Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Herken de valkuil | 7 bekende misleidende reclametrucs

Maandag 25 september 2017 09:57Margot Boesveld

We stappen doorgaans in een valkuil omdat we keuzes maken vanuit emotie. Een slimme marketingtruc waar bedrijven vaak gebruik van maken. ‘Er is slechts één kamer beschikbaar, Bingo, u heeft de beste prijs!’ of ‘Mevrouw Smit is zojuist overgestapt!’, zijn veel gebruikte zinnen. In de reisbranche, en dan vooral de boeking websites, wordt dit trucje vaak toegepast. Maar ook energieleveranciers laten deze kans niet onbenut. Komen deze zinnen u bekend voor? Wees dan extra alert of schakel onze hulp in bij het maken van een keuze voor uw energiecontract. Dan maakt u een keuze op basis van feiten én wat het beste bij u past.

De 7 bekendste valkuilen

  1. Kuddegedrag. Onbewust volgen we de kudde en nemen we het gedrag over van mensen om ons heen. Hierdoor ontstaan hypes en willen we kopen wat anderen ook hebben.
  2. Ja-verzamelaar. Mensen zijn graag consistent met wat ze doen en zeggen. Als mensen eenmaal ja hebben gezegd, blijven ze vaak op de volgende vragen ook ja zeggen.Wetenschappelijk bewezen en hand bij deur-tot-deur verkoop.
  3. Wederkerigheid. Als mensen iets ‘gratis’ krijgen, om te proeven bijvoorbeeld, zijn ze geneigd om iets terug te doen. Dit werkt ook met ‘gelijk’ krijgen. Dit zie je vaak met aanbiedingen: 'Vindt u een beter aanbod? Dan krijgt u een cadeautje.' Men wil gelijk krijgen, maar kijkt daardoor niet naar de échte aanbieding.
  4. Schaarste creëren. Exclusiviteit of een opheffingsuitverkoop. Daardoor krijgt u het idee dat u snel moet handelen wilt u nog gebruik kunnen maken van dit unieke aanbod. Een eeuwenoude truc.
  5. Verleidingen in het zicht. De strategsiche inrichting van een supermarkt is hier een goed voorbeeld van. Verleidingen liggen op de loer. Letterlijk, namelijk op ooghoogte. Dat is makkelijker om te pakken. Koekjes, chips, chocolade liggen in het zicht van de klant. Tegenwoordig liggen niet de A-merken op ooghoogte, maar het huismerk van de supermarkt. Op deze producten wordt namelijk het meeste verdiend. Ook soepen en sauzen liggen op ooghoogte van de klant. Hier wordt ook beter aan verdiend. 
  6. Decoy effect/afleidingseffect. Zijn er twee producten? Voeg er een derde aan toe. Het is bewezen dat wanneer er een derde (asymmetrisch) product wordt toegevoegd er direct een grotere voorkeur ontstaat voor één van eerste twee mogelijkheden. Dit asymmetrisch gedomineerd product is in sommige opzichten superieur aan één van de twee andere producten, maar in geen enkel opzicht beter dan het andere product, maar maakt het kiezen wel makkelijker.
  7. Awards en prijzen. Ze zijn er in grote getalen! Tegenwoordig bestaat overal wel een award voor. Energieleveranciers maken er graag gebruik van. Prijzen, keurmerken en andere awards waarmee bedrijven u willen overtuigen dat ze echt de beste zijn.

Voorbeelden slimme trucs

We hebben enkele concrete voorbeelden van valkuilen in de energiemarkt voor u op een rij gezet.

even op het hoofd krabbenBlijven loont(Nuon): Het betreft hier variabele tarieven en de korting (25%) geldt alleen op stroom, terwijl dit slechts een klein onderdeel van je energierekening is. De korting is pas na 5 jaar 25% en begint met 5%. Verder zijn de instaptarieven een stuk hoger dan tarieven van andere aanbieders. Blijven loont niet, overstappen wel! Lees het artikel: De worst van Nuon.

Altijd-daltarief(Essent): Dit klinkt natuurlijk mooi, maar dat is gewoon het enkeltarief, alleen dan mooi ingepakt. Bovendien ligt dit tarief vaak hoger dan bij de concurrent. Wat heb je aan altijd-dal, als dit hoger uitvalt dan bij een andere leverancier?

Hoe moet u dan wel een keuze maken?

Vergelijk op de punten waar het voor u om draait. Bekijk het eens op een andere manier dan de ‘beste deal’, die wellicht voor u niet de beste deal blijkt te zijn.

Ons advies: Kies een energiecontract dat bij u past. Wilt u groene energie, heeft u een laag gasverbruik of stadverwarming? Verandert uw (woon) situatie op korte termijn? Allemaal zaken die u kunt meenemen bij het maken van een keuze.

  1. Groene of grijze energie? Wilt u échte groene energie of maakt het u niet veel uit?
  2. Wisselt u vaak van energieleverancier? Stapt u elk jaar over of wilt u liever een contract voor een langere periode
  3. Besparing: Hoeveel gaat u besparen t.o.v. uw huidige energiecontract.
  4. Looptijd: Duur van het contract, bijvoorbeeld 1 jaar, 2 jaar of 3 jaar. Waar voelt u zich het prettigst bij?
  5. Verandert uw (woon)situatie? Staat uw huis te koop of gaat u samenwonen? Dan kan u het beste kiezen voor een contract dat zonder boete op te zeggen is. Greenchoice is dan een goede partij.
  6. Is uw huidige energiecontract inmiddels afgelopen? Zo ja of bijna (3 maanden)  dan kunt u kiezen voor een nieuwe leverancier zonder dat u een boete krijgt van uw huidige leverancier. Zo niet en u wilt toch overstappen? Kies dan voor energiedirect.nl 2 jaar.  Ze vergoeden de boete.
  7. Heeft u zonnepanelen? En leveren deze meer op dan u verbruikt? Kies dan voor Greenchoice. Ze hebben een goede salderingsregeling.

We bieden voor elke situatie de juiste oplossing en denken met u mee. Neem contact met ons op voor advies.

Ook interessant

Zes energieaanbiedingen onderzocht

Toon van Eneco: Slimme thermostaat of slimme zet Eneco?

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over