Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Bespaar € 250,- op je Energierekening

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Meer informatie

Einde tijdperk van dubbel telwerk stroom

Maandag 21 juni 2021 14:53Margot Boesveld
Wil je dubbel tarief? Dan moet je over op een slimme meter

Wil je dubbel tarief? Dan moet je over op een slimme meter

‌Toonfrequent signaal verdwijnt op 1 juli 2021.

Per 1 juli 2021 schakelt de netbeheerder landelijk het TF-signaal uit. Door het uitzetten van het TF-signaal kan een traditionele/niet-slimme meter niet meer schakelen tussen het hoge tarief en het lage tarief. Dit betekent in de praktijk dat, voor een klant die een traditionele meter met dubbel telwerk of een niet slimme meter heeft, per 1 juli 2021 alleen het overeengekomen enkeltarief(ook wel standaardtarief) geldt. 

Wat doet het TF-signaal?

Het signaal, dat op vaste tijden via het stroomnet verstuurd wordt, zorgt er onder meer voor dat energiemeters tussen dag- en nachttarief schakelen. Nu het energienet steeds verder digitaliseert en energiemeters een ingebouwde klok hebben, is het signaal steeds minder nodig. Daarom is besloten het verouderde systeem niet te vervangen. 

Wat merk je ervan? 

Je merkt er alleen iets van als je een 'ouderwetse' meter hebt. De analoge kWh-meter. Je gaat dan over op het standaardtarief. Dat is bij de meeste leveranciers het gemiddelde van een piek/dal tarief. Dit scheelt ongeveer 3 euro op jaarbasis. Als je veel stroom verbruikt dan scheelt het tussen de 10 en 20 euro.

Controleer je meterkast! Heb je geen schakelaar in de meterkast? Neem voor 1 juli contact op met een erkend installateur of het bedrijf waar je een onderhoudscontract hebt. Deze kan jou helpen jouw boiler zo aan te passen dat hij na 1 juli blijft werken. 

Effect op elektrische boiler en tuinverlichting.

Dat het TF-signaal uitgaat, heeft wel gevolgen als je een elektrische boiler hebt die 's nachts het water op warmt. Dan maakt de boiler gebruik van het TF-signaal en blijft deze na de 1 juli op 'uit' staan. Dat betekent koud water. Kijk dan in de meterkast of je een tijdschakelklokje hebt. Dit klokje zorgt ervoor dat jouw boiler ook na 1 juli een seintje krijgt om op te warmen. Als je een Slimme Boiler Module hebt, neemt deze het over. Er verandert voor jou dan niks. De meeste mensen hebben in de meterkast een schakelaar die je handmatig kan gebruiken om de elektrische boiler een seintje te geven om het water op te warmen.

Overgaan op slimme meter.
Het wordt bijna onmogelijk om de slimme meter nog te weigeren. Om na 1 juli 2021 gebruik te blijven maken van het dag- en nachttarief, is namelijk een slimme meter nodig. Voor 1 juli 2021 hebben alle Nederlandse huishoudens een aanbod voor een slimme meter gehad. De slimme (digitale) energiemeter, die inmiddels bij ruim 6 miljoen huishoudens is geïnstalleerd, schakelt zelf tussen dag- en nachttarief. Mocht je nog geen slimme meter hebben en dit wel graag willen, neem dan contact op met je netbeheerder.

Meer informatie vind je op de website van Netbeheer Nederland.

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Van loon

Ik heb nog een vast contrakt tot eind maart 2022 bij essent.

Zaterdag 26 juni 2021 19:23

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

Gasprijzen historisch hoog, handelaren en energiebedrijven met handen in het haar

Gasprijs in 13 jaar niet zo hoog geweest

Zaterdag 19 juni 2021 13:53

Opnieuw een nieuw record voor de gasprijs. De gasprijs is in 13 jaar niet meer zo hoog geweest, schrijft ook de NOS. Waarom zijn de tarieven van gas afgelopen jaar zo fors opgelopen?  De...

Lees meer
Paniek bij netbeheerders om rechten uitlezen slimme meter.

Weer gedoe met slimme meter

Maandag 21 juni 2021 12:39

Bijna alle Nederlandse huishoudens kregen de afgelopen vier jaar een slimme meter. In 2019 kwam landelijk in het nieuws dat veel slimme meters niet goed functioneerden en dat zorgde voor veel probleme...

Lees meer
Grote prijsverschillen tussen productgroepen energieleveranciers

Overstappen kan een besparing van 400 euro opleveren

Dinsdag 01 juni 2021 08:44

‌In de afgelopen drie jaar is meer dan de helft (53%) van de consumenten overgestapt van energieleverancier of -contract. Dit aandeel is even groot als vorig jaar. Dat blijkt uit de  recent...

Lees meer
The do's and don'ts als je gaat overstappen van energieleverancier

De (eeuwige) twijfelaar? Dit zijn de basisregels bij overstappen

Donderdag 27 mei 2021 18:45

Vind je het lastig om een goede energieleverancier kiezen? Weet je niet waar je op moet letten? Twijfel je te lang en hak je geen knoop door? Meld je dan aan voor onze dienst Energie Vanzelf...

Lees meer