Heb je een eigen huis dan heb je jaarlijks veel vaste lasten. Naast jouw hypotheek, gas, water en licht, krijg je ook te maken met andere vaste lasten zoals het onderhoud aan jouw woning. Je...
Lees meer“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Bespaar met de Vastelastenbond op al je vaste lasten. De gemiddelde besparing op al je vaste lasten is:
Elektrisch rijden wint de laatste jaren aan populariteit. Op dit moment zijn de elektriciteitskosten lager dan de brandstofkosten, wat rondrijden in een elektrische auto aantrekkelijk maakt. Echter zijn de meningen over elektrisch rijden nog verdeeld en is er nog veel onduidelijkheid over de daadwerkelijke hoeveelheid CO2 uitstoot en de brandstofkosten.
Ondanks dat er beweerd wordt dat elektrisch rijden beter is voor het milieu CO2 uitstoot, zijn er ook critici die wijzen op de uitstoot die vrijkomt bij het opwekken van de benodigde elektriciteit voor elektrische auto’s, waardoor het zuiniger rijden teniet wordt gedaan. Hieronder treft u een overzicht van de voor- en nadelen. Elektrisch rijden is vol in ontwikkeling en biedt ook veel kansen voorwerkgelegenheid en ontwikkeling binnen de Nederlandse high-tech industrie. Er zijn momenteel 8 miljoen personen auto’s. Hiervan zijn er 120.000 elektrische auto’s. En er komen meer geavanceerde technieken en modellen bij. Verschillende firma’s komen de komende jaren met kleine elektrische auto’s voor twee personen die twintig keer minder energie gebruiken dan een gewone auto.
Voordelen elektrisch rijden |
Nadelen elektrisch rijden |
Makkelijker in onderhoud dan benzine auto |
Dure aankoop ca. €35.000 voor vol-elektrische auto |
Geen verbrandingsmotor, geen schadelijke uitlaatgassen en CO2 uitstoot tijden rijden |
Lagere actieradius dan benzine auto |
Lagere brandstofkosten |
Opladen duurt ca. 4 uur |
Kleinere auto (i.p.v. 5 persoons) |
Beperkt aantal laadpalen |
Minder tot geen geluidsoverlast |
Kwaliteit batterijen, snellere slijtage banden i.v.m. zwaarte batterij |
De overheid heeft als toekomstbeeld voor ogen dat er in Nederland in 2030 geen nieuwe benzine motoren op de markt gebracht mogen worden. Dat betekent dat we langzamerhand over zullen gaan op elektrisch rijden. Ook worden er in veel Europese stede als oude benzine en diesel auto’s in het centrum verboden. Zo’n ontwikkeling brengt behoorlijk wat consequenties met zich mee. Benzinestations en autoverkopers en leasemaatschappijen moeten drastisch hun organisatie aanpassen, maar ook de overheid zal nog flinke stappen moeten zetten om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken én te houden. Zo zal de wegenbelasting en BPM aangepast moeten worden door een vaste heffing per gram CO2 -uitstoot per gereden kilometer. Kortom: er is nog veel werk te verzetten op het gebied van elektrisch rijden, maar de technische mogelijkheden belooft nog veel revolutionaire ontwikkelingen wat de toekomstvisie van elektrisch rijden ten goede komt.
Als 80% van de bevolking in 2030 gebruik gaat maken van elektrisch vervoer, elektrische deelauto’s en fietsen, dan is een besparing van ongeveer 65% in energiegebruik t.o.v. 2010 mogelijk. De resterende 35% wordt dan duurzaam opgewekt met duurzame elektriciteit. Bron: Urgenda
Nederland telt momenteel ca. 32.000 laadpalen, waarvan 50% niet voor publiekelijk toegankelijk is. Ook zijn er ca. 800 snellaadpalen, waarmee een elektrische auto in 30 minuten weer volledig opgeladen is. Het doel is om in 2020 minimaal 100.000 publieke laadpalen te hebben. Of dit haalbaar is hangt af van de overheid en de restricties die momenteel voor laadpalen worden opgelegd. In principe kunt u vanuit huis uw auto ook opladen via een normaal stopcontact en sommige gemeentes hebben de komende jaren proefperiodes met particuliere laadpunt.
Er zijn veel aanbieders voor laadpassen. Hieronder een handig overzicht van de aanbieders van laadpassen, kosten en voordelen.
Naam laadpas |
Kosten p/mnd |
Kosten per transactie |
Netwerk/dekking |
Buitenland |
Levertijd |
Opmerkingen |
New Motion | Gratis | € 0,35 cent excl. BTW tot max. 20 transacties | 50.000 laadpalen | Ja, Europa | Niet bekend | New Motion is marktleider op het gebied van elektrische rijden en onderdeel van olieconcern Shell. Laden via Fastned is ook mogelijk. App geeft niet altijd correcte locatie van laadpalen aan. Energieleverancier Essent maakt ook gebruik van NewMotion. |
Travelcard | Offerte | Nee | 25.000 Nederland, België, Duitsland | Ja, Europa | 2 werkdagen | Voor leaserijder of bedrijfswagenpark. Alleen laden met sleutelhanger mogelijk en in combinatie met een brandstofpas |
Multitankcard (MTC) | Offerte | Nee | Alle laadpunten in Nederland | Niet bekend | 2 werkdagen | Laden via Fastned is ook mogelijk. Verder weinig bekend over de organisatie en summiere website |
EV-box | € 3,75 (voor alle laadpalen in Nederland) | Nee | Alle laadpunten in Nederland | Duitsland + België | 2 werkdagen | Laadpas én sleutelhanger |
ANWB (via EV-box) | Gratis of abonnement € 5,20 | € 0,28 cent excl. BTW per transactie | Alle laadpunten in Nederland | Duitsland + België | 2 werkdagen | ANWB maakt gebruik van EV-box alleen biedt zelf een abonnementsvorm aan. Ook snelladen bij Fastned is mogelijk. |
Eneco | € 3,00 incl. BTW | Nee | Alle laadpunten in Nederland | Ja, Eneco België, EV-Box, New Motion, Blue Corner en Allego | Niet bekend | Iedereen kan gebruik maken van de laadpas van Eneco. Ook snelladen via Fastned is mogelijk. |
Flowcharging | Gratis | € 0,15 cent exl. BTW per transactie | Alle laadpunten in Nederland | België, rest is onbekend | 3-5 werkdagen | Niet erg veel bekend over het bedrijf. Website geeft aan dat ze actief zijn in Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk, maar onduidelijk of ook gebruik van de laadpalen kan worden voor Nederlandse gebruikers |
Greenflux | € 10,- eenmalig en € 2,50 per maand | Nee | 10.000 laadpalen | Niet bekend | 3 werkdagen | Het aanvragen kost eenmalig € 10,- U ontvangt gratis een kop koffie wanneer u bij LaPlace oplaadt. |
Nuon | Gratis | Nee | Alle laadpunten in Nederland | Nederland, België, Duitsland, Frankrijk | 3 werkdagen | Nuon biedt een eigen laadpas en werkt bij alle oplaadpunten, dus ook snelladen. Let op starttarief in het buitenland bij Allego. |
Dit overzicht is samengesteld door Vereniging de Vastelastenbond op basis van de website van de laadpas aanbieders. Fouten onder voorbehoud en u kunt geen rechten ontlenen aan genoemde informatie. Heeft u opmerkingen of ervaringen die u wilt delen, dan vernemen wij dat graag.
Bron: Websites laadpasaanbieders Nederland
Bron: http://www.urgenda.nl/documents/rapport-nederland-100procent-duurzaam2030.pdf
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Heb je een eigen huis dan heb je jaarlijks veel vaste lasten. Naast jouw hypotheek, gas, water en licht, krijg je ook te maken met andere vaste lasten zoals het onderhoud aan jouw woning. Je...
Lees meerDe CV ketel is zeker in de wintermaanden erg belangrijk. Naast het jaarlijks onderhoud kan u zelf ook een aantal maatregelen treffen om uw CV ketel zo effectief mogelijk te gebruiken en de&n...
Lees meerOp vakantie? Regel jouw inboedelverzekering. Boeven gaan namelijk niet op vakantie. Vergeet ook je reisverzekering en autoverzekering niet. Wellicht denk je&nbs...
Lees meer
Reacties
De Vastelastenbond
Geachte heer Sprenger,
Bedankt voor uw reactie.
U heeft helemaal gelijk. Ik ga hier binnenkort eens een onderzoek naar doen. Dan zou ik ook naar de kosten van LPG rijden mee willen nemen.
Mvg, De Vastelastenbond
Vastelastenbond
Bedankt voor uw reactie meneer de Jong. Goed te lezen dat u actief met dit onderwerp bezig bent.
Wij verwijzen inderdaad in het artikel naar de complexe berekeningen die er gemaakt kunnen worden over de gehele vervuilingsketen van het produceren van een elektrische auto. Een energiecentrale wekt over het algemeen efficiënter energie op dan de verbrandingsmotor van een auto, maar desalniettemin heeft u zeker een punt dat het inleveren van een oude diesel (fossiele) auto voor een elektrische auto niet bij draagt aan een beter milieu. Er blijven altijd diverse invalshoeken bij het berekenen van de totale vervuilingsketen van een dergelijk product.
Met vriendelijke groet,
De Vastelastenbond.
Ir. A.L. de Jong
Dank voor uw bericht over elektrisch rijden. Een paar kanttekeningen:
1. U schrijft: Elektrisch rijden is vol in ontwikkeling en biedt ook veel kansen voor werkgelegenheid en ontwikkeling binnen de Nederlandse high-tech industrie. Dit is zeer juist en ook de belangrijkste drijfveer!
2. U schrijft als voordeel dat er kleinere dan 5 persoonsautos elektrisch te krijgen zijn. Er zijn ook kleinere andere auto's, ook groter, net zoals elektrisch er grotere en kleinere zijn. Dat is niet specifiek een voordeel voor één van de alternatieven
3. U schrijft bij voordelen van elektrisch rijden een pertinente onjuistheid, namelijk, geen schadelijke uitlaatgassen en CO2 uitstoot tijdens rijden. Het is juist dat de schadelijke stoffen niet op de plaats van het rijden uitgestoten worden, dus binnensteden worden schoner van elektrisch rijden. Maar mondiaal is dat een zeer onjuiste bewering! De complete vervuilingsketen uitrekenen is uitermate complex, maar iedere middelbare scholier met wis-en natuurkunde in zijn/haar pakket kan gemakkelijk uitrekenen dat de totale uitstoot schadelijke stoffen per gereden km niet noemenswaardig verschilt. Zeker in Nederland, waar juist de vervuilende kolencentrales open gehouden moeten worden om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar elektriciteit. Wanneer een goed werkende fossiele brandstof-auto naar de sloop wordt gebracht om een nieuwe elektrische auto aan te schaffen is het totale milieuresultaat van deze actie zeker negatief!
4. Voordeel van elektrisch rijden zouden de goedkopere brandstofkosten zijn. Elektriciteit is op zichzelf echter zeker niet goedkoper, de prijs is een politieke beslissing.
Objectieve berichtgeving zou het milieu ten goede komen!
Met vriendelijke groet,
Ir. A.L. de Jong
PS. Theoretisch zou momenteel het rijden op LPG zelfs volledig zonder mileubelasting zijn, daar LPG ontstaat als restprodukt en alle niet verkochte LPG als afvalgas afgefakkeld wordt bij raffinaderijen.
Anton Sprenger
Jammer dat niets wordt vermeld over elektrisch/benzinerijden.
Plaats een reactie