnen worden dat energiebedrijven als Welkom Energie omvallen. Oprichter Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond denkt dat er een hoop e...
Lees meerLaatste wijziging artikel: 28 oktober 15:40 De leveringsvergunning van Welkom Energie is beëindigd door Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarmee heeft het energ...
Lees meerHet eenzijdig opzeggen van contracten door energieleveranciers is niet alleen onrechtmatig, maar voortaan ook een erg dure aangelegenheid. Energiebedrijven die lopende contracten willen stopzett...
Lees meer Klanten van Vandebron met een variabel tarief krijgen al vanaf november te maken met een verdubbeling van de gasprijzen. In eerste instantie zou de stijging pas in 2022 ingaan, maar dat houdt ...
Lees meer
Reacties
A
Interessante uitspraak rechtbank dat klanten failliet energiebedrijf alleen met behoud oude contract naar nieuwe leverancier kunnen overgaan. Dit betekent dat Eneco klanten van Welkom onder bestaand contract had moeten overnemen. Ik ben benieuwd of nu alsnog gerechtigheid in de vorm reparatie terugwerkende kracht gaat gelden, want overname door Eneco op een schandalig modelcontract waar je niet weg kon vond ik knap merkwaardig. Gelukkig heeft Pieter Omtzigt direct gereageerd.
HG
Mijn vraag is
1) waarom wij als Welkom Energie klanten niet de keuze hadden zelf een leverancier te kiezen. De prijzen van andere modelcontracten waren lager dan wat Eneco ons is gaan rekenen. Samen met het slechte advies op de website van Eneco om deze 6 dure koude maanden op deze historische hoge prijs uit te zitten is toch duidelijk dat de consument bedonderd is en niet is beschermd. Innova zat 70! Cent lager per m3 gas.
2) Verder is er toch een netbeheerder? Heeft die geen rol zoals bij de aanschaf van een huis zodat je zonder de maand opzegtermijn je eigen leverancier kan kiezen.
3) Deze tarieven ben ik nooit mee akkoord gegaan en lagen vast hoger dan het modelcontract van Eneco op het moment dat ze onderhandelen met WelkomEnergie. Heb ik geen recht op het modelcontract onder de voorwaarden van dat moment? Er is namelijk geen overeenkomst ondertekend.
Alvast bedankt
Niels
De prijzen bij Eneco waren absurd.
1,80 m3 gas
0,50 kWh Electra
Klanten van Eneco betalen per 1-1-22
0,259 per kWh
1.249 per m3
Ridicuul dat dit in Nederland mag en kan.
Als oud welkom energie klant mocht je de eerste maand niet weg. Directie was erg blij denk ik.
Gerbrand
Je artikel is helder maar roept wel vragen op, namelijk:
1. Eneco heeft betaald om de klanten van welkom over te nemen, hoort daar dan niet automatisch ook de verplichtingen naar die klanten bij, c.q. het lopende contract?
2. Als dit al niet het geval is, betaald eneco het failliete welkom energie om mij energie te mogen leveren, is dat niet een deal die eneco met mij als klant moet sluiten, aangezien welkom energie geen vergunning meer had voor het leveren van energie en welkom energie ook niks te zeggen heeft over bij wie ik iets afneem?
3. Als er al sprake is dat zowel 1 als 2 rechtsgeldig zijn, had eneco mij dan niet een nieuw contract moeten aanbieden, ik heb namelijk niks ondertekend. ( ook geen toestemming om automatisch te incasseren).
R.
Is de overname van het klantenbestand (zijnde persoongegevens) tegen betaling niet in strijd met de avg?
Reactie Vastelastenbond:
Dinsdag 23 november 2021 19:44Beste R, Dit wordt in de gaten gehouden door de ACM. Die heeft echter primaire taak ervoor te zorgen dat klanten nog steeds gas en stroom krijgen en niet zonder elektra en gas komen te zitten. Deze overname riep behoorlijk wat vraagtekens op, maar in principe is het zo dat bij een dergelijke overname een vensterperiode geldt. Eneco heeft een pre-pack-constructie toegepast in deze situatie
Plaats een reactie