“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Stroom en gas; je kan niet zonder maar je wil er geen moeite voor doen. Energieaanbieders maken hiervan gebruik, te merken aan de reclamespotjes en vele telefonische verkopen. Toch vallen actietarieven vaak tegen en zijn er nog onverwachte kosten. De trucs en de valkuilen.Etenstijd. Net als je je vork in een aardappel wilt zetten, gaat de telefoon. “Goedenavond met die en die van energiebedrijf… We hebben een geweldige aanbieding voor u!” Een herkenbaar scenario. Energiebedrijven halen alles uit de kast om nieuwe klanten te werven en bij andere aanbieders weg te kapen. Sinds de liberalisering van de energiemarkt op 1 juli 2004 mogen burgers zelf kiezen bij welk energiebedrijf zij gas en stroom afnemen. Voor de energiebedrijven een haantjesgevecht.
Sinds 1 juli hebben de bedrijven nog iets om mee te schermen; een prijsverlaging. Door de daling van de olie- en gasprijzen op de wereldmarkt kunnen de energieaanbieders gas en stroom tegen lagere prijzen inkopen en berekenen ze dit door aan de klant. Om met elkaar te concurreren, hebben veel van de dertig aanbieders van gas en licht een prijsverlaging van rond de € 75 doorgevoerd. Dit voor gas, stroom of allebei. Gunstig voor de consument! Mits je een variabel contract hebt of kosteloos kunt overstappen naar een andere aanbieder.Geen prijsdaling
Valkuil nummer één. Die mevrouw die rond etenstijd belde, heeft je toch overgehaald om een contract te nemen. Eén waarin de energieprijs al voor één jaar of drie jaar vaststaat. Maar voor deze en andere vaste contracten die vóór 1 juli zijn afgesloten, geldt de nieuwe prijsdaling niet. “Dat is de marktwerking”, zegt Jeroen Brouwers van Essent hierover. ,,Als de prijzen stijgen, berekenen we dat ook niet door.” Cor de Ruijter van Eneco: ,,Gasunie heeft in mei al bekendgemaakt dat de gasprijzen omlaag gaan per 1 juli en dat bedrijven die ook doorberekenen. De consument had dat kunnen weten door zich in te lezen. En je hebt altijd nog zeven werkdagen bedenktijd bij een telefonische aankoop.”
Maar ook de contracten met variabele prijzen zijn niet altijd gunstig. De prijzen kunnen op ieder gewenst moment naar boven worden bijgesteld. Vooral kleine energiebedrijven maken zich schuldig aan maandelijkse of driemaandelijkse prijsaanpassingen. Een actietarief kan daarom zeer gunstig lijken, maar drie maanden later niet meer. De drie grote, Essent, Eneco en Nuon, hanteren nettere aanpassingen van zo’n twee keer per jaar. Vaak is dat per 1 januari en per 1 juli.Opzegvergoedingen
Die goedkope aanbieding moet je hebben! Om er geen gras over te laten groeien, zeg je dezelfde dag nog het oude contract op. Maar daar zijn kosten aan verbonden en wegen die wel op tegen het voordeel? Deze opzegvergoedingen zijn onder meer verbonden aan contracten met een vaste looptijd. Deze beginnen bij € 50 en worden met € 25 euro verhoogd per resterend halfjaar. Dus zeg je een driejarig contract na een jaar op, dan moet je voor de overige twee jaar € 100 opzegvergoeding betalen. Dit volgens de richtlijnen van de toezichthouder op de energie, DTe. Bedrijven mogen hierbij naar beneden afwijken, zoals ook Greenchoice, energiebedrijf voor groene stroom en gas doet. ,,Wij vragen geen opzegvergoeding”, zegt Rob van Rees, algemeen directeur. ,,Wij gaan ervan uit dat de klant bij ons optimaal tevreden is, is dat niet zo dan, mag hij of zij weggaan zonder daarvoor een boete te betalen.Niet alleen van opzegvergoedingen is de consument niet altijd op de hoogte, ook bijkomende kosten als voor de klantenservice worden vergeten. Klanten van het energiebedrijf Energiedirect bijvoorbeeld moeten voor een telefoontje met de helpdesk € 0,70 per minuut neertellen. En dan mag je eerst nog genieten van het wachtmuziekje en je klacht bij iemand neerleggen die er weinig vanaf weet. Maar Essent heeft een gratis nummer en Greenchoice werkt met een helpdesk met eigen personeel en geen uitzendkrachten.Vergelijkingssites
Actieprijzen, vaste en variabele tarieven, randvoorwaarden en dertig aanbieders. Dat is door de bomen het bos niet meer zien! Vergelijkingswebsites kunnen wel een handje helpen. Zij zetten op een rijtje welke aanbieders het goedkoopst zijn en welke contractsoort daarbij hoort. De site www.energieleveranciers.nl geeft ook de waardering van de klanten weer. Hierbij komt de collectieve belangenbehartiger Vereniging de Vastelastenbond op één met een 9,3. Dennis van Druten van de Vastelastenbond: ,,We zijn een inkoopcollectief en behartigen de belangen van nu zo’n 16.000 leden. Wij zoeken de energieleveranciers uit met de beste klantvriendelijkheid en de minste klachten en bedingen bij hun een gunstig tarief. Dat zijn nu Greenchoice en Elektran.”
Maar ook in de vergelijkingssites zitten grote verschillen. De vier sites die DTe controleert (zie kader), nemen niet allemaal dezelfde kosten mee in hun vergelijkingen. De site www.gaslicht.com vergelijkt alleen de leveringskosten (de kosten per kWh) en niet de energiebelasting en andere kosten. Ook worden actietarieven bij sommigen opgenomen in de vergelijking. DTe zegt hierover: ,,Leverancier ‘gebruiken’ een actietarief om zichzelf hoger in een vergelijkingsoverzicht positioneren. Hierdoor lijkt het dat deze goedkoop is, terwijl soms blijkt dat andere producten van deze leverancier relatief duur zijn.” Vergelijkingssites kunnen dus een schifting maken, maar een gezond verstand is het belangrijkste om de valkuilen te vermijden.Bron: Spits
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie