“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Internetaanbieders moeten de internettoegangskwaliteit bieden die ze in het contract met de consument beloven. En consumenten moeten dat zelf kunnen meten. Volgens de netneutraliteitsregels moeten internetaanbieders precies omschrijven wat consumenten mogen verwachten van de internetdienst die ze afnemen. Is het verschil tussen de daadwerkelijke en de gecontracteerde internetsnelheid te groot? Dan kunnen consumenten hun internetprovider daarop aanspreken.
Dit volgt uit nieuwe Europese netneutraliteitsregels die sinds 30 april 2016 van kracht zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet erop toe dat internetaanbieders de regels naleven.
Consumenten kunnen de internetsnelheid meten met een meetsysteem. De netneutraliteitsregels schrijven onder andere voor dat de toezichthouder een certificering voor meetsystemen moet formuleren. ACM werkt in de tweede helft van 2016 aan het opzetten van een certificering van meetsystemen. Pas als een systeem gecertificeerd is, kunnen consumenten hun internetprovider bij wanprestatie in gebreke stellen. Dat betekent dat zij bijvoorbeeld een deel van het abonnementsgeld kunnen terugvragen.
Omdat er op dit moment nog geen certificering van meetsystemen is, is ACM een voorlopige samenwerking aangegaan met Measurement Lab. Met het systeem van Measurement Lab kunnen consumenten de download- en uploadsnelheid meten van hun internetverbinding.
De meetresultaten van Measurement Lab worden gekoppeld aan uw IP-adres. Deze gegevens zijn openbaar. Iedereen kan dus zien welke internetsnelheid er op uw IP-adres is. Ook heeft het meetsysteem van Measurement Lab op dit moment geen certificaat. U kunt u snelheid ook zelf testen. Wilt u niet dat uw gegevens worden opgeslagen, maar bent u wel benieuwd wat de snelheid op uw adres is? Lees dat het artikel van Vereniging de Vastelastenbond.
In uw contract en in de algemene voorwaarden staat welke kwaliteit u van een internetdienst kunt verwachten. Ontvangt u een veel lagere snelheid dan u volgens uw contract mocht verwachten? Volg dan het stappenplan hieronder.
Let op: Pas als ACM het meetsysteem een certificaat heeft gegeven, kunt u de resultaten gebruiken in een procedure.
1. Uit uw onvrede naar uw provider. U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:
2. Schrijf de aanbieder een brief of e-mail met daarin uw klacht. U kunt de meetresultaten ook meesturen naar uw aanbieder. Vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de aanbieder geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de aanbieder uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie