Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Actie tegen gelieg autofabrikant over brandstofverbruik

Donderdag 03 oktober 2013 11:51Margot Boesveld

 

De folder belooft een zuinige auto, maar de praktijk wijst iets heel anders uit. Vandaag start een actie hiertegen.

Nederlandse automobilisten betalen samen ruim een miljard euro meer aan brandstof dan autoverkopers beloven. Het verschil tussen beloofd verbruik en de werkelijkheid was vorig jaar tussen de 30 en 50 procent, zo heeft TNO becijferd.
 
Natuur & Milieu pikt het gelieg niet meer en start vandaag een petitie. Mensen worden opgeroepen deze online te ondertekenen om zodoende bij de overheid te eisen dat voortaan eerlijk wordt gecommuniceerd over wat een auto verbruikt.
 
”De verschillen tussen wat wordt beloofd en wat wordt waargemaakt worden steeds groter”, zegt Jolanda van Zwieten van Natuur & Milieu. Gerekend over 2011 betalen de automobilisten jaarlijks 1,1 miljard meer aan brandstof dan ze hadden verwacht op basis van wat de dealers beloofden. Dat is gemiddeld 400 euro per auto en bij sommige merken is dat zelfs 560 euro per jaar.
 
En 2012 is het alleen nog maar erger geworden, want de verschillen zijn tot recordhoogte opgelopen. ”Het bedrag neemt de komende jaren met honderden miljoenen toe als de huidige testcyclus die fabrikanten gebruiken om het verbruik te testen, niet worden vervangen”, zegt Van Zwieten.
 
Volgens Richard Smokers van onderzoeksbureau TNO worden de verschillen tussen beloofd verbruik en de waarheid steeds groter, omdat men zuinige auto’s steeds belangrijker vindt. ”We hebben honderdduizenden auto’s onderzocht op basis van tankpasdata en daaruit blijkt dat het steeds erger wordt.”
 
Het probleem is dat de testprocedure die fabrikanten verplicht zijn uit te voeren, sterk zijn verouderd. ”Die zijn van 20 jaar geleden”, zegt Smokers. ”Fabrikanten hebben geleerd te spelen met de test. Bandenspanning, temperatuur, dat soort dingen kan schelen in verbruik. Als je test bij 30 graden verbruikt een auto minder dan bij 20 graden. Ook de start/stop knop die in sommige auto’s zit, werkt in de praktijk veel minder zuinig. De motor wordt in werkelijkheid veel minder vaak uitgeschakeld.”
 
Van Zwieten weet dat er ook andere trucs door fabrikanten worden gebruikt. ”Ze testen met de airco uit en met de spiegels ingeklapt, zodat er minder weerstand is. Feit is dat je in werkelijkheid nooit het verbruik kunt realiseren wat er wordt gezegd.”
 
In de petitie vraagt Natuur & Milieu minister Kamp en staatssecretaris Mansveld om de regel in te voeren dat er realistische praktijkcijfers gepubliceerd worden en dat er een nieuwe test wordt ontwikkeld. Die test moet worden ingevoerd in de Europese wetgeving, waardoor manipuleren van voertuigen en testcondities voor betere resultaten niet meer lonend zijn. Ook moet worden gekeken naar andere manieren voor consumenten om een betrouwbare inschatting van het verbruik te kunnen maken.
Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over