“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Deurverkoop wordt door energiebedrijven grootschalig ingezet. Op dit moment (in de periode maart t/m mei 2015) is energieleverancier Nuon zeer actief met het inzetten van deurverkopers. Ook het MKB collectief maakt veel gebruik van deurverkoop.
Ga niet direct in op de aanbieding. Vraag altijd een kopie van het aanbod en geef aan dat u er over na wilt denken. Bent u er wel op ingegaan? Controleer dan of de aanbieding daadwerkelijk een goede aanbieding is. Heeft u daar assistentie bij nodig? Neem contact op met de Vastelastenbond. Blijkt de aanbieding niet zo scherp als gedacht? Maak dan gebruik van de wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Colportage: een moeilijk woord voor het van deur tot deur gaan met de bedoeling artikelen of diensten aan de bewoner(s) te verkopen. Aan welke wetten en regels moeten de verkopers zich houden? Vereniging de Vastelastenbond zet voor u de belangrijkste regels van de Colportagewet op een rij.
Bij colportage is de bedenktijd per 13 juni 2014 veertien (14) dagen. U kan dan zonder reden van opgaaf o.v.v. de wettelijke bedenktijd het contract annuleren. Staat deze bedenktijd niet in het koopcontract? Dan wordt de bedenktijd verlengd met maximaal 12 maanden.
U dient ten alle tijden correcte informatie te krijgen. Over het product, bijvoorbeeld wat het is en hoeveel het kost. Maar ook over hoe u kunt betalen. Waar energiebedrijven nog wel eens steken laat vallen is het verstrekken van de juiste tarieven. Er wordt vaak gerekend met een voorschotbedrag. Maar dat is niet juist. De tarieven per kWh en m3 geven de waarheid aan. Deze vermenigvuldigd u met uw verbruik. Kijk ook naar de vastrechtkosten, ODE, energiebelasting en netwerkkosten. Zo krijgt u de échte jaarkosten in beeld. Waarom u niet moet rekenen met een voorschotbedrag: lees het hier.
U moet alle informatie kunnen nalezen. Dat betekent dat de verkoper alle informatie op papier moet achter laten. Ook een kopie van de (eventueel) ondertekende overeenkomst of bevestiging. Zeker bij energiebedrijven is dit belangrijk, zodat u de tarieven per kWh en m3 en vastrecht per product nog kan nakijken. Ook hiervoor geldt dat u deze kopie of bevestiging op papier krijgt. Wil de verkoper dit op een andere manier aan u geven? Bijvoorbeeld via e-mail? Dan mag dat alleen als u hiermee instemt.
Vaak zijn de aanbiedingen van deur aan deurverkopers niet voordeliger dan aanbiedingen die u op internet kunt vinden. Simpelweg omdat een deur aan deur verkoper meer geld kost voor de organisatie en dit links of rechtsom terugverdiend moet worden. Houdt in uw achterhoofd dat het inkomen van deurverkopers vaak afhangt van het aantal verkochte producten of in het geval van Nuon: het aantal verkochte energiecontracten.
Wilt u niet lastig gevallen worden, dan kan u ook een sticker bij uw voordeur plakken. Deze kunt u vaak online kopen.
Ingegaan op een aanbieding en spijt? Dan kan u binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen afzien van de aankoop. Is er een product geleverd dan moet u deze binnen 14 dagen terugsturen.
Bij energiecontracten moet u contact opnemen met de energieleveracier om het contract te ontbinden. Komt u er niet uit met de energieleverancier, dan kunt u een paar dingen doen:
1. Schakel uw rechtsbijstand in of ga naar een juridisch loket bij u in de buurt.
2. Schakel de de Geschillendcomissie in. Binnen de SGC is er een aparte gesschillencommissie voor Energie en Water:
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
Postbus 90600
2509 LP den Haag
(070) 310 53 10
www.degeschillencommissie.nl
Heeft u een klacht over deurverkoop? Dan kunt u terecht bij Consuwijzer. Ze hebben een Meldpunt Colportage. Het gaat hier bijvoorbeeld om verkopers die liegen, verkeerde informatie geven, informatie verzwijgen of zich agressief gedragen.
ConsuWijzer verzamelt alle klachten over verkoop aan de deur van energiebedrijven. Energiebedrijven die zich niet houden aan de regels kunnen een boete krijgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie