“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Door over te stappen van internetprovider
Gemiddelde besparing door goedkopere provider
Deze week hebben Ziggo en KPN een nieuwe prijsverhoging aangekondigd. Klanten ontvingen bericht dat de prijzen per 1 juli gaan stijgen. De internet- en tv-abonnementen stijgen met een aantal euro per maand en dus € 20 tot € 40 per jaar. Dit gebeurde vorig jaar ook al, toen kwam de stijging uit op € 22,-.
De prijsverhoging heeft als gevolg dat klanten van KPN, Ziggo en XS4ALL kosteloos hun contract mogen opzeggen. Zij kunnen dan zonder kosten overstappen naar een andere provider.
De stijging voor bestaande klanten ligt hoger dan de huidige inflatie. U heeft dan het recht om hiermee niet akkoord te gaan en uw contract op te zeggen.
Het kiezen van een andere provider kan u sowieso al snel € 100,- per jaar opleveren. De Vastelastenbond heeft alle aanbiedingen op een rijtje gezet. U ontvangt bij de Vastelastenbond ook nog eens een cashback van €20,-.
De internetproviders geven aan ze met de extra opbrengsten verder gaan investeren in het netwerk. Dit wordt veiliger, sneller en betrouwbaarder. De bedrijven geven aan dat dit nodig is omdat het dataverbruik nog altijd sterk groeit.
KPN verhoogt de prijzen met € 2,50 per maand voor verschillende internet en internet & tv pakketten. Voor deze prijsverhoging krijgt de klant wel sneller internet en wordt het zenderaanbod verbeterd. Tevens zijn er meer zenders in HD beschikbaar.
De verhoging bij Ziggo is €2,- per maand voor het meest gekozen alles-in-1-abonnement. Het aanbod blijft echter wel hetzelfde. Andere pakketten stijgen iets minder in prijs waardoor de gemiddelde stijging uitkomt op € 1,65 per maand.
In navolging van de grote aanbieders KPN en Ziggo stijgen ook de prijzen bij XS4ALL en Telfort. Bij Telfort geldt dit alleen voor nieuwe klanten. T-Mobile voert alleen een verhoging door voor klanten met een glasvezel aansluiting en 750 Mb/s. Voor de overige klanten (ruim 95%) verandert er niks.
Andere aanbieders verhogen de prijzen niet of hebben dit nog niet gecommuniceerd met hun klanten. De Vastelastenbond houdt de ontwikkelingen voor u nauwlettend in de gaten.
Als KPN, Ziggo of XS4ALL klant kunt u nu dus zonder zorgen voor 1 juli overstappen. Overstappen of verlengen loont echter altijd. U sluit met een internetaanbieder altijd een jaarcontract af. Na dit jaar wordt de overeenkomst iedere maand automatisch verlengd. U betaalt dan het hoogste tarief, terwijl nieuwe klanten altijd een korting (eerste aantal maanden met korting) krijgen. Bij veel providers kunt u een verlening aanvragen dan wel aangeven dat u wilt opzeggen en ontvangt u weer een aanbod zoals een nieuwe klant dit ontvangt.
Rekenvoorbeeld
Bekijk ons rekenvoorbeeld om te zien hoeveel euro dit u kan opleveren:
Bij T-Mobile kunt u een internet en tv abonnement afsluiten en dit kost u € 48 per maand. U betaalt alleen de eerste 6 maanden slechts € 38,-. Totaal betaalt u het eerste jaar € 516.
Laat u uw contract doorlopen bij T-Mobile na het eerste jaar dan betaalt u maandelijks € 48,-. Hierdoor betaalt u per jaar € 576. U betaalt in dat geval € 60,- te veel.
Een verlening voorkomt dit. Al levert een overstap u in de regel nog meer voordeel op.
Een Nederlander gaat per 1 juli tussen de €42,- en €60,- per jaar meer betalen voor internet, tv en bellen ten opzichte van 2 jaar geleden. De Vastelastenbond verwacht dat deze trend zich voort blijft zetten. Doordat aanbieders ook de komende jaren extra gaan investeren zullen we ieder jaar met een prijsstijging geconfronteerd worden.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Hans Huisman
Iedereen gewoon een goedkopere provider nemen.
Dan lachen ze niet meer bij KPN of ZIGGO.
Guus
Telfort verhoogd ook voor vaste klanten hoor.
2.50 per maand is dus ook 30 euro op jaar basis
B
Overstappen brengt veel ellende,dagen geen telefoon nieuw mailadres en ga zo maar door.Gas en licht gaat gemakkelijk!.
Siep
Je zult maar geen keus hebben. In mijn dorp ben ik verplicht Ziggo af te nemen.
Een telefoonaansluiting laten aanleggen kost mij ruim 1000 euro omdat we meer dan 25m van de hoofdleiding verwijderd zijn.
Glasvezel is er niet, dus we hebben geen keus. Toch is er volgens de politiek geen sprake van een monopoliepositie van deze provider. Schiet mij maar lek....
Pronk
Ja.ga.gaat.zo.maar.door.met.plukken.daar.word.ryk.van.viezeriken
Pronk
Ja.ga.gaat.zo.maar.door.met.plukken.daar.word.ryk.van.viezeriken
Koby bosman
KPN is er als de kippen bij om te verhogen dan mogen ze ook wel eens wat aan alles SHITmail doen doe laten ze gewoon door als je er over klaagt ligt het altijd aan de abonnee maar uiteindelijk bleek er een lek bij KPN zelf te zitten schandalig voor zo’n bedrijf
Plaats een reactie