“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Geef voor de switch uw meterstanden door
Als u overstapt van energieleverancier is het aan te raden om voor de overstap uw meterstanden door te geven. Uw nieuwe leverancier vraagt uw verbruikersgegevens op bij uw netwerkbeheerder (verzorgt de transport van energie). De netbeheerder schat uw meterstanden aan de hand van uw historisch verbruik. Wij hebben gemerkt dat deze schatting nogal eens te hoog uitvalt. Hierdoor kunt u een flinke eindafrekening krijgen. Als u voor de switch uw meterstanden doorgeeft is de schatting nauwkeuriger en is de kans op een hoge rekening kleiner.
In geval van een te hoge schatting geldt de regel: wat u aan uw oude leverancier betaald hoeft u niet aan uw nieuwe leverancier te betalen. U betaald dus nooit teveel, maar u krijgt wel ineens een hoge rekening. Heeft u eenmaal een te hoge eindafrekening gehad dan is het moeilijk om dit terug te draaien (correctie). Dit kan alleen als er een groot verschil zit tussen de echte meterstanden en de geschatte meterstanden. Het verschil met uw jaarverbruik moet minimaal zijn: 25% voor elektriciteit en 15% voor gas. Geef om een correctie te voorkomen dus voor de overstap van leverancier altijd uw meterstanden door.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Friedrich
Nou ik ben ook lichtelijk getild door de firma oxxio zij hebben over de periode maart tot en met oktober 2006 1127,- euro af geschreven van mijn rekening terwijl ik ook al een voorschot betaalde van 62,- euro en ze schreven het pas in juli jongst leden af en het hoge tarief is veel hoger dan het lage tarief maar ik heb gebeld met oxxio maar dat geld bent u gewoon kwijt werd mij mee gedeeld door de klantenservice van oxxio
Lars
Pasgeleden zogenaamd overgestapt van Essent naar Oxxio. De telefoonopname was een ;formaliteit; en het contract zou ter ondertekening thuisgestuurd worden...
Nou, NIET dus... Bandopname was nu ineens bindend, en betalen kon beginnen (zowel aan Essent als Oxxio).
Nu stuurde Essent onlangs mijn 'eindafrekening', Hierop is (schrik niet): 100.471 m2 gas TEVEEL berekend, dit bedrag staat ongeveer gelijk aan een jaarsalaris... (bruto dan toch wel, met een zeer goede directie functie).. of ik dit EVENTJES wil betalen.
Essent gaat dit niet corrigeren omdat wij geen klant van ze zijn (maar nogsteeds mogen wij WEL betalen voor gas en stroom), en Oxxio wil me niet helpen omdat ik daar alles heb stopgezet (3 maanden proberen, ik mocht gelukkig nogwel opzeggen)....
Komt er nu op neer dat ik tussen wal en schip zit, Essent kan de rekening alleen aanpassen als Oxxio de 'juiste' standen doorgeeft aan Essent voor de eindafrekening, maar ik WIL geen eindafrekening, want van Oxxio kon ik gelukkig nog af?!?!?
Hoe kan dit? Mag dit? en nu????
Essent is niet altijd even correct, maar Oxxio slaat echt alles.. Ik heb nog nooit zo'n administratieve chaos meegemaakt, al wel 40 keer gebeld om mij TERUG te zetten naar Essent, maar bij het volgende telefoontje weten ze weer niets van dat verzoek..
Hoe moet je zulke zaken dan nog oplossen voor je failliet gaat???
W. Kamp
We hebben een 2 jarig met Oxxio dat in augustus 2006 kan worden overgezet.
Ik heb me bij Cogas (huidige gasleverancier)aangemeld om dit volgend jaar augustus over te zetten.
We zijn benieuwd hoe dit gaat verlopen.
msinon
foutje in bovenstaande: hoge tarief is uiteraard niet het nacht maar het dagtarief.
msinon
Ja dat klopt inderdaad, maar als je de stand doorgeeft doen ze er niets mee!
de stand van het hoge tarief (nachtarief) hebben ze lager geschat dan dit in werkelijkheid was.
Dus als de rekening komt moet ik meer betalen omdat ik dan meer verbruikt zou hebben.
De eindafrekening van de oude leverancier slaat op deze manier ook nergens op. Het lijkt mij logisch als ze een meterstand opvragen op de dag van de overstap, maar ze schatten het allemaal, dus later valt het niet meer te controleren.
Ik ga dus nu straks ten oprechte meer betalen aan de nieuwe energieleverancier die heeft een duurder tarief per kWh en de oude leverancier nou ja dat zal mij een worst wezen als die zich hierdoor zelf te kort doet, want dat is oxxio en die mogen ze van mij in de ban doen. Alle energiebedrijven denken dat ze macht hebben, ze schrijven maar af alsof mijn rekening van hun is.
Vooraf toestemming vragen lijkt me wel zo netjes maar dat gebeurt niet, als klant moet je achteraf altijd moeite doen het een en ander weer recht te zetten. Het is de omgekeerde wereld.
Plaats een reactie