“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
Aanbiedingen van andere energieleveranciers ontvangen? Neemt u via De Vastelastenbond energie af? Ontvangt u wel eens een aanbieding van een andere energieleverancier? Deel hem dan met de Vastelastenbond!
Stuur de aanbieding op naar info@vastelastenbond.nl voor een vrijblijvende vergelijking. We kennen de aanbieders in de markt én de trucjes die soms worden toegepast om aanbiedingen aantrekkelijker te laten lijken dan ze werkelijk zijn.
We vergelijken uw huidige contract, tarieven en voorwaarden met het aanbod dat u ons toestuurt. We berekenen voor u welk aanbod ú het meest oplevert en geven onze leden graag advies over betrouwbare contracten en leveranciers.
Door onze bijna 10 jaar ervaring binnen de energiemarkt weten we het kaf van het koren te scheiden. Graag delen we enkele voorbeelden van aanbiedingen die voordelig lijken maar u uiteindelijk geen winst, maar juist verlies opleveren.
Om maar direct met de deur in huis te vallen: zakelijke tarieven zijn niet goedkoper dan particuliere tarieven. Zakelijke energie is voor een leverancier duurder om in te kopen. Dit heeft te maken met vraag en aanbod. Bedrijven verbruiken immers voornamelijk overdag energie. Er is overdag een grote vraag naar energie, met als resultaat een hogere prijs.
's Avonds en in het weekend verbruiken met name consumenten energie. Dit resulteert in een beduidend lagere vraag t.o.v. de vraag naar zakelijke energie. Een lagere vraag leidt tot lagere tarieven. Het inkoopprofiel van een consument is dus gunstiger dan een zakelijk profiel. Dit weten veel consumenten niet, en energieleveranciers spelen daar handig op in.
Verder zijn de contractvoorwaarden voor zakelijke afnemers beduidend slechter dan voor particulieren.
Consumenten worden namelijk veel beter beschermd door de wet. Bij consumenten is een boete bij voortijdig opzeggen maximaal 125 euro per product. Bij zakelijk kan deze boete oplopen tot honderden (zelfs duizenden) euro’s. Daarnaast mag een zakelijk contract stilzwijgend verlengd worden met 1 jaar. Bij een particulier contract mag dat niet.
Bovenstaande zaken zijn belangrijke redenen waarom leveranciers klanten graag op een zakelijk contract willen hebben.
Regelmatig stellen mensen ons de vraag of nieuwe leden ook een welkomstcadeau ontvangen. De vraag verbaast ons niet, aangezien veel bedrijven mensen lokken met ‘gratis’ cadeaus.
Reden voor ons om onze eigen tarieven te vergelijken met de tarieven die Oxxio aanbiedt bij haar bekende ‘iPad Contract’ Vervolgens werd al gauw inzichtelijk hoeveel men kan besparen door de Vastelastenbond tarieven te kiezen in plaats van de Oxxio tarieven:
Consumenten kunnen dus beter kiezen voor een contract met gunstiger tarieven in plaats van een 'gratis' gadget. Daarmee bespaart u meer. Met deze besparing kunt u vervolgens zelf beslissen om een iPad - of eventueel wat anders leuks - te kopen. Bij een hoog verbruik kan de winst oplopen tot wel twee iPads!
Kortom, als u een aanbieding van een andere aanbieder ontvangt en u twijfelt of deze voordeliger is dan uw contract via de Vastelastenbond, neem dan contact op.
Vraag bij telefonische op deur-aan-deur verkoop altijd zwart op wit naar tarieven en voorwaarden. Onderteken niets aan de deur en geef nooit telefonisch uw akkoord.
U kunt de aanbieding die u zwart op wit van de energieleverancier ontvangt per e-mail doorsturen naar info@vastelastenbond.nl waarna wij er graag in overleg met u kritisch naar kijken.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Nellie Hendrikx
Overstappen naar een nieuwe leverancier is geen punt. Ik stap nu ieder jaar over en heb ervaren dat het met de eind afrekening van de oude leverancier niet altijd vlekkenloos gaat. Greenchoice hield eens 2 jaar mijn te veel betaalde voorschotten vast. Essent heb ik nu al 4 x opgezegd maar met de eindafrekening gaat het nog steeds moeilijk. EON gebruikte meter standen die ik pas 4 maanden later op mijn meter had staan. Het is allemaal wel te regelen maar als je geen klant meer bent is de klantvriendelijk vaak ver te zoeken. Met overstappen naar een nieuwe leverancier zijn er vele instanties die je wel willen helpen maar de trubbels met de oude leverancier zijn voor je zelf en daar wordt vaak niet aan gedacht en ook niet voor gewaarschuwd.
Ik heb ondertussen wel wat ervaring en als ik de prijzen kan drukken stap ik over of dat nu met een instappremie of wat voor korting dan ook is. Als mijn jaarnota, altijd met een vast verbruik voor de berekening, aan het eind lager is, stap ik over.
Plaats een reactie